Vanmiddag komt een vriend van ons op visite die E-cigarettes rookt. normaal sturen we rokers hier altijd naar buiten en nu met de zwangerschap vragen we of ze niet bij mij in de buurt willen roken. Maar hoe zit dat met die dingen die hij rookt? Kan het kwaad of is deze vorm van roken voor mij en de kleine onschadelijk?
Volgens mij komt er alleen een soort stoom uit, dus water. Verschilt denk ook per merk... Maar zou er geen risico mee nemen en lekker buiten laten staan
als hij alleen is, zou je het nog in huis toe kunnen laten als het idd alleen stoom is, maar als er meer rokers komen, lekker met zijn allen buiten dan
Komt alleen waterdamp uit,en is dus compleet ongevaarlijk voor jou.Ik weet niet hoe het zit met de liquids waar wel nicotine inzit...Maar ik heb alleen ervaring(paps rookt dit)met die zonder nicotine,en dus daar onderzoek naar gedaan,en die zijn echt ongevaarlijk.
Info van het RIVM: Ondanks dat er geen sprake is van passief roken, kan uitgeademde lucht nog schadelijke stoffen bevatten. In plaats van tweedehands rook treedt er passieve damp op. Metingen van de binnenlucht na het gebruik van een e‐sigaret hebben namelijk de aanwezig‐ heid aangetoond van formaldehyde (een bekende kankerverwek‐ kende stof bij mensen), acetaldehyde (een mogelijk kankerver‐ wekkende stof bij mensen) en andere vluchtige organische stoffen (Schripp e.a., 2013). Zelfs van e‐vloeistoffen met 0 mg/ml nicotine (volgens opgaaf van de fabrikant) is gebleken dat ze na gebruik van de e‐sigaret formaldehyde en acetaldehyde in de binnenlucht brengen (Schripp e.a., 2013). http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:242776&type=org&disposition=inline&ns_nc=1 Lekker buiten laten roken dus zou ik zeggen!
Zolang er geen lange termijn effecten bekend zijn wil ik die dingen niet in de buurt van mn zoontje hebben. Dus tijdens de zwangerschap ook niet. Maar dat wordt bij mij deels aangestuurd door frustratie (mensen die vinden dat ze met die dingen wel overal mogen roken)