We zijn nu dus echt in verwachting, en jeetje wat wordt namen zoeken dan ineens anders. We hebben er nu 3 op het lijstje voor een meisje en eigenlijk zijn we het nu al aardig eens over de jongensnaam al hebben we nog wel een reserve lijstje. Mijn vraag gaat over de naam Maria, Deze naam vinden we heel mooi qua klank, het klinkt heel lief. Daar komt bij dat we katholiek zijn en zwanger raken bij ons in ronde 1 al is gelukt. Het lijkt ons daarom ook speciaal om deze naam te geven aangezien we dat naar ons idee aan de Heilige Maria te danken hebben. Nu kan ik me zo voorstellen dat het kindje in de puberteit het helemaal niet zo leuk vind om zo een "zware" en klassieke naam te hebben. Laten wij nu net de naam Mia ook helemaal leuk vinden. Ik wil eigenlijk er niet echt altijd Mia van maken, ze heet dan Maria, Mia meer als koosnaampje. Eigenlijk lijkt het me het mooist wanneer mensen en ook Maria/Mia zelf hier een keuze in maakt. Kan ik op het geboortekaartje zetten: "Onze dochter heet Maria, haar koosnaam zal Mia zijn" En dat we dan in de eerste weken zeggen dat wij de naam ook afwisselend zullen gebruiken? Hoe zouden jullie het aanpakken? Of gewoon alleen de naam Maria geven en zelf vaak de 'afkorting' Mia gebruiken? Tips/ideeën welkom!
Je kan er idd voor kiezen een meisje als roepnaam de naam Mia te geven en dit natuurlijk ook gewoon op het geboorte kaartje te zetten. Of jullie gebruiken maria als een eventuele 2de naam . Wat ook een optie is, is wel maria noemen maar dan bijvoorbeeld als 1 naam : Anne-Maria ect. Suc6 enne van harte met jullie zwangerschap!
Wat ik me afvraag, Mia als roepnaam en Maria als volledige naam us voor ons het meest logisch. Maar wanneer mensen roepnaam Mia zien staan zullen ze het meisje denk ik enkel bij de naam Mia noemen. Wordt dit opgelost wanneer we zeggen: ze heet Maria en haar koosnaam zal Mia zijn. We willen dus echt het zelf beide gaan gebruiken! Mia dus echt als vleivorm van Maria
Hmm ik weet het niet, is erg verwarrend. Ik zou dan toch Maria als echte naam doen en Mia als roepnaam. Bovendien vind ik een koosnaampje alleen voor de hechte familieleden/vrienden
Ik zou alleen Maria noemen Later als je kindje er is gaat dat vanzelf wel en horen familie en vrienden wel dat jullie ook Mia zeggen. Ik zou dat dus nu helemaal niet vermelden.
Het is onze eerste, wij weten totaal nog niet hoe dat in zijn werk gaat met de vorming van een koosnaam/roepnaam van de volledige naam. Gewoon zelf ermee beginnen is ook een optie inderdaad. Of roepnaam Mia toch doen en dan ook afwisselend gebruiken zelf. Best lastig! Maar we hebben nog even! Misschien wordt het wel 1 van de andere 2, al heb ik daar lang niet zoveel feeling mee en een "eigen" gevoel. Dit past denk ik toch het best. De andere namen zijn: Isolde en Julin en voor een jongetje staat Stach op 1, als reserve Fester of Mans.
Als je kiest om als officiele naam Maria te kiezen komt dat ook overal op te staan, dus ook als ze naar school gaat later. Dat betekent dat mensen dus automatisch haar gewoon Maria zullen noemen en dan blijft de 'zware' naam dus ook bestaan. Ik ben dus meer voor Mia
Ik zou dan gaan voor officiele naam Maria en echt als roepnaam Mia. En zo zou ik het ook op het geboortekaartje vermelden. Dus iets van: Geboren onze lieve dochter Maria. We noemen haar Mia. Ik vind Mia veel leuker dan Maria en idd niet zo zwaar op de hand. Ik vind Maria ook tamelijk ouderwets. Ik vind Julin trouwens erg mooi!
Ik Heb ook wel eens het volgende zien staan Hoera geboren: Helena 'Leentje' de Boer Ik vind Maria ook gewoon heel mooi, vind juist Mia ouderwets
Ik vind mia ook oudbollig. Wat vind je van Roos-Maria? Maria vind ik wel mooi en ook heel lief klinken.
Geboren: Maria .... .... we noemen haar Mia. Zo zou ik het doen. Mijn broer heet Adriaan en op zijn kaartje stond Adriaan en we noemen hem Arjan. Voor de familie heet hij Arjan, hij is zichzelf in de laatste klas van de lager school Adriaan gaan noemen en heeft du echt beide namen. Vind het overigens allebei mooie namen, zeker als het voor jullie zo speciaal is. Simpel, niemand zal moeite hebben met de spelling en toch komt het niet extreem veel voor.
ik denk dat zodra ze in de puberteit komt ze zelf of door haar klasgenootjes/vriendinnen wel een naam kiest die ze leuk en makkelijk vind om voor hun te gebruiken De naam Maria zal ze altijd blijven houden ondanks dat je voor een iets andere roepnaam kiest. Maria zal zodra het formele zaken (instanties) betreft wel altijd gebruikt worden. .
Ik wil even positief zijn over de naam Maria. Vind het echt heel mooi. Als roepnaam. De naam staat hoog op ons lijstje als er een tweede mag komen
Hier hebben we dat ook, John is de roepnaam maar officieel heet hij Johannes op geboortekaarte stond groot John en kleiner Johannes
Volgens mij geeft ze al meteen aan de ze niet twijfelt over de keuze voor deze naam, maar ze vraagt hoe ze het beste hun bedoeling met deze naam over kunnen brengen in het geboortekaartje Mijn roepnaam ook anders dan mijn doopnaam, maar daar wel van afgeleid zoals bij jullie. Op mijn geboorte kaartje stonden eerst de doopnamen en daarna we noemen haar: .... Nooit onduidelijkheid geweest over hoe ik heet hoor, bij veel officiële instanties kennen ze ook een "vakje roepnaam" als je ergens iets op moet geven o.i.d. Alleen in het buitenland spreken ze me meestal aan met mijn doopnaam omdat dat de eerste naam is die in je paspoort staat...Succes ermee!
Is het een optie om haar de naam Maria als doopnaam mee te geven en dan Mia als roepnaam? Zo hebben wij het ook gedaan met onze dochter.
Ik zou het niet zo doen ik vind koosnaampjes echt iets wat ouders/grootouders./ oom's en tante's gebruiken. En als die het veel gebruiken zal ze later op school e.d ook wel zo aangesproken worden. Zo heet de dochter van vrienden Dianne maar iedereen gebruikt toch wel haar koosnaampje (wat dus niet op het kaartje vermeld stond) Daantje