Mijn dochter wilt staan maar kan nog niet zelfstandig zitten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MIss X, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    #1 MIss X, 2 feb 2012
    Laatst bewerkt: 2 feb 2012
    Hoi

Mijn dochtertje van zeven maanden wilt alleen maar staan. Ze weigert vaak te zitten en houdt haar benen stijf.
    Als ze zit houdt ze het heel soms maar ff vol en dan valt ze alweer om.

Is hier een bepaalde volgorde in?
    (mijn oudste kon al heel goed zitten op deze leeftijd)

Moet ik haar nou stimuleren om te staan, ze kan het best lang en stabiel.
    Als we het optrek spelletje doen dan ging ze al staan met 5 maanden (ipv optrekken naar zit)

Maar ze kan nog niet helemaal zelfstandig zitten

(wat zijn jullie mening over loopstoeltje? Mijn oudste heeft er een gehad maar vond hem niet zo geweldig. Kan dat al met 7 maanden?

Groeten

p.s.
    Mijn dochter is ook ontzettend snel verveeld.
    Wel gek op speelgoedjes maar houdt het niet langer dan een kwartier uit om ergens mee bezig te zijn.
    Iemand tips en advies?

Voor de rest slaapt ze best weinig overdag sinds twee weken.
    Paar hazenslaapjes wat bij elkaar niet eens de twee uur haalt.
    Ze gaat wel vroeg naar bed en krijgt haar laatste voeding om half 7.
    Ze is dan rond 7 uur weer wakker de volgende ochtend.

2. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ze is voor de rest wel heel vrolijk hoor, dus waarschijnlijk geen slaapgebrek of sprongetje.

3. adi

adi Niet meer actief

Hoe gaat ze dan staan? Vanuit ligpositie bedoel ik?

Met deze leeftijd zou ik beide niet stimuleren (zitten of staan), maar stimuleren om te gaan tijgeren/ kruipen enz. Dan komt ze vooruit, werkt ze aan goede motorische ontwikkeling.
    En als ze gaat kruipen, kan ze zelf gaan zitten, en daaruit zichzelf optrekken tot staan.

De juiste volgorde is eigenlijk verschillend per kind, maar altijd datgene wat de baby zelf doet. Vanuit de natuurlijk ligpositie.

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Aansluitend bij Adi, ligt ze makkelijk op haar buikje? Rolt ze om? Dat zijn natuurlijk ook dingen om te stimuleren door het haar veel te laten doen: lekker op een kleed met frutsels op de grond leggen zodat ze zich daarmee bezig kan houden EN kan oefenen met vanalles - afhankelijk van wat ze nu al doet.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Oja, over het slapen:
    Haal je haar direct uit bed als ze wakker is? Sommige kindjes pakken meer rust of gaan wat langer achtereen slapen als ze wennen aan langer in hun bedje liggen. Moet ze niet gaan krijsen natuurlijk, dan werkt dat natuurlijk niet ;)

En over het spelen:
    Is ze toe aan ander speelgoed, misschien iets ingewikkelder, of waarbij ze zelf meer moet/kan doen? Ik vind 15 min nog best lang hoor, haha. Je kunt ook steeds een speeltje geven en dan als ze het zat is een nieuwe. Een te volle box werkte hier niet goed, dan wist ze niet meer wat nou te pakken/doen.

6. misa

misa Niet meer actief

Als ze zelf niet gaat staan, dan zou ik dat niet de hele tijd doen. Als de volgorde gek loopt is helemaal niet erg, als ze het maar zelf doen. Dus tot die tijd ook veel liggend aanbieden. Zitten in trouwens ook net zo slecht als ze het zelf niet doen en kunnen (gaan) doen.

Een loopstoel vind ik niet zo super. Veel kinderen gaan er te vroeg in en gaan hangen. Dit is niet goed voor de heupjes en rug. Ik zou het niet kopen dus.

7. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    @TS: mijn zoontje van7maanden is echt precies hetzelfde! hij trekt zichzelf al een dikke mand op en staat rechtop in bed en box doordat hij zichzelf optrekt aan de spijlen, een dikke maand tijgerd hij ook en sinds een dikke week begint hij echt te kruipen, hij kan even zitten (ik moedig hem hier niet bij aan ofzo ook niet bij het staan ma hij doet het echt stees uit zichzelf) als ik hem speelgoed geef is hij snel uitgekeken, hij wil bewegen en niet stil liggen! al ik hem op de grond leg dan is ie binne een min bij de bank en trekt zich daar op klimt letterlijk op de zachte kleine bank van mijn peuter slaat op de tafel en probeerd er zelfs omheen te schuifelen, dit gaat atuurlijk wel met regelmatig vallen en opstaan, ma der zit geen rem op!!! hij is echt niet te houden en over enthousiast. mijn zoontje zit trouwens ook vanaf 6maanden in een loopstoeltje af en toe, met speeltjes en muziek spelen en op en neer bewegen.
    Mijn advies is, gewoon laten gaan, hij geeft zelf aan wat hij aan kan en wat niet dus laat der ma lekker der gang gaan. Ieder kind is immers anders, mijn zus liep trouwens al om de tafel heen toen ze 6maanden was, zonder dat mijn moeder haar had aangemoedigd, het ging helemaal vanzelf. je kunt ze moeilijk vastbinden in de box de hele dag toch;) Oja en nog ee tip, houd je camera in de aanslag haha want het zorgt echt voor hilarische momenten!!!!

xxx

8. glimworm

glimworm Niet meer actief

hier ook een draakje dat geen rust in zijn kont heeft en daardoor snel verveeld is. Hij wilde zo snel mogelijk leren staan en lopen (dat laatste gaat nog niet zonder hulp) maar gunde zichzelf geen geduld om zelfstandig te zitten.

Eigenlijk nu hij sinds de laatste 2 maanden goed zelf aan tafel kan staan en voorzichtig langsloopt, is hij ook een beetje beter gaan zitten. ik kan hem nu zo zittend neerzetten op de grond of in de box oid zonder dat ie gelijk omvalt. als hij een interessant speeltje in handen heeft blijft hij even zo zitten, maar meestal is meneer gelijk weer op ontdekkingsreis. ;) Dit heeft verder niks te maken met dat hij niet zelf zou kunnen zitten, maar meer dat hij daar gewoon geen zin/tijd voor heeft.

@ loopstoeltje heeft Collin ook gehad met 6/7 maanden; dit was een bestseller! Daar heeft hij heel veel plezier aan gehad. Nu hij echt toe is om beter te leren staan en echt te lopen hebben we de loopstoel verruild voor een loopkar.

voor de rest weinig tips, je meisje is net als Collin gewoon heel actief en wil vanalles ontdekken. lekker laten gaan zou ik zeggen!

9. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Ook hier heel herkenbaar.
    Ons mannetje is ook heel snel weer uitgekeken.
    Had hij al heel vroeg last van.
    Wij hebben onlangs een loopstoeltje gekocht.
    Ik weet dat de meningen hier over verdeelt zijn.
    Maar voor ons en ons zoontje is het een succes.
    Als wij hem er in zetten begingt meneertje al helemaal te stralen.
    En binnen 2 dagen rende hij al de hele kamer rond.
    Wat betreft het slapen ook dit herken ik.
    Bij ons was het dat hij overging na 2 slaapjes.
    Wij zijn ong. 2 weken terug begonnen met hem niet in de late middag nog even na bed te doen.
    Dit zorgde er wel voor dat eerste paar dagen rommelig werd.
    Voorheen werd hij s'ochtends rond 6 uur wakker (werd steeds vroeger)
    Nu slaapt hij lekker door tot half 8 8 uur.
    Ook zijn 2 slaapjes lopen weer veel rustiger.
    Hoop dat je hier wat aan hebt.

10. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    #10 Kwabbernoot, 5 feb 2012
    Laatst bewerkt: 5 feb 2012
    Hmmsz hier ook zo'n nieuwsgierig mannetje. Al heb ik het wel wat anders aangepakt dan veel mede-moeders hier geloof ik.

