Box, een must of niet perse noodzakelijk?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Lieke84, 2 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hi ladies,

Op zich wordt het tijd on de box weer van de vliering te halen, maar eigenlijk twijfel ik of ik nu wel een box in de kamer wil. Eerdere kindjes lagen er wel eens in, maar ook weer niet zo heel veel.

Zijn hier moeders die ervaring hebben met een baby en geen box?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Heb ik geen ervaring mee. Wel met box.

Hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld naar de WC moet ofzo? Neem je je baby dan steeds mee?

Ik vond een box wel handig. Als ik aan het eten koken was, lagen de kinderen even in de box. Ging ik naar de WC, lagen ze even in de box.
    Ook hun slaapjes deden ze tot 4 maanden lekker beneden in de box.
    Hierdoor leerden ze door allerlei normale leefgeluiden slapen. En nee, ik liep niet op mijn tenen als ze sliepen. Wij deden gewoon onze dingen met geluid.

Natuurlijk kun je ze ook op de grond laten, maar als ze zich eenmaal een beetje weten te verplaatsen weet jij niet wat ze doen als je even naar de WC bent ofzo.

Dit was mijn ervaring met box. Er zijn vast nog wel leden hier die hun goede ervaringen zonder box met je willen delen.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik was hier heel blij met de box. Kids hebben er 2-2,5 jr in gezeten.
    Kon ik idd rustig naar de wc toen ze baby waren maar toen ze wat groter waren vond ik t vooral ideaal als ik even boven bezig wilde

Voor de tweeling wil ik uiteindelijk een grondbox

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij mijn eerste was de box echt nutteloos. Ze zat er bijna nooit in, omdat ze voortdurend krijste. En zodra ze kon rollen en later staan, was het ding een gevaarlijke plek voor haar waarin ze zich voortdurend pijn deed. Ik vond het echt een onding en bij zes maand is hij opgeborgen. Dochter lag dan gewoon op de grond, volgens mij ook een belangrijke reden waarom ze zo snel kon kruipen en lopen.

Nu toch weer opgezet voor kind twee. Dochter is bijna vier jaar oud, en vertelt nu al wat ze allemaal met haar broer wil doen. Niet altijd even geschikt voor een pasgeboren baby, dus nu lijkt het me wel een handige plek. We zullen zien zodra de baby er is...

5. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Hier lang de box gebruikt bij dochter.

Onze box is in hoogte verstelbaar en er ligt een matrasje in. Ook sliep ze er 's nachts in (nogal koud boven bij ons en waren bang dat ze het koud zou hebben)

Eens ze zitten en beginnen kruipen ook erg handig als je wil kuisen of naar boven wil. Kunnen ze veilig in de box spelen terwijl je poetst.

Gaan hem nu ook weer gebruiken. Dit weekend gaan we hem klaar zetten :D

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Precies dit, bij mijn oudste zoon stond die box ook vooral in de weg, bij zijn broertje en zusje ben ik heel blij met een veilig plekje.

7. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Bij onze eerste de box ook echt eigenlijk nooit gebruikt.. Als ik moest plassen lag hij lekker op een kleed in de woonkamer..

Nu met een tweeling is het soms toch wel handig een box te hebben staan :)

8. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik vond het fijn de eerste maanden voor de slaapjes overdag.

Dan was ze in de buurt. Ik vond het niet fijn om haar als kleine baby overdag op haar kamertje te laten slapen.

Ze sliep dus overdag in box, tot ongeveer 4 maanden.

nadien hebben we hem nog amper gebruikt. Dus hier zou een wiegje ook wel volstaan.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zelfs bij een 1e kindje vond ik de box toch wel erg handig hoor. Vond het eigenlijk elke periode wel handig, maar vooral toen hij ging tijgeren en kruipen. Zat aan alle snoertjes e.d. en smeet speelgoed door de hele woonkamer. Dus als ik even wilde schoonmaken/ stofzuigen of zo ging hij mooi even in de box.
    Maar met 1 jaar was hij hier ook wel weg, toen vond hij er niks meer aan en luisterde ook al een stukje beter.

10. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hmm..... Bedankt voor alle reacties! Hebben box eerder ook gewoon erg weinig gebruikt, vandaar de twijfel. Al zijn er altijd wel momenten waarbij het inderdaad handig is om de box te kunnen gebruiken.
    Daar moet je dan een alternatief voor bedenken. Denk dat ik de box dan toch maar weer neer ga zetten. Al is het voor de eerste paar maand. Hij is ook snel genoeg weer opgeruimd.

