Tja, ik vind zelf dat mijn dochter snel is. Ik heb vandaag eens opgeschreven welke woordjes liz al allemaal zegt en dit zijn er nu al 100. Elke dag komt ze weer met iets nieuws aan. Ik vind zelf dat ze erg snel is met haar taal. Ik kan haar ook opdrachtjes geven en ze weet ook al de verschillen tussen aan/uit, open/dicht, in/op, warm/koud enz enz. Is dit snel of zijn er meer kindjes die op deze leeftijd al zoveel kunnen zeggen en doen?
100? Dat is veel hoor. Mijn dochtertje is 15 maanden en zegt zo'n 25 woordjes en dat vind ik al veel. Ze loopt alleen nog niet los, dus waarschijnlijk ontwikkelt ze zich wat meer op dit gebied momenteel.
Zoveel woordjes kon Joris toen ook niet. Wel merkte ik toen dat hij ook echt het verschil wist met aan/uit, open/dicht, boven/onder. Dat benoemde hij toen ook al. Denk dat Joris nu nog niet eens 100 woorden kan zeggen (zonder te papagaaien, als ik hem zou vragen om het na te zeggen zou het wel lukken, al zou ik zo snel niet 100 woorden achter elkaar weten te verzinnen wat hij al zou kunnen gebruiken)
hihi, ik ben blij al er hier een mama of een njam (eten) uitkomt.. Maar 100 stuks.. Dat is echt rap. Hoe gaat het dan met de andere ontwikkelingen? Zoals motoriek? Loopt ze daar ook op voor?
Thijmen was met 15 maanden ook al zover met woordjes etc. Hij is nu 21 maanden en kan alle kleuren ook al benoemen; van rood tot grijs en paars enz. Heel bijzonder hoor die ontwikkelingen allemaal niet! Ik vind elke stap die ze maken zooo mooi om te zien. Thijmen zit nou in de 'nee' fase en hij weet ook precies wanneer hij nee moet zeggen, hahahaha. Lastig soms, maar wel erreg gaaf om te zien. Wat een wondertjes zijn het sowieso allemaal he? Mij maakt het trouwens niet uit hoe snel ze gaan hoor, ik vind dat ieder kind dat lekker op zijn tempo en manier moet doen! We merken thuis wel dat we Thijmen extra moeten prikkelen, omdat anders de dingen saai worden. Merken jullie dat ook? Groetjes Karin
Hmm mano zegt hier alleen maar mama/papa/oma/bal/poes/dag/daar/die/vis oja en bob (bob de bouwer) verder dus nog niet zoveel.
hmm ze snapt wel heel veel woorden veel meer dan ze kan uitspreken... maar 100? dat red ze niet voor ze 15 maanden is denk ik zo
Hier zijn we ook al blij met mam, pap, opa , bah en miauw. en sinds vandaag die , deze en daa ( daar ). Ze snapt wel alles wat we bedoelen maar praten niet. Wel word er al 2 maanden gelopen hier.
wat veel! iedereen interpeteerd 'woorden zeggen' anders lijkt me... bedoel je dan echt als jij ''dag'' degt dat zij ook ''dag'' zegt of zegt ze dan ''da'' of als jij ''bumba'' zegt'zegt zij dan ook ''bumba'' of ''bumma'' snap je wat ik bedoel... onze meid zegt namelijk ook al veel maar niet allemaal zoals het hoort, hier en daar word nog wel eens een letter vergeten.
hehe heb je het steeds op een papiertje geschreven wanneer ze een nieuw woordje zei ofzo? Ik zou nog steeds niet weten hoeveel woordjes of zinnen of whatever ze kent..ben er niet zo mee bezig maar ze loopt behoorlijk voor ja met spreken. leuk toch!
Stijn is ook heel erg snel met praten. Hij was 7 maanden oud toen hij voor het eerst papa zei en nu is hij 22 maanden en praat hele zinnen (max 7 woordjes) Stijn is nu heel erg geinteresseerd in het alfabet. Als hij een a ziet roept hij is letter appel, en o is opa en m is mama en p is papa en s is stijn en b is baileys (onze hond) Ik ben iig heel erg trots op hem al mag het af en toe wel wat langzamer gaan, hij word zo snel groot (ik weet dat dat de bedoeling is maar toch)
nou kyano is 18 maanden en zegt alleen nog maar mama papa en loeloe ( zijn vertaling voor Ylona ) ... voor de rest weet hij ook wel wat open en dicht is en aan en uit maar veel zegt hij nog niet, ja in zijn eigen taaltje maar geen verstaanbare dingen... Loop kyano dan zo achter ?