Ik leg hem heel veel op de grond, niet in de box. Sterker nog, die hebben we niet meer sinds hij rolt want het geeft hem meer onrust dan rust. Dus hier een kiddyproof woonkamer(ook voor gastouderkindjes erg handig) waar meneer los kan. Ik heb hem eigenlijk altijd op zijn rug op zijn speelkleed gelegd, wil hij wat dan moet hij het echt zelf doen. En dit doet hij ook! Hij speelt trouwens, vanaf dat hij kan rollen, bijna altijd op zijn buik. Tot hij kon zitten, nu zit hij vaak te spelen.

Leren zitten ging hier echt vanuit de buikhouding. Hij gaat zitten vanuit de mogli-kruiphouding(beentjes gestrekt), dit doet hij nu nogsteeds. Dan doet hij zijn benen recht en laat hij zich naar achteren vallen:D

Met het snelle vervelen, je kunt met kleine en simpele dingen je kind enorm prikkelen om alles te ontdekken. Helemaal zo'n nieuwsgierig kindje!

Voorbeelden:
    - Sinds hij rolt gooi ik overal een of twee speeltjes in een hoek(stapeltje of 2 á 3 in de kamer dus) en ik leg een paar speeltjes aantrekkelijk neer op zijn kleed.
    - Toen hij nog niet kon zitten deed ik een paar speeltjes in een mandje, dit mandje op de zijkant zodat hij er vanuit rollen bij kon. Viel erg in de smaak.
    - Nu hij kan zitten doe ik al het speelgoed voor die dag in een grotere mand waar hij de grootste schik mee heeft, alles een voor een eruit halen, er weer in, er weer uit:D
    - Ik wissel het speelgoed elke 2 á 3 dagen om(als hij er op uitgekeken is). Ik heb een hele grote mand vol, hij weet het al precies. Als hij er een beetje klaar mee is dan gaat de speelmand leeg op de grond, vul ik hem met andere speeltjes, de gebruikte gaan de was in of de hele grote mand weer in. Hij zit dan altijd meteen naast me te zwaaien:D:D
    - Leg een fel gekleurd speeltje op de grond met een doek er over, laat een klein stukje uitsteken. Dit is vaak ook geweldig.

Gebruik de gewone, simpele dingen als speelgoed, dit werkt echt het beste hier(samen met de mand, daar kan hij echt uren mee spelen).

Voorbeelden:
    -Een stapeltje tijdschriften/ reclamekrantje;
    -De stofzuiger in de kamer laten staan, klimmen!!;
    -We hebben zo'n klein ikea opstapje, die staat nu midden in de kamer. Klimt hij overheen (en weer terug, en weer heen hihi..);
    -Leeg doorzichtig pak(hier altijd zo'n 2L sinasappelsappak maar kan ook een colafles e.d. zijn) met de dop goed strak aangedraaid en rijst er in neer;
    - Plastic servies van de ikea, kan geweldig onder, op, naast en door het traphekje(is hekje voor de ingang van de keuken) en je kan er mee RAMMEN:$:D;
    - Een lege wasmand(of een volle, maar die word hier nu dus leeggegooid en op de kop gedraaid, dus dit moet je dan niet heel erg vinden);
    - Strijkplank helemaal plat op de grond(zie foto);
    - De kat die naar binnen wil, maar ook andere dingen in de tuin(zoals een regenbui) zijn erg boeiend!!(zie foto).. Maar om nou een kat te kopen om je kindje te vermaken gaat natuurlijk wel heeeel ver!;)
    Tsjah en ga zo maar door! Alle dingen die jij gebruikt zijn heel erg spannend. Eigenlijk draait het dus om simpel denken en vooral "out of the box". Bij alles wat je gewoon gebruikt kan je eens nadenken of dit misschien ook wel erg gaaf(en ongevaarlijk) speelgoed kan zijn.

