hallo ik wilde weten of het verplicht is om kraamzorg te nemen Als ik ben bevallen willen me moeder en schoonmoeder allebei een week de zorg op zich nemen.. hierdoor heb ik dus geen kraamzorg nodig.. alvast bedankt voor t antwoorden
Bij mijn weten is het nog steeds verplicht. Maar je zou dit bij een kraambureau in je buurt na kunnen vragen. Ik weet niet of je thuis wilt bevallen, maar als dat zo is dan heeft de verloskundige partus-assistentie nodig. Dus een kraamverzorgster. Daarnaast zou je kunnen overwegen om eventueel maar het minimum aantal uren te gaan gebruiken. Zo kan de kraamverzorgster de nodige controles van mama en baby uitvoeren en jouw mama/ schoonmama de rest. Bij een baby wordt bijvoorbeeld altijd gekeken naar kleur, ademhaling, temp, naveltje etc etc Bij een kraamvrouw wordt o.a de hardheid van de baarmoeder gecheckt, de hoogte van je baarmoeder, vloeien, epi, temperatuur, borsten / tepels etc etc Dus controles die uitgevoerd behoren te worden door mensen die daarvoor opgeleid zijn. Ilja