Stoelverhoger of Autostoel 2/3

Discussion in 'Met je kind op pad' started by Purified, Apr 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Mijn dochter is nu 3 jaar oud, en ik zit even te kijken wat we gaan doen over een half jaartje. Ze scheelt net een paar gram van 15kg nu.

Wat is aan te raden om te gebruiken, een autostoel 3, of een stoelverhoger. Of zou je zeggen doe een stoelverhoger voor de korte afstanden en een 3 voor lange afstanden.

Is een stoel 2/3 zoveel veiliger dan een verhoger met riem? Of is het comfort?

Ze zit nu in een maxi cosi axiss, heerlijk in gebruik maar in grote best lomp, en aangezien we een tweede hebben en best vaak andere mensen vervoeren komt iemand altijd wel ruimte tekort..

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij hebben ervoor gekozen om in beide auto's twee 2/3 stoelen te zetten. In iedere auto ligt nog een extra stoelverhoger, maar die word alleen gebruikt als er een keer een kindje komt spelen.

Een 2/3 stoel is sowieso veiliger, omdat die ook beschermt bij zijwaartse botsingen. En het is fijner met de gordel omdat die echt over de schouder word geleid en dat is bij een losse verhoger niet. Bij mijn kinderen loopt de gordel dan langs de oren, zeg maar.

Overigens gebeuren er volgens mij vaker ongelukken op de kleine stukjes dan op de lange stukken. Bij korte stukjes kom je vaak veel meer in de bebouwde kom (met alle situaties van dien) dan dat je lange stukken over de snelweg of een provinciale weg rijd.

3. Amy82

Amy82 Fanatiek lid

Feb 22, 2007
    1,643
    0
    0
    Hier ook een stoel ipv verhoger. Vind dat voor Jayden toch lekkerder zitten. En veiliger natuurlijk!

4. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Je weet dat dit niet veel uit maakt. De reden waarom je in korte stukjes meer ongelukken hebt is omdat de meeste mensen alleen korten stukke rijden..

Ongelukken komen en op grote stukken en op korte stukken voor..

Hoe de gordel loopt heb ik zelf geen ervaring in. Ik heb geen van beide stoeltjes op dit moment gezien in een auto.. dus daarvan neem ik jullie woord maar aan...

Kun je met een stoelverhoger geen riemgeleider gebruiken dan dat deze wel goed zit (die bestaan toch?)

Zijn er ook stoelen van groep 2/3 die nog een ligstand hebben?

5. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

Mar 5, 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Een autostoeltje is echt nog veiliger voor jouw dochter.

De meeste kinderen zijn pas groot genoeg voor een stoelverhoger als ze ongeveer 4 jaar zijn (vanaf 18 kilo). Met jouw kindje van 3 (of straks 3,5 ;)) jaar heb je grote kans dat de schuine gordel in haar nek loopt ipv over haar schouder en dat is niet veilig. Ook de heupgordel zou dan over de buik lopen ipv over de heupen.

Kijk hier eens, daar staat alle info over autostoeltjes bij elkaar.

6. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Er is echt een enorm verschil! Bij de verhoger zit ze echt los, alleen iets hoger (voor het idee van die riem dan). Bij de stoel heeft ze bescherming aan de zijkant van het hoofd en de achterkant, veel meer steun, de riem zit altijd netjes, schouders zitten min of meer stevig op een plek.

Mijn dochter kon nét over met 4 jaar (eindelijk) en ik ben heel blij met alleen een stoel. Verhoger doen we af en toe als we hem veel over moeten zetten in een andere auto, maar dat is zelden voorgekomen. En waarom ook niet, zo'n stoel, ze zijn een stuk goedkoper al dan die eerdere stoelen!

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij hebben gekozen voor een groep 2/3 stoel.

Lisa is inmiddels 15 kg maar ze zit nog in de groep 1 stoel, doen we zolang het past en ze kan er nog wel een half jaartje in denk ik, is tot 18 kg, ik denk alleen dat ze eerder te lang dan te zwaar zal zijn ;)

8. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

Dec 12, 2011
    2,662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Een autostoel groep 2/3 is een verhoger. Al dan niet met rugleuning.
    Zeker voor kinderen die nog in slaap vallen in de auto, is een verhoger met rugleuning veiliger. Zonder rugleuning vallen ze vaak helemaal opzij en daardoor loopt de autogordel niet meer juist over het lichaam.

Het is vele malen veiliger je kind tot minimaal 4 jaar in een groep 1 autostoel te houden. De bekkenbotten van een jonger kind zijn nog niet goed genoeg ontwikkeld om de heupgordel over het bekken te laten lopen i.p.v. over de onderbuik. De bekkenbotten moeten de heupgordel laag houden en bij een jong kind zal het bekken de heupgordel niet op zijn plaats kunnen houden bij een aanrijding waardoor de heupgordel naar de onderbuik verschuift. Ernstig intern letsel kan het gevolg zijn bij een kind jonger dan 4 jaar in een gewone autogordel.

Kinderen mogen in een groep 1 autostoel todat ze of 18 kg. wegen of verder dan de ogen/bovenkant oren boven de rand van de stoel uitkomen.

Share This Page