Hoe praten jullie peuters van 2,5/3 jaar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eylem, 21 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Vraag me de laatste tijd af of mijn oudste achterloopt met praten. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal in mijn omgeving dus vandaar hier de vraag. Op de psz zitten voornamelijk kindjes van niet-Nederlandse ouders dus dat is ook lastig vergelijken. Ondanks dat mijn dochter voornamelijk Nederlands hoort spreekt ze toch veel liever en veel beter Turks (ze wordt tweetalig opgevoed). In het Nederlands praat ze met 3/4/5 woord zinnetjes, maar bijvoorbeeld wie- of waaromvragen begrijpt ze vaak niet (waar dan weer wel) en vervoegen van werkwoorden doet ze ook heel vaak nog niet. Voornaamste reden waarom ik het vraag is of ik bij het bezoek aan het CB straks met 3 jaar moet aandringen op een VVE-indicatie. Ik vind het zelf lastig om in te schatten of dit het komende jaar 'vanzelf' nog genoeg komt of dat ze zo echt met een achterstand op de basisschool begint straks.

2. Maia

Maia Niet meer actief

het wie en waarom kwam hier pas na 3 in elk geval. verder loopt Fleur qua zinsbouw enorm voor dus daar kan ik niet zoveel over zeggen, maar volgens mij hoeft vervoegen ook nog niet perse met 3 jaar dacht ik.
    Taalontwikkeling | Kind en Taal

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geloof dat als 70% verstaanbaar is (3 jaar.. en vergeet niet... dat is dus een heel jaar) voor een buitenstaander dan gaat het gewoon goed.
    Mijn beide kinderen zijn snel en goed met taal dus hier geen echt vergelijkingsmateriaal.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat klinkt wel normaal.
    En daarbij, ik heb vaak gehoord dat kindjes die tweetalig worden opgevoed vaak wat later in beide talen goed gaan praten. Maar dan wel in 1x heel goed.
    Dus klinkt niet als een achterstand.

Mijn dochter sprak al vroeg veel, goed en verstaanbaar, ook wie/wat/waar vragen, maar waarom kwam pas echt op gang met ongeveer 3,5 dacht ik.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Werkwoorden vervoegen lukt sowieso op die leeftijd vaak nog niet.
    Over een tijdje gaat ze de vervoegingen die ze hoort napraten..
    En tegen de kleutertijd gaat ze proberen zelf te vervoegen en zal het dus vooral met sterke werkwoorden weer regelmatig fout gaan :)

(Wij dachten.. Kind is niet wijs.. Met 2 jaar complete volzinnen met alle vervoegingen compleet foutloos.. En met 4 jaar de meest bizarre fouten.. Maar dat is dus normale taalontwikkeling.. :) )

Als ik het mij goed herinner.. Klopt je dochter wel redelijk qua minim eisen en zoals arivenol ook al zei.. 2-talig duurt soms net langer.
    Je kunt natuurlijk altijd op cb aankaarten of het sim is naar een psz met vve te gaan.
    Daarentegen.. Dat kun je natuurlijk zelf ook prima besluiten.

E ik woon in Rotterdam zuid.. Hier is het vri standaard dat Turkse kinderen tot hun 4e gewoon geen Nederlands spreken.
    Met de meesten komt het uiteindelijk wel goed qua taalontwikkeling.
    (Rotterdamse straattaal niet meegerekend.. Want dat is nauwelijks Nederlands te noemen)

6. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een meisje met volzinnen en vervoegingen (2j4m) maar een vriendje met net 2-woordszinnetjes en slecht verstaanbaar (2j3m).

Vaak lijkt ze de vraag ook niet te begrijpen, bijv waarom vragen, of iets "moelijker" vragen. Dan zegt ze "ja?" als antwoord. Heb ontdekt dat als ik dan vraag: wat denk JIJ waarom ...? Hoe denk JIJ dat dat komt? En even wacht, het antwoord wel komt! Blijkbaar even iets meer ruimte geven. Misschien werkt zoiets ook bij jullie?

