Hoi allemaal, Ik vertel even mijn verhaal met de hoop dat jullie misschien wat raad, advies of ideeën hierover hebben.. In 2011 hebben mijn man en ik een auto gekocht via een autofinanciering. Volgend jaar oktober zouden we de auto helemaal afbetaald hebben, en zou die dus van ons zijn. Helaas is onze auto vorige week kapot gegaan, reparatie kosten zijn volgens de garage groter dan wat de auto waard is. Hun advies was dus om de auto in te ruilen. Nu komt t probleem, de auto is nog niet van ons, we moeten nog 1 jaar betalen aan de auto, er staat nog een bedrag van 3000,- open. Nu zijn wij 2 maanden terug verhuisd, en ons spaargeld is nu toch wel op. Dus zelf uit eigen zak dat resterende bedrag betalen kunnen we niet. De dealer heeft wel een aanvraag gedaan bij een financieringsbedrijf voor een auto, maar op basis van ons inkomen nu is dat afgewezen (in 2011 werkte ik en mijn man beide fulltime, sinds dit jaar beide parttime). Ze willen voor onze auto nu 2500,- teruggeven, helaas is dat niet het hele bedrag wat openstaat, maar we komen dichterbij. Ik ga vanmiddag naar de dealer om in gesprek te gaan hierover. Ik weet niet zo goed wat m'n opties zijn, en of ik überhaupt wel opties heb. Wij dachten eerst van oké, we krijgen t geld van de garage, kopen daarvan een goedkoop autootje, en de rest leggen we opzij en sparen dat geld totdat we onze rest schuld aan de auto in een keer kan aflossen. Maar volgens mij werkt dat zo niet denk ik, want het financieringsbedrijf heeft natuurlijk het eigendomsbewijs van onze auto, dus we kunnen t nooit verkopen. Die 2500 euro gaat dan denk ik rechtstreeks naar dat financieringsbedrijf of zie ik dat verkeerd? Ik probeer me een beetje voor te bereiden op vanmiddag, zodat ik er ook wel een beetje verstand van heb en het allemaal kan begrijpen. Het andere probleem is, we hebben echt snel een auto nodig, om naar ons werk te gaan. Beide werken we ver van huis, met de trein kan ik wel tijdelijk doen, maar voor mijn man is dat echt een lange reis. Dus de nood is ook best wel hoog. Maar wat niet kan, kan natuurlijk niet. Alleen zal dat wel een zware periode worden als we beide moeten treinen.. Hebben jullie nog suggesties wat wij kunnen doen? We willen het liefst zo snel mogelijk van die financiering af, want dat is nu echt wel een blok aan ons been.
Jullie hebben nog een schuld van Eur 3000,- bij het financieringsbedrijf dus alles wat de auto dealer minder wil geven voor de auto zullen jullie zelf bij moeten leggen, waarschijnlijk dus idd die Eur 500,- Helaas sta je dan nog met lege handen want je zult dan opnieuw een auto moeten kopen, misschien kan je daarvoor bij je eigen bank of familie/vrienden lenen. En uiteraard minstens één van jullie weer full-time aan de bak om weer wat spaargeld op te bouwen. Laat dit een wijze les zijn, sterkte.
Jeetje, 3000 nog moeten betalen? Ik zou proberen om het geld ergens vandaan te halen, misschien familie ofzo, en een hele goedkope auto van max 1000 kopen... En voortaan toch heel goed nadenken bij financiele beslissingen... Als je zo weinig geld hebt is het ook niet echt verstandig om al aan een tweede kindje te beginnen.... Ik zou eerst allebei eens full-time gaan werken, er is blijkbaar wel wat financiele nood...
Met het eerste gedeelte ben ik het eens. @Khlo: Dit is toch op geen enkele manier aan jou om daar iets van te vinden?
Wauw om nu idd wat te gaan zeggen over onze kinderwens vind ik toch wel erg ver gaan. Niet dat je dat wat aan gaat, maar dat hebben we uit gesteld nu dit op ons pad js gekomen.
Heel verstandig! 👍🏼 Eerst zorgen dat jullie een goede financiële basis hebben... Zouden jullie wat kunnen lenen van familie of vrienden?
das makkelijk roepen.. Ongelooflijk wat kortzichtig weer.. @Ts Ik zou idd de financierings maatschappy het uitleggen en kijken wat die zeggen? wie weet willen ze wel helpen..
Uitgesteld? En je bent 2 weken van de pil af? Het gaat ons niets aan, uiteraard, maar ik vind dit wel erg tegenstrijdig overkomen.
Tuurlijk niet, maar het is een advies. Net zoals het een advies is om fulltime te gaan werken om uit zo'n benarde situatie te komen dat je dus een auto op afbetaling moet kopen....
Beetje kalf en put verhaal, maar misschien voor anderen die meelezen: dit is precies de reden waarom het niet verstandig is een auto te financieren. Je hoeft maar een ongeluk te krijgen of je auto gaat zoals bij jullie zondaig kapot dat het niet meer de moeite van het repareren waard is, en dan zit je met een schuld voor iets wat je niet meer hebt. Even een vraagje: wat kost de reparatie van jullie auto en van welk bedrijf heb je die offerte gekregen? Een reparatiebedrijf is goedkoper dan een dealer, en als je specifiek aangeeft dat je geen originele onderdelen hoeft, scheelt dat ook nog eens. Bestaat het grootste deel van de reparatiekosten uit materiaal of uit uurloon? Als je dat weet, kun je gaan rondkijken hoe je het goedkoper kunt laten doen. Bij deze auto weet je wat je hebt, stel dat je voor 1000 euro iets anders koopt (als je aan het geld kunt komen) en daar moet ook ineens voor 1500 euro aan verspijkerd worden, dan raak je van de wal in de sloot.
