Hoe zit dat nou met ouderschapsverlof voor volgend jaar?

Discussion in 'De lounge' started by Kitty07, May 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Om maar even in de Belasting-modus te blijven ;)......hoe zit het nu met de teruggave van de vergoeding van ouderschapsverlof voor volgend jaar? Dus de aangifte over 2013.

Dit jaar heb ik behoorlijk wat terug gekregen van 2012 en dit was mijn eerste jaar waarover ik ouderschapsverlof heb kunnen terugvragen bij de aangifte.
    Maar hoe zit dat met volgend jaar? Kan/mag het dan nog steeds?
    Meen dat ik een tijdje geleden heb gehoord dat ze het volgend jaar willen afschaffen...

En wat als ik dit jaar toch iets meer verdiend heb (omdat ik wat minder verlof heb opgenomen) dan vorig jaar? Krijg je dan ook nog iets terug?

2. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Het bestaat nog in 2013 en 2014. Yay!
    Maar inderdaad met de voorwaarde dat je inkomen gedaald is ten opzichte van het jaar ervoor en ook hoeveel het gedaald is, is belangrijk:

"Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2012 min uw belastbaar loon in 2013." Ouderschapsverlofkorting

Heb je ook aftrekposten? Want je kunt je inkomen daarmee wat naar beneden brengen, aangezien het belastbaar inkomen betreft.

3. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Toevoeging: lees wel dat het anders werkt als je al ouderschapsverlof kreeg voor 2013.

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2013? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2013 dan af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
    Als uw ouderschapsverlof bijvoorbeeld is ingegaan in 2012, hebt u de gegevens nodig van uw belastbaar loon over 2011 en 2013. Uw maximale ouderschapsverlofkorting is namelijk uw belastbaar loon over 2011, min uw belastbaar loon over 2013.

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Is dat altijd al zo geweest?
    Dat je het inkomen van het 2e jaar ouderschapsverlof mag vergelijken met het jaar voordat je verlof nam?

Zou dat volgend jaar dan ook zo opgaan?

Weet iemand dit?

5. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,538
    14,057
    113
    Female
    Emmarijn, ja dat is altijd al zo geweest. Mijn ouderschapsverlof is begonnen in 2010 en bij de aangifte over 2012 heb ik mijn loon dan ook vergeleken met dat van 2010. Het verschil van 2011 en 2012 zou namelijk minimaal zijn...

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Goed om te weten! Dank.
    Ik zat me al af te vragen hoe ik dit moest doen nu ik vanaf september dit jaar ouderschapsverlof wil opnemen terwijl ik sinds september vorig jaar fulltime ben gaan werken... 2013 kunstmatig omlaag brengen met aftrekposten moet nog lukken, maar 2014 lager dan 2013 is werkelijk een onmogelijke opgave. Ben blij dat dit niet hoeft :)

7. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ok, redelijk duidelijk dames, bedankt! :)

Dussssssss......ondanks dat ik dit jaar iets minder ouderschapsverlof heb opgenomen en iets meer ben gaan verdienen mag ik toch het salaris van 2013 vergelijken met dat van 2011?
    Maar in de aangifte vragen ze toch altijd naar het salaris van het jaar daarvoor?

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt gewoon rekenen met je inkomen van voor je ouderschapsverlof. Ik heb voor 2013 vergeleken met 2008, is gewoon toegekend. Mijn ouderschapsverlofuren zijn niet veranderd, maar wel elk jaar een kleine loonstijging, die tot nu toe nog niet leidt tot een jaarinkomen dat hoger ligt dan in 2008. Geen vuiltje aan de lucht. (zie eerder berichtje van Emarijn met stukje tekst van site belastingdienst)

Share This Page