Wat voor soort naam is dit?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Opnaareentweede, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Opnaareentweede

27 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een meisjesnaam en vind Jade een erg mooie naam. Uitgesproken zoals je het schrijft, Nederlands dus.

Wat voor soort naam vinden jullie dit?

Groetjes!

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Nee, niet zo leuk. Na mijn bevalling lag er een vrouw naast me, dat dochtertje heette ook Jade. Het is niet mijn smaak, en bovendien krijg je denk ik regelmatig een verkeerde uitspraak te horen.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik vind het een leuke naam (op z'n Nederlands uitgesproken, 'djeed' vind ik verschrikkelijk :eek:), passend bij bijna alle soorten kindjes. :)

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind het ook een best leuke naam een zachte naam, maar dan wel op z'n nederlands inderdaad.

5. SannedK

SannedK Actief lid

3 mei 2012
    138
    0
    0
    Ik vind het een super leuke naam! Is ook zeker mijn keus maar helaas is er bij ons op het dorp al iemand met die naam en daardoor valt die af voor mij!

Met Liz had wij een iets anders dan anders bij ons in de regio. Jade is ook zo'n soort naam stoer en uniek!

6. Bri

Bri Niet meer actief

Als Nederlandse naam vind ik 'm nogal apart, ik ken 'm alleen als Engelse naam. Meestal bij Aziatische meisjes, daar vind ik 'm ook het beste bij passen.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Jade = edelsteen. Ik vind een prachtige naam voor een (deels) Aziatisch kind. Djeed vind ik vreselijk. Nooit begrepen waarom woorden die gewoon Nederlands zijn, anders uitgesproken zouden moeten worden?

8. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik vind 'm stoer en excentriek.

9. Opnaareentweede

27 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ken niemand in mijn omgeving; ik vind het zelf een mooie, zachte naam maar wist niet wat anderen voor associaties zouden hebben.
    Nog meer reacties??

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik vind het geen mooie naam. Denk ook dat veel mensen het zullen gaan uitspreken als 'djeed'

11. Bri

Bri Niet meer actief

Misschien omdat Jade ook een gewoon Engels woord is?
    Ik kom die naam in NL ook weinig/niet tegen, maar in engelstalige landen des te meer. Zou gek op kijken als iemand dan Jaa-duh zou zeggen, ipv Djeed.

12. Sevilla

Sevilla Actief lid

23 apr 2012
    164
    0
    0
    Ik vind hem persoonlijk helemaal niet mooi.. Te 'raar' als naam.. En denk inderdaad dat je kindje vaak uit moet gaan leggen hoe je hem uitspreekt.

13. Within

Within Niet meer actief

Ik ken een Jade, uit belgië ^^ ik vind het een mooie naam en ik moest ook wel even wennen aan de uitspraak maar dat went snel genoeg.

14. IngridE

IngridE Fanatiek lid

31 okt 2011
    1.214
    0
    36
    Brabant
    In maart zijn wij op vakantie geweest naar China, waar jade (edelsteen) gewonnen wordt. Het is een product wat in China gewonnen wordt en typisch Chinees. Zo werd er ook jade gebruikt in de medialles van de Olympische Spelen in Beijing.

Zelf heb ik een jade armband gekocht, en heel toevallig, ben ik in China in verwachting geraakt.

Bij deze gaat Jade dan ook op mijn shortlist, maar dat is meer met de connectie die ik ermee heb. Ik zou de naam dan ook op het Engels uitspreken (Djeed).

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vind het daarom als 'Jaa-duh' ook nog steeds raar klinken...

16. Opnaareentweede

27 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt!
    En wat vinden jullie van Jada?

17. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Uitgesproken zoals je het schrijft, mooi! Als 'djeed', vreselijk.
    Ik ken toevallig 2 vrouwen die Jade heten.

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dat vind ik dan weer minder;) Klinkt een beetje als een naam voor een hond. Dat lieve, 'bijzondere' gaat er een beetje af met die -a- op het eind. Ben sowieso niet dol op namen die eindigen op een -a-.

19. Opnaareentweede

27 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat heb ik ook wel!

20. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Ik vind Jade mooi, op z'n Nederlands. Jada vind ik ook wel wat hebben, maar omdat Jade de naam van de edelsteen is, vind ik die qua betekenis meer inhoud hebben.

Deel Deze Pagina