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Vergelijken is ook zo lastig! Onze dochter spreekt zeer goed en duidelijk en is daarin gewoon erg vlot. Vervoegen? Varierend. Best heel goed, maar gek genoeg; de meest simpele doet ze niet goed en wat ook heel grappig is, ze draait dingen wel eens om. Zoals eh... mama ik heb beker in de melk ipv beker in de melk. geen idee of dit iets te betekenen heeft. Ik denk dat ze te snel denkt tijdens het praten ofzo. Ze praat namelijk hele dagen aan één stuk door. Ze gaat vast de politiek in :D

Maar goed. Ondanks dat ze een hele grote woordenschat heeft en heel goed verbanden kan leggen (als je het hebt over een hamer en een boor, zegt zij dat het gereedschap is bijvoorbeeld), moet je haar dus echt niet vragen naar een "waarom". Want dan komt er steevast een "daarom". "Mama, ik heb buikpijn". Waarom dan? "daarom". Of eh.. waar dan? En dan kan ze er niets mee. Terwijl wie en wat heel goed gaan. En waar ook.

Ik heb niet het idee dat je te maken hebt met een achterstand hoor. Mocht je daar nou bang voor zijn; ga samen boekjes lezen, doe eenvoudige taalspelletjes in het Nederlands en wat het hier heel erg goed doet is (shame on me) de televisie. Baby Tv, maar ook Dora, Diego. Laat haar dan niet alleen kijken, maar kijk actief mee. Doe alsof jezelf kind bent en ga actief mee doen met de programma's. Dat stimuleert echt heel goed.

8. gien

gien Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    had ik ook met mijn oudste dochter vorig jaar ik had het gevoel dat ze soms niet eens wist wat ik bedoelde (voornamelijk met waarom) maar als ik er van maakte hoe komt het dat... dan snapte ze het weer wel, ze is nu 3jen bijna 3 mnd en begint nu ineens heel goed te praten alleen het vervoegen gaat niet altijd goed! vanochtend zei ze bijv: maak je geen zorgen mama, dine heeft de druifjes gevind ;) komt dus vanzelf goed!

9. knap

knap Niet meer actief

Mijn dochter van nu vandaag drie spreek 70 procent verstaan baar ook voor vreemde en voor mij 90 procent. Ze maakt zinnen van zes zeven woorden en vraagt ook ect ze praat dus gewoon normaal denk ik voor deze leeftijd.

Elk kind is anders en jou meisje woord twee talig opgevoed. Hier heel soms twee talig als papa daar zin in heeft ze spreekt 5 woorden hindi.:)

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bedankt voor al jullie reacties!

Voor vreemden is ze slecht verstaanbaar. Ik zag deze vraag ook staan op de vragenlijst van het CB dus eigenlijk ook daarom dat ik me ging afvragen of ze (te) langzaam ermee is. Wat betreft vervoegen van werkwoorden: in het Turks kan ze dat echt perfect: toekomstige tijd, verleden tijd, ontkenningen (die zitten in het Turks in de werkwoordsvervoeging) doet ze allemaal en vrijwel altijd goed. Nederlandse tv, voorlezen etc doen we allemaal. Sowieso wordt ze op de psz met 3 jaar ook getest (cito) dus dat zal ook wel enig inzicht geven. Misschien valt het ook wel mee, alleen ik heb het idee (ook wat ik hier lees en in andere topics) dat de meeste kinderen van haar leeftijd beter praten. En wat me dan nog verbaast zit is dat het taalaanbod in het Nederlands veel groter is maar dat ze toch zoveel beter Turks spreekt. Dus niet wat je idd vaak hoort dat ze later gaan praten maar dan meteen goed. Bij haar zit er echt duidelijk verschil tussen. Zelfs mijn man (die natuurlijk veel meer op het Turks let omdat hij dat met haar praat) viel het op dat haar Nederlands zo achterblijft. Nou ja, we houden het wel in de gaten. Ik vind het hoe dan ook prettig te lezen hoe jullie kindjes het doen, dat geeft mij ook weer referentiekader.

11. Fransa

Fransa Niet meer actief

Mijn zoontje is wat jonger, 2j1m, maar die praat nog maar erg weinig.
    Wel zien we dat hij alles begrijpt. Hij volgt eigenlijk alle aanwijzingen op, geeft een correct ja/nee antwoord op vragen, etc.

Hier ook een (deels) 2-talige opvoeding. Hij gaat 3 dagen in de week naar de crèche waar uitsluitend Frans gesproken wordt. In tegenstelling tot onze oudste die snel z'n NL ontwikkelde en langer over z'n Frans deed hebben we bij de jongste het idee dat hij beide talen aan het absorberen is en daardoor later begint met beide. Hij weet precies wanneer er Frans gesproken wordt. Stel je een vraag in het Frans, krijg je een 'oui' of 'non' als antwoord. Doe je dezelfde vraag in het NL zal hij 'ja' of 'nee' zeggen.

