Onze dochter is nu ruim 4 maanden en van geboorte af aan eigenlijk al een super makkelijk kindje. Ze slaapt ook makkelijk en altijd in haar eigen bedje. Ze gaat altijd rond 17:30 naar bed. We maken haar dan tegen 21:30 nog even wakker voor de laatste fles. Nou lees en hoor ik overal dat het zo goed zou zijn voor kindjes om een vast slaap-ritueel te hebben. Dat hebben wij dus helemaal niet. Ze krijgt rond 16 uur een flesje, daarna spelen en als ze moe wordt gaat ze naar bed. Ze heeft altijd zachte kleertjes aan en slaapt daar ook in, als ze een wat "ruwer" broekje aan heeft hijs ik haar eerst in een pyamabroekje. We leggen haar in bed, geven een kus en zeggen welterusten. Dan is het hooguit 5 minuten wat protesteren en dan valt ze in slaap. Ze lijkt gewoon geen ritueel nodig te hebben... Nu mijn vraag; is het verstandig om tóch iets te doen voor het slapen gaan? Verhaaltje lezen, liedje zingen zoiets... Vind het een beetje een dilemma, wil haar niet onnodig langer wakker houden, maar wil ook niet dat ze op latere leeftijd alsnog een slechte slaper wordt... Wat denken jullie? En wat zijn jullie ervaringen met het juist wel of juist niet doen?
wij hebben vanaf het begin een ritme er in gebracht, wij hadden het geluk dat we heel snel van de nachtvoeding af konden omdat hij al met 8 weken van 20.00 tot 08.00 sliep, we gaven/geven hem dan rond half 8 een flesje, hij valt dan in slaap en dan leg ik hem in bed. Dit heb ik trouwens ook met de oudste gedaan.. een verhaaltje doen we hier niet, we kijken meestal nog even een rustig filmpje voor we naar bed gaan of kroelen even op de bank, we zijn niet zo lezerig hier Maar je zou het wel kunnen proberen, ik zeg altijd maar zo, ieder kind is anders dus kijk waar jou kind het best op reageert.
tja ik zou zeggen: waarom iets veranderen als het goed gaat? Als ze het blijkbaar niet nodig heeft, dan zou ik het niet doen. Je kunt er altijd nog mee beginnen als ze slechter in slaapt blijkt te komen. Hier hebben we pas een ritueel sinds ze echt normaal meedraaid in een beetje een dagritme. Wanneer ze echt met avondeten mee ging doen en eigenlijk standaard om dezelfde tijd naar bed wilt. Dat was hier rond de 8 maanden. Daarvoor wisselde de slaapjes en bedtijden constant. Nu ligt ze altijd rond 19 uur erin. Sindsdien gaat het zo: avondeten - nog even spelen - toetje - direct naar boven, tandenpoetsen - in bad - afdrogen, haren kammen - verhaaltje lezen met flesje water erbij (echt maar 10 regels hoor) - naar bed. En dan slaapt ze in 1 keer. Ze weet nu wel echt wat er gaat komen. Ze krijgt namelijk haar speentje al tijdens het afdrogen. Doet deze zelf al uit tijdens het voorlezen want dan weet ze dat ze wat te drinken krijgt ondertussen. zo lief
Wij hebben er een slaapritme in gebracht toen ze niet meer een nachtvoeding nodig had. Vlak voor de voeding van 18.00 uur krijgt ze de pyjama aan en een slaapzakje, daarna krijgt ze voeding. Na de voeding is het nog even zitten en om 18.20 gaat ze naar bed. Ze heeft het al goed in de gaten wat ze protesteerd niet als ze in bed word gelegd terwijl ze dat overdag wel eens wil doen.
Hier hebben wij vanaf een week of 8 een vast ritme aangehouden. normaal deden we haar op het moment dat het uit kwam in bad. Nu doen we echt voor de fles van 18.00 haar in bad. Soms is ze om 17.00 zelf wakker en soms moeten we haar om 18.30 alsnog wakker maken. Dan in bad, beneden een flesje en als ze moe is in bed. Daarna maken we haar rond 22.00 nog wakker voor een flesje en slaapt ze tot 6.00 half 7.
Een bedtijd-ritueel hoeft niet heel lang te duren hoor. Hier is het rond 19.00: slaapzak aan, even lekker knuffelen, tandjes poetsen, boekje lezen, op z'n kamer het muziekdoosje aanzetten nog even knuffelen en ik bed leggen. Duurt bij elkaar 10 minuten. En om 19.15 slaapt hij. Wij zijn hier vroeg mee begonnen, maar onze zoon was altijd onrustig bij het in bed leggen en dan kan een bedritueel goed helpen.
Hallo, Leuk om te lezen. Ik zat eigenlijk met dezelfde vraag. Wij doen ook de spijkerbroekjes uit en verder slaapt hij in zijn gewone kleren. En zonder ritueel. Gewoon liggen, slaapzak aan, kusje en mama is klaar. Meestal slaapt hij al bijna voor ik de kamer af ben. Vond de tip wel goed om ermee te beginnen zodra hij in het schema van ons gaat meedraaien. Dus met avondeten enzo! Nou ja, ik lees dus ook even mee!
Dat vond ik ook een goeie! Wil vanaf 6 maanden groente gaan aanbieden volgens de rapley methode, en dus ook 's avonds bij het avondeten. Daarna nog even spelen en dan naar bed. Lijkt me een goed idee om dan met een slapen-gaan-ritueel te beginnen...
Rowan was afgelopen maandag 4 maanden. Hij is van 19 augustus. Bijna even oud dus als ik je banner zie.
Denk dat je vanzelf in een slaap ritueel groeit. Straks krijgt je kleintje tandjes, en zul je die s'avonds voor het slapen moeten gaan poetsen. Neem daar het aantrekken van een slaapzak bij, een kusje of wat kroelen en je hebt al een ritueel Wij hebben nooit de behoefte gehad om een ritueel in te voeren, onze dochter deed het prima zonder, maar toen iemand mij laatst vroeg wat ons avond ritueel was ontdekte ik dat er vanzelf wel een soort ritueel ontstaan was met het flesje, wassen, tanden poetsen, slaapzakje aan en boekje/liedje/kroelen/kusje... De ene keer lezen we uitgebreid een boekje en kroelen we wat, en soms is ze al te moe, of is het al laat en gaat ze na het tanden poetsen en het slaapzakje meteen d'r bedje in. Meer heeft ze niet nodig, en wil het d´r ook niet aanleren dat ze het nodig gaat hebben.