Neen Chantal, hij loopt niet zo achter, normaal moeten ze met 18 maanden mama, papa en drie andere woordjes kunnen zeggen. Net zoals tweeling vraag ik me af hoe ze de woordjes zegt. Ana-Lucia kan immers ook heel goed duidelijk maken wat ze bedoelt, dus veel woordjes, maar hier en daar vergeet ze ook wel eens een letter (of een paar), een paard is bvb paad, een poes een poe enz. En begrijpt je kindje ook wat ze zegt of praat ze gewoon na... want dan kan Ana-Lucia nog veel meer woordjes, als ik die meetel die ze gewoon nazegt. Dit is gewoon weer zo'n topic waar sommige ouders zo onzeker kunnen van worden :S Dus mama's die niet zo'n spraakzaam kindje hebben, maak je geen zorgen, het is pas de bedoeling dat ze met 18 maand mama, papa en drie andere woordjes kunnen zeggen. En Angela, gefeliciteerd met je dochtertje als ze echt al zoveel woordjes kan zeggen.
@chantal, je kleine loopt zeker niet achter hoor,maak je maar geen zorgen. Stijn mag dan wel snel praten maar zijn grove motoriek ontwikkelt hij weer niet snel, hij begint daar nu pas echt mee, als ik het vergelijk met ons overbuurmeisje, zij is een paar dagen ouder en die kan al zelf de glijbaan op enz bij stijn begint dat nu pas te komen. Elk kind ontwikkeld zich weer anders.
mijn nichtje precies zo en is ook erg snel, mijn dochter kan net 5 woordjes schat ik en dit was prima voor haar leeftijd . wel loopt ze kwa rest van de ontwikkeling ver voor en gisteren liep ze volgens concultatiebureau op de lijn voor 18 tot 20 maanden. ze kan al lopen sinds 12 maanden, kan van bed, bank af op de juiste manier, speelt en is heel sociaal etc. ze kan al zelfs van glijbaan af en er op klimmen, kan uitleggen wat ze wil hebben door te wijzen en "tie" te zeggen, slaapt al in een peuterbedje en gaat prima . dus hierin is ze erg snel, te snel als je het mijn vraagt. nichtje van alicia is 4 dg ouder en kan al hele zinnen nou ja ze kan dingen zeggen als "mama noepje" "mama kusje"etc en praat in zinnen al met 2 woordjes. ze kan verder nog niet lopen en zelfs pas sins 5 wk los staan . zo zie je dat elke kind zijn energie in iets anders steekt maar toch vind het erg knap
Nee hoor meid! Tymen is inmiddels ruim twee jaar en begint nou ineens te praten. Hij praatte al heel goed totdat hij ging lopen (17 mnd), en toen was het ineens over. Alleen nog maar gebrabbel in zijn eigen taaltje. Vaak ontwikkelen kindjes zich op 1 gebied. Bijv. eerst alle lichamelijke dingen en dan pas praten. Volgens mijn cb nog niets om je zorgen over te maken. Wat wel helpt bij het leren praten is als je zelf gebaren erbij maakt als je praat. Pakken ze het sneller op.
mja wat hier wel opvalt is dat ze de enige dag prima "poes" kan zeggen en de dag erna het stiekum toch bij "poe" blijft. en de ene dag zegt ze abby en soms zegt ze abbA (ja de fixatie ligt hier op dieren zoals je merkt ) en soms is de poes poes.. en soms is de poes abby of abba en in het boekje is "aap" de ene dag enkel de oerang oetang en de dag erna wijst ze ook de 2 andere apen in het boekje aan. en dag 3 zijn alle dieren op de pagina van de oerang oetang dus aap het varieert dus nogal
Het is niet mijn bedoeling om andere moeders onzeker te maken. Inderdaad is het zo dat kindjes ongeveer met 18 maanden papa, mama enz zouden moeten zeggen maar ieder op z'n eigen tempo. Ik benoem heel veel dingen als ik met haar bezig ben. Bijv. Schoenen aan, jas aan, deur dicht, waar is je buik enz. Hier pikt ze heel veel van op en begrijpt ze ook echt wat ik zeg. ik kan haar opdrachtjes geven ed. dus ze weet zeker wel waar ik het over heb. Liz liep ook al met 11,5 maand en ze zeggen dat op het moment dat ze gaan lopen de taalontwikkeling ook sneller gaat. Maar moeders nogmaals, maak je niet druk als het bij jullie wat langzamer gaat. Alles op z'n tijd. En in brabant zeggen wij; goei werk heeft tijd nodig!