Ik maak me zelf af en toe wel zorgen over z'n taalontwikkeling maar van anderen hoor ik weer dat het wel zal komen, helemaal omdat hij 2 talen moet leren ipv 1.

Ik weet ook niet wanneer een taalachterstand dusdanig is dat het nier meer in te halen is. Denk dat dat bij 3 jaar nog niet het geval is maar kan me voorstellen dat je het fijn zou vinden als ze volgend jaar op de basisschool zich verstaanbaar kan maken.

12. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Eylem idd wel apart dat haar Turks zo veel sterker is. Is dat omdat papa normaal gesproken met haar thuis is en de verzorging doet?

Vergelijken is idd altijd lastig. Wat ik zo lees vind ik het een normale ontwikkeling voor een kindje van 2,5 - 3 jaar.
    Onze dochters worden 3-talig opgevoed + het onderwijs op school is in nog een andere taal. De oudste ging heel langzaam is nu bijna 5 en zit nu op een ´normaal´ niveau zoals andere kinderen van haar leeftijd die eentalig zijn. De jongste van 3 was juist weer heel snel.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, juist niet, dat is het rare, mijn man werkt fulltime en ik ben thuisblijfmama dus ja :( verder wonen we in Nederland en gaat ze hier naar de psz en alles. Maar ze heeft altijd al een voorkeur gehad voor Turks. Als ze speelt praat ze ook altijd Turks in zichzelf. En daarbij kan ze dus wel echt kloppende volzinnen maken.

Leuk om ook ervaringen van andere meertalige kindjes te lezen.

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik lees niet echt iets waarvan ik zou zeggen: niet normaal voor een kindje van 2 jaar en 10 maanden oud. Maar ik ben wel altijd van mening dat als je er zelf het gevoel bij hebt dat ze wat achterloopt een VVE-indicatie nooit kwaad kan toch? Sam heeft nu ook zo'n indicatie gekregen. Hij loopt niet eens zo heel erg achter, maar heeft lang de tijd nodig om zijn zinnen te maken. Het akelige is dat mensen zijn zinnen dan vaak gaan afmaken, terwijl hij het wel kan. Is dat iets dat je herkent? Ik zie dat Sam het heel moeilijk vindt als hij onderbroken wordt of zijn zinnen voor hem worden afgemaakt. Hij kan het namelijk wel, maar heeft gewoon nog iets te veel tijd nodig. Je ziet dat het zijn zelfvertrouwen aantast als mensen hem dan gaan 'helpen'. Al die dingen bij elkaar waren voor ons CB ook reden om hem de VVE-indicatie te geven. Bij Sam speelt dan ook nog wel dat hij zich lichamelijk gaat uiten (duwen als mensen hem niet begrijpen). Dat lees ik bij jouw kindje niet.

Weet je... heel vaak hoor ik mensen dan zeggen: 'oh, is er iets mis met hem?' Ik denk dan bij mezelf dat er niets mis met hem is, maar dat we hem proberen alle kansen te bieden die er voorhanden zijn. Met als belangrijkste motivatie dat het voor hemzelf leuk en fijn moet blijven. En dat is tot nu toe het geval. Hij mag nu 3 in plaats van 2 dagdelen naar de PSZ en daar pikt hij weer wat meer van op. Verder gaat hij naar judo (voor zijn motorische ontwikkeling) en hij is er GEK op! Tot slot zijn we sinds kort bij de logopediste. Ook dat vindt hij tot nu toe heel leuk.

Ik denk dat je als moeder gewoon naar je eigen gevoel moet luisteren. Als je twijfelt (zonder al te veel druk te leggen op je kind) zou ik lekker gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Voel je daar in ieder geval nooit te min voor. Want die mogelijkheden zijn er niet voor niets.

15. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    mn zoontje is pas heel laat verstaanbaar gaan praten maar het gaat nu echt super hard. Juist waarom en wie begrijpt hij heel goed ..
    waar vragen kan hij sinds een maandje of 2 geloof ik. (aanwijzen kan hij natuurlijk, maar dat ie echt benoemd onder of in of op)

Hij gooit wel elk woord willekeurig op een plek. Vaak begint hij met het antwoord. Bijv broertje is gevallen en papa werd er wakker van. Hij zegt dan mama, vallen, naam broertje, au, papa wakker worden.