Ik vind het eerder kortzichtig om ervan uit te gaan dat een financieringsmaatschappij, welke geheel gefundeerd is op het maken van zo veel mogelijk winst, waarschijnlijk wel iets kan doen. Maar dat is mijn mening .
Als de 2500 euro naar de financierings maatschappij gaat dan zou je zelf die 500 bij moeten leggen. Ik zou dan eerst een tijdje met de trein gaan net zolang tot je zelf een auto kunt kopen. Dus hier echt geld voor sparen. Of desnoods private lease ofzo. Maar weet niet of jullie hier met jullie financiele situatie voor in aanmerking komen.
Ik zie dat je het hebt over de dealer: die 2500 euro voor je auto is dan hoogstwaarschijnlijk inruil. Dat betekent dat je bij hen een andere auto moet kopen en dat is nu al helemaal geen optie. Ik heb nog nooit gehoord dat een dealer echt een auto koopt in plaats van inruilt, en al zeker geen defecte. Echt, vraag eens wat offertes voor reparatie op bij andere bedrijven.
@mamabri, hoezo tegenstrijdig? Ik ben gestopt met de pil, 2 weken geleden, toen we er voor kozen om er weer voor te gaan. Dit met onze auto is afgelopen donderdag gebeurd. Vanaf t moment dat dit gebeurt vonden we het goed om hier mee te wachten. Ik snap niet zo goed wat hier dan tegenstrijdig aan is? Financieringsbedrjjf gebeld, helaas kunnen zij niet helpen, omdat de auto kapot is moeten we het resterende bedrag in een keer aflossen, dus nu vanmiddag maar even met de garage overleggen, hopelijk zit er wat meer in dan 2500,-
Zit je qua financiering ook niet vast aan bepaalde garages? Zo niet, even garageshoppen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Hopelijk komt er wat uit je gesprek met het bedrijf.
Wat lastig... Zal je altijd zien dat op dit soort momenten zoiets gebeurd. Na een verhuizing een leeg spaarpotje is niet heel vreemd. Wij zijn erg tegen financieringen voor auto's juist omdat je bij een auto geen zekerheid hebt dat de auto heel blijft enzo... (maar daar heb je nu niets aan) Ik neem aan dat je in 2011 een nieuwe auto hebt gekocht? Heb je dan niet nog iets van garantie voor het gene dat kapot is? Je kan ook altijd je probleem bij een andere garage voorleggen. Kijken wat die zeggen. Zelfs bij merkdealders kan er een flink verschil in zitten. Wellicht geeft een andere dealer je er wel 3000 voor. Scheelt je toch weer!! En heb je ook bekeken wat het treinen je gaat kosten per maand? Misschien is het voordeliger dan een kleine prive lease auto te nemen? (pas als je je andere auto kwijt bent natuurlijk) Heb me daar nog nooit in verdiept hoor maar ik begreep dat dat ook wel aantrekkelijk kan zijn. Of zou je misschien tijdelijk een auto van familie/ vrienden kunnen lenen? Heel veel succes in elk geval!
oke, zo! (ook al gaat het me niks aan) Ik snap alleen niet (of snap wel, maar kan me niet voorstellen) als je nu nog 3000 euro moet betalen, is dat ongeveer 250 euro pm. Je hebt hem in 2011 gekocht, dus even een grove schatting, hij heeft dan zo'n ruime 10000 euro gekost. Wat is er zo kapot aan dat dat zoveel geld kost? Ik snap wel dat hij minder waard is geworden, maar is dat dan zo'n verschil? Nou ja, ik weet wel gelijk weer waarom wij dus never een lening voor een auto zouden aangaan.
Ik ben het helemaal met jullie eens hoor, want het in een blok aan je been. Ik was ook zo blij dat we nog maar 1 jaar hoefde te betalen, en we konden het ook missen per maand, dus dat is absoluut geen probleem. Tja in 2011 dachten we toen dat dit de beste optie was, ik werkte nog niet zo lang, had weinig spaargeld, werkte fulltime. Intussen veranderd er een hoop in ons leven waardoor door omstandigheden mijn man minder is gaan werken vanwege zijn gezondheid. Alleen wij hadden natuurlijk nooit verwacht dat wij nu ineens zonder auto zouden komen te zitten nu hij nog niet was afbetaald. Dat maakt het allemaal zo'n groot probleem. En inderdaad, dit is voor ons zeker een harde les. Wil ook nooit meer in zo'n situatie komen. En naar mijn inziens is het niet zo gek als je net verhuisd bent dat er dan geen duizenden euro's meer op je spaarrekening staat. We vallen van het een in het ander. En we willen dit zo goed mogelijk oplossen. En al is het inderdaad gaan treinen voorlopig, dan moet dat maar. @haailena, ik ga vanmiddag inderdaad even vragen of leasen een optie is. En of er garantie is, nee, je hebt 3 jaar fabrieksgarantie, dat was tm vorig jaar. @bollen, ik weet het niet zeker, maar ook dat zal ik idd even navragen, bedankt voor de tip. De auto staat nu bij de garage waar we de auto ook gekocht hebben.
Ik vind het ook een nogal forse waardedaling. En een erg dure reparatie... Wij hebben trouwens voor een aantal auto's ook een lening gehad. Alleen voor de laatste niet.