Stoeien met de hapjes!

Discussion in 'Voeding' started by Kellebel1987, Jul 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik zit nu al eentijdje te stoeien met de hapjes en zit in een soort spagaat met alle adviezen die ik krijg...
    Vanaf 4 maanden was ik groenten aan gaan bieden, maar dochter deed mondje niet open.. Ik heb het verder nooit geforceerd en wil dat ook echt niet gaan doen! Heb toen een tijdje het lepeltje gelaten voor wat het is en ben sinds 2 weken het volgens rapley proberen te geven (te vroeg, i know) maar ook hier is nog geen vooruitgang in geboekt..
    Ik krijg nu verschillende adviezen;
    - met lepeltje blijven aanbieden zoals eerst zodat de 'routine' erin blijft
    - niks geven
    - pap geven zodat ze wel aan lepel went
    - ......?

Wat moet ik nou doen?? Ben beetje radeloos! Eerst ging het redelijk goed.. Ze ging steeds meer eten, maar nu draait ze echt haar hoofd weg! Heb zowel potjes als vers ook aangeboden!

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Nog even wachten zou ik doen. En het dan over een aantal dagen of een week nog eens proberen.

3. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Je bent te vroeg gestart met rapley zeg je zelf al dus dat dat geen succes is, is logisch :)
    Als je dochter nog niet op hapjes zit te wachten, dan gewoon nog lekker een paar weken wachten. Het is toch nog niet nodig en zo maak je een hoop gedoe van wat gewoon leuk en ontspannen moet zijn.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad gewoon wachten, ze geeft prima aan dat ze er niet aan toe is. Je kan wel rijstebloem van een lepeltje geven als je wilt dat ze went aan vast voedsel. Maar hiervoor zou ik niet speciaal rijstebloem gaan geven, alleen als je het al in een fles geeft zou je een bordje kunnen proberen.

5. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik denk dat als ze er aan toe is, letterlijk het eten uit je mond gaat kijken als jullie eten, en op dat moment kun je haar dan ook iets geven, al is het maar om mee te spelen. spelen met een lepel is ook erg leuk natuurlijk.
    maak je nog maar geen zorgen, dat werkt averechts.

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Moet ik toch even op inhaken: baby's kijken het eten niet uit je mond. Wat een baby ziet is gewoon nieuwsgierig. Jij hebt wat, en zij wil het graag in haar handjes houden en in haar mond stoppen. Puur ontdekken.

Net zoals een moeder zegt: ik ben maar vast begonnen met bijvoeding toen mijn baby 3 maanden en 2 weken was want ze keek het eten uit mijn mond. Ik kan je helpen: dat doen ze niet! Sabbelen op handjes hoort er nu eenmaal bij.

TS: ik zou lekker rustig aan doen, misschien komt het over een weekkje wel weer goed. Rapley wordt aangeraden als de baby wat ouder is, dan is de coƶrdinatie ook wat beter vaker.

7. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ja idd rapley was geen succes omdat ze te jong is nog... Maar hierdoor ben ik eigenlijkook een beetje voor gek uit gemaakt door vriendlief (niet onaardig bedoeld hoor) dus hij heeft daar sowieso geen vertrouwen in..

Heb ik nog een vraag die ik ben vergeten te stellen.. Ze krijgt nu 5x 200 aangeboden, maar drinkt ze eigenlijk nooit op... (Meestal tusse de 150-180.. Ik zat te denken, misschien kan ik beter terug naar 5 x 165 zodat ze misschien ook wat meer behoefte krijgt aan hapjes? Ze is geen grote eter nml en er was ook al geopperd of ze misschien te vol zit.. Zou dat kunnen, dat ze daardoor ook gewoon geen interesse heeft, omdat ze gewoon geen honger heeft?

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat ik zou doen: wachten tot je kindje zeker 6 maanden is - ze heeft voeding nu nog niet nodig en vind 't blijkbaar ook niet interesant. Vanaf 6 maanden rustig weer beginnen, met rapley of met vers gemalen, of een combinatie. Mn tip is wel, als ik lees en zie hoe kinderen op alleen gemalen/prak eten zich gedragen, zo kort mogelijk geprakt eten aan te bieden en zeker met een maand of 8 al over te gaan op stukjes. Het is namelijk veel makkelijker om jong over te schakelen als een kind van een jaar dat nog geprakt eten krijgt en gevoerd wordt, nog aan te leren zelf te eten.

9. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips!

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Als ze de 5x200 niet opdrinkt zou ik t inderdaad terugschroeven.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Als ze de flessen toch niet op drinkt zou ik ze zoieso verkleinen of misschien een hele fles laten vallen en de overige verdelen. Intussen gewoon vast voedsel aan blijven bieden want als ze dan wil dan kan ze ook. Zolang ze t niet wil prima... T komt vanzelf wel waarschijnlijk.

Dat ze er misschien te vol voor zit vind ik wel een logische redenatie dus ben wel benieuwd wat ze doet als je wat minder melk geeft (natuurlijk nog wel genoeg).

12. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb nog een vraagje.. (Voel me zo'n Miep!) maar hoe merk ik dan dat ze behoefte heeft aan hapjes? Als ik volgens rapley geef, hoe krijgt ze dan door dat ze het kan/moet eten? Ik zoek wel rapley via internet, maar krijg niet zo'n duidelijk antwoord op mn vraag... Ze zit er niet altijd bij met eten omdat ze soms op bed ligt als we eten..

13. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nou al mijn zorgen zijn weg hoor! Ze kreeg ineens door wat ze met dat lepeltje aan moest en stopt nu werkelijk alles in haar mond! (Sinds maandag in sprongetje) ik was de eerste twee flessen aan het verlagen maar ga ze nu weer ophogen en zodra dit blik op is over op nr 2 want ze houdt het nu ook ineens niet meer 4 uur vol en alles gaat leeg! De late avondfles kan dan ook vervallen want ze wordt er alleen maar onrustig van...

Share This Page