Wbt loopstoeltjes etc. al die hulpmiddelen forceren je kindje in een houding die hij zelf nog niet aan kan nemen. Dit lijkt mij onnatuurlijk en daarom zou ik er zelf niet snel voor kiezen. Als hij het nog niet kan is het toch niet de bedoeling dat hij het wel doet?

En het lijkt mij extra frustrerend, je mag proeven aan iets wat je graag wilt en niet kan, dan lukt het dus wel en dan moet je er weer uit. Dat is toch zielig?

11. adi

adi Niet meer actief

Helemaal eens met keabbernoot!!!

Juist met een kind dat graag wil ondernemen zou ik alle kansen geven om te kunnen rollen, tijgeren, kruipen enz. Want zo kunnen ze hun wereldje echt ontdekken. En nog belangrijker: hun lichaam ontdekken. Met wat kwabbernoot ook aangeeft: over dingen heen kruipen, zich verstoppen, leren om op te staan, om te gaan zitten.
    Hier gingen ze vrij snel op handen en voeten lopen, als echte apen :)

Dat is pas ondernemen, en zo verveelt een baby zich zeker niet.

12. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Kwabbernoot heeft een lang verhaal zeg, maar inderdaad ben het helemaal eens.

Ik weet nog bij mijn zoontje maakte ik mij ook zorgen om het vervelen en het stimuleren van dingen. Maar nu kijk ik erop terug en zie ook dat als je het een beetje vanzelf laat gaan en ontdekken het vanzelf gaat. Ieder kind doet het op een eigen manier. Je kan het een beetje stimuleren maar dat wil niet zeggen dat hij het gaat doen.

Mijn zoontje heeft het rollen overgeslagen. Hij bleef altijd gewoon liggen op zijn rug of buik en was er heel handig in. Hij wilde ook daarom al heel vroeg zitten, maar dat kon hij nog niet en mocht ook nog niet. Ik heb geprobeerd het rollen te stimuleren, maar dat is nooit gelukt. Hij mocht van mij af en toe dan met steun een paar min zitten, maar ik wilde ook nie tegen de natuur in gaan.

Je hebt heel veel hulpmiddelen maar de spieren en botten moeten toch sterker worden en zichzelf ontwikkelen. Als je de hulpmiddelen dan te vaak of te lang gebruikt dan ontwikkelen de spieren zich op een verkeerde manier ben ik van mening.

Een kind ontwikkeld zich stap voor stap en wanneer zijn lichaam zich verder ontwikkeld en sterker wordt komt hij weer in de volgende fase en kan hij weer verder ontdekken en ontwikkelen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen dat het niet erg is dat je kindje wil gaan staan en optrekken, maar stimuleer het niet teveel. Ze moet zelf haar grenzen ontdekken wat ze al wel en niet kan. Daardoor zal ze haar eigen krachten ontwikkelen.
    Ze hoeft niet alles volgens het boekje te doen en ze zal waarschijnlijk wel iets overslaan. Zolang ze het maar zelf doet, want als ze het dan kan betekend dat dat haar lichaam en spieren er klaar voor zijn.
    Mijn zoontje wilde ook altijd sneller dan hij kon en raakte dan erg gefrustreerd en boos als het niet lukte, maar daar worden ze uiteindelijk wel sterk van. Mijn zoontje heeft een hele tijd langs de bank en tafe gelopen en wilde , durfde niet los te lopen. Terwijl hij het wel kon en sterk genoeg was. Het duurde daarom heel lang voordat hij kon lopen en hij was 1 van de laatste die liep.
    Maar nu loopt hij en loopt hij wel veel steviger dan andere kinderen en hij valt nooit. Blijkbaar heeft hijzelf gewacht tot hij het vertrouwen had stevig genoeg op zijn benen te staan. Ik heb ook niet getstimuleerd om te lopen. Dat gaan ze vanzelf wel doen. Het voordeel is dus nu wel dat hij nooit valt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen

Laat vooral de natuur haar gang gaan. Dan komt het helemaal goed.

Deel Deze Pagina