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    verschilt per kindje denk ik. voor mijn zoontje was het een heerlijk speelplekje en hij zat geregeld een uur in de box. Inmiddels is hij bijna twee en heb ik hem onlangs weggehaald.

12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.216
    113
    Ik zou hem niet willen missen.
    Oudste heeft er het langst gebruik van gemaakt, na 1,5jaar icm zusje. Hij werd er rustig in. Jongste t korst door omstandigheden (7/8 maanden) en miste dat plekje echt.
    Nu zit ik erover te denken om er 2 neer te zetten.... 1 in de keuken en 1 in de kamer

13. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ook hier heel lang dankbaar gebruik van gemaakt. Zoontje vond het heerlijk, gewoon een plekje helemaal voor hem alleen! Ik heb daar wel bewust speelgoed liggen wat dan alleen in de box gebruikt wordt, zodat hij heel goed wist dat hij even in de box moest als hij bijvoorbeeld met de piano wilde spelen.
    Inmiddels is hij 21 maanden en wil al een tijdje niet meer in de box. Helemaal prima hoor, de enige momenten waarop ik het zelf misschien nog enigszins handig had gevonden was tijdens het stofzuigen of als ik even gauw boven een wasje in de machine wil doen. Maar nu gaat hij gewoon gezellig mee.
    Ik ben in november uitgerekend en vond het niet de moeite om de box tussendoor even weg te halen. Hij staat hier dus nog gewoon, maar wordt niet echt meer gebruikt. Zoontje gaat gewoon stiekem met zijn armpje door de spijlen om de piano aan te drukken :D
    Enige wat hier dus straks hoeft te gebeuren is weer even de bodem omhoog, doekje erover en het kleed een keertje uitwassen. Ideaal.

Bij de tweede even aankijken hoe lang zij erin wil en kan. Ben dat ding stiekem ook wel zat in de kamer, het neemt toch een hoop ruimte in.

14. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Hier veel gebruikt. Hij sliep er in het begin overdag regelmatig in, dan was hij lekker dichtbij. Daarna werd het echt een speelplek, afgewisseld met een speelkleed op de vloer. En als ik even moest plassen kon ik hem veilig in de box laten liggen. Dit keer gaan we de box weer opzetten. Wel heb ik nu aanvullend een hangmatje voor in de box dat ik wil uitproberen.

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.131
    113
    Ik zou niet zonder kunnen. De box wordt echt heel veel gebruikt

16. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

5 aug 2009
    1.127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Grappig, ik twijfel nl of ik een box ga neerzetten zo ja, dan wil ik n inklapbare box want vind het echt n sta-in de weg! Je maakt er gebruik van als tie er is maar noodzakelijk? Nee, denk het niet: bij ons werd het een opslagplaats voor speelgoed!

17. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Ja, bij ons is de box eerder ook veelal als opslagplaats voor speelgoed gebruikt. Eerste maanden ook wel voor het kindje. Was dus benieuwd naar ervaringen van mensen die ervoor hadden gekozen geen box neer te zetten.....

18. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Als je geen hond hebt, je huis babyvriendelijk is en oudere kinderen oud genoeg zijn om te begrijpen dat een baby kwetsbaar is, zou ik absoluut de box op zolder laten.

Maar je weet het niet he? Mijn zoontje vond de box maar 5 minuten leuk. En toen hij 7 mnd was kon hij zich optrekken en was de wereld rondom de box veel leuker. Voor mijn eigen rust en voor het veilig kunnen laten ontdekken van de wereld voor mijn zoon, stond alle decoratie hoog, hebben we een ronde salontafel en maakten we een schot voor de keuken waar de hondenbench en voerbakken staan.

Als ik dat had geweten had ik niet zo'n dure box uitgezocht!

19. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Wij hebben de box amper gebruikt. Kindjes zaten veel in de draagdoek en toen ze konden kruipen gingen ze gewoon los. Wel alles hoog gezet en kastjes beveiligd etc. Hier was de box voor speelgoed opslag :D

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij hebben er bewust voor gekozen niet weer een box aan te schaffen. We hebben geen idee waar we het ding moeten laten en zowel bij de eerste als de tweede nauwelijks gebruikt. We willen wel investeren in een mooie speelmat deze keer, dan kunnen de jongens er ook naast liggen. Verder ligt ze nu voornamelijk in de kinderwagen beneden en dat zal voorlopig veel gebeuren. Als ze alerter wordt, gaat ze op de grond spelen op een leuke mat.

Deel Deze Pagina