Vaak hoor je wel dat 2 talig idd in deze periode soms wat vetraging kan opleveren, maa dit ook altijd rechttrekt...heeft met de verwerking te maken.

mijn zoontje zegt nu alles na, niet om het na praten, maar ik zie echt aan hem dat hij het dan moet verwerken, wat ik nou precies zeg, en dan dnekt ie na om het antwoord tegeven.

Is verder nu erg bezig met wat er gebeurd wat ej daar aan kan doen, wat de oplossing eventueel kan zijn. En dingen gewoon echt in zn geheel vertellen.
    Wat ook van nu is, is bijv dan eet hij bijv peer...en gaat dan eten en zegt mama...lekker die peer :) of oh gezellig mama samen eten.
    Of *naam* zullen we puzzelen? Jaaaa mama leeeeuuukkk!!

16. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van met die giga achterstand van A.'tje, maar me dunkt dat je gevoel hierover delen met het cb nooit kwaad kan.

De voorkeur voor Turks, tja...misschien ligt die taal haar gewoon wat beter. En is Turks grammaticaal gezien misschien makkelijker dan Nederlands? Dat zou het wellicht ook (gedeeltelijk) kunnen verklaren?

17. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Mijn dochtertje is ongeveer even oud en wordt tweetalig opgevoed. Omdat mijn man vaak weken van huis is voor zijn werk wordt er meestal alleen nederlands gesproken thuis.
    Als mijn man thuis is voor een aantal weken dan spreken we alleen engels.
    Haar taalbeheersing en woordenschat lijkt soms wel in sprongetjes te gaan, de ene keer lijkt ze beter in het nederlands en de andere keer dan gaat het engels ineens weer stukken beter.
    In het nederlands vervoegt ze minder goed dan in het engels bijvoorbeeld en de laatste tijd lijkt haar woordenschat in het engels ineens enorm te groeien.
    Ik heb wel de engelse tv de hele dag aanstaan op een kindernet en daarvan leert ze ook enorm veel.
    Ik vermoed dat het van lieverlee allemaal goed in elkaar gaat overlopen en ze beide talen volledig beheerst. Dat hoop ik tenminste want in september gaat ze op school een derde taal leren...

18. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    een VVE indicatie kan nooit kwaad natuurlijk. Als jij je daar goed bij voelt, zou ik er gewoon naar vragen.

Hier ook turks-nederlands opgevoed maar madam praat amper turks. Alles in het Nederlands. Ze verstaat wel alles wat papa zegt, maar antwoord 9 van de 10 keer in het Nederlands.
    Verder is het wel een hele vlotte prater. Vandaag beoordeling gehad van de peuterspeelzaal en ook daar werd gezegd dat ze een vlotte prater is.
    Maar haar turks blijft dus wel erg achter.

19. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Mijn zoontje loopt erg voor op taalgebied maar met andere dingen niet.zo ontwikkelt hij zich.andere kinderen ontwikkelen zich anders, misschien motorisch weer verder!

Vervoegingen en verleden tijden zelfs doet hij erg goed al, maar ik zei al dat hij echt voorloopt.waarom vragen beginnen nu pas.maar is volgens mij echt nog niet nodig!

Tweetalige kinderen hebben straks alleen maar voordelen!ik zou zelf niet te snel met allerlei programma's beginnen...geef het wat tijd...maar zo zou ik het doen.

Overigens was mijn zoontje tot twee jaar tweetalig. Nu woont zijn vader nog in het buitenland dus gaat het Nederlands echt de overhand krijgen...

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    klinkt heel normaal hoor. onze kids zijn ook tweetalig hier duits en nederlands. en nederlands is ook echt een hele moeilijke taal qua gramatica. hier gooit ons meisje van 6 ook nog veel door elkaar en dan vooral de zinsopbouw in het nederlands hor je vaakdat ze het letterlijk vanuit het duits vertaald heeft en dat kn dus wel eens raar klinken. we verbeteren haar dan ook maar jah ze hoort overdag meer duits dus is wel logisch.

onze kleine man praat ook nog een beetje appart maar vooral omdat ie nog letters niet goed kan uitsprken zoals R en V een beetje slissend nog zeg maar. het duits komt nu ook pas. en straks al ie met 4 op de kleuterschool is komt het wle beter onze meid had dit ook onder de knie binnen 2 mnd

Deel Deze Pagina