Hoe werkt een hypotheek met uitkopen

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 23 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hi allemaal,
    Ik was benieuwd of iemand hier meer over weet?

Even met een fictief voorbeeld;

Huis gekocht voor 350.000 euro
    Eigen geld van mij erin voor 100.000 euro (kan hij geen aanspraak op maken) dus een hypotheek van 250.000 euro.

Huis word getaxeerd op 450.000 euro

Overwaarde zou dan 100.000 euro zijn, gedeeld door 2 =, 50.000 uitkoopsom.

Moet ik dan een hypotheek kunnen dragen van 450.000 (taxatiewaarde) of van het huidige hypotheekbedrag + uitkoopsom? Wat fictief neerkomt op 300.000

Of iets totaal anders?

Alvast bedankt!

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou het aan een hypotheekadviseur vragen want hier zijn veel varianten in mogelijk.
    - De 100.000 van jou moet officieel in een akte staan of een anderssoortige overeenmkomst, anders kan de (ex-)partner daar ook aanspraak op maken
    - In theorie kun je een lopende hypotheek laten overnemen door 1 van de partners en wordt de ander otnsagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Echter vaak geldt de toetsing van de draasgkracht van die ene partner ook volgens de nieuwe hypotheeregels dus het staat niet vast dat dit 1-op-1 mee kan.
    - De overwaarde moet ofwel contant betaald worden ofwel via een nieuwe hypotheek. Dit moet bij dezelfde hypotkeeverstrekker als de lopende hypotheek en dan wordt voor het geheel getoetst.

Dus ga gewoon een bij een adviseur langs. Vaak is een orienterend gesprek gratis. Maar in de basis hoef je alleen een hypotheek te hebben voor het bedrag dat je moet lenen, en niet de hele waarde van het huis. Dus als die 100.000 van jou inderdaad van jou is, en de overwaarde is 100.000, dan zou je in theorie 300.000 moeten lenen als hypotheek.

3. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Bij mij werd de hypotheek opgehoogd met de uitkoopsom. En ik heb er toen nog iets extra's bijgeleend voor een nieuwe keuken

brownielover vindt dit leuk.
  4. Ziggi

Ziggi Bekend lid

8 feb 2017
    925
    341
    63
    Vrouw
    Ik kon de hypotheek overnemen, dus voor dat bedrag wat nog open stond op moment van overschrijven.

Partner is met eigen geld uitgekocht.

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Dankjewel! Ja dat geld bedrag van mij staat inderdaad vastgelegd bij een notaris. Ik wil inderdaad een afspraak maken nog hoor maar ik was mijn hoofd maar aan het breken over of ik de taxatiewaarde moet kunnen opnemen of gewoon het huidige hypotheek bedrag + uitkoopsom. Want dat laatste kan ik waarschijnlijk wel dragen maar de taxatiewaarde niet.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Het meest logische is dat je je hypotheek ophoogt met de uitkoopsom dmv een verzilverhypotheek.

7. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.749
    113
    Vrouw
    Ik heb destijds echt dom gehandeld, vind ik achteraf. Maar wij gingen "goed" uit elkaar. Ondanks dat ik meer verdiende heb ik hem het huis "gegeven", yup, domme ik. Uiteraard getoetst of hij hij het kon betalen.
    Heb mezelf alleen bij een notaris uit de koopovereenkomst laten schrijven en alles op zijn naam + afzien van uitkoop en of verkoop (later) met meerwaarde. Mijn ex schoonouders hadden op mij ingepraat en gaven mij voor deze keuze, jawel, 2500 euro..

Huis was 133.000 schoonouders hadden 13.000 euro geschonken. Nu is het huis zeker 300.000 waard..

Ik zou zeggen, laat het goed uitzoeken en wees geen Asil :).

spruitje80, cosdy, Fruity90 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina