vage gezondheidsklachten

Discussion in 'De lounge' started by Annna, May 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Kende je deze ziekte al?

1. Ja, ikzelf of iemand in mijn omgeving heeft het?

2. Ja, ik heb er wel eens over gehoord

3. Ja, ik twijfel of ik het heb (of mijn kindje het heeft)

4. Nee, nooit van gehoord

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Annna

Annna Fanatiek lid

Sep 20, 2007
    2,587
    0
    0
    ZUID HOLLAND
    Mensen met (kindjes met) vage gezondheidsklachten wil ik attenderen op het volgende;

Coeliakie is een veel voorkomende ziekte in Nederland (160.000 mensen) maar slechts 25.000 mensen weten dat ze het hebben.
    Oftewel 135.000 mensen lopen rond met klachten zonder dat de juiste diagnose is gesteld.

Coeliakie is een intolerantie voor gluten.Klachten kunnen ondermeer zijn: buikpijn, vermoeidheid, diarree of juist verstopping,
    ijzertekort etc. Bij kinderen zorgt coeliakie soms ook voor groeiachterstand. Dit zijn vage en algemene klachten die ook horen
    bij heel veel andere aandoeningen zoals allergieën of bij stress. Veel mensen in Nederland lopen dus rond met coeliakie zonder
    dat ze het weten. Klachten worden vaak als 'tussen de oren' of ‘ik zal wel te hard werken’ afgedaan.

Via deze link kan iedereen een korte test doen om te weten of zijn/haar klachten zouden kunnen duiden op Coeliakie.

www.deglutentest.nl

Doe zelf de test of stuur hem door zodat Coeliakie bekend wordt en meer mensen geholpen kunnen worden zich beter te voelen.

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Wat goed dat je hem hier neer zet.
    Kreeg de mail al van de coeliakie vereniging.

Mijn zoon heeft coeliakie en man en dochter zijn drager van het gen.

3. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Sorry maar ik vind dit een beetje raar. Ik heb de ziekte van Crohn en dat heeft dezelfde symptomen. Ik ben zelf helemaal geen voorstander van dit soort testen, je weet pas of je een dergelijke ziekte heb als een arts de diagnose heeft bepaald.
    Het is goed dat er aandacht aangegeven wordt maar als je dit soort klachten heb dan kan het heel veel zijn.
    Het is altijd verstandig om naar de arts te gaan met dit soort klachten.

4. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    ben het met conny eens.

werk zelf op een interne poli en wij prikken echt regelmatig op coeliakie, we werken wel met volwassen patienten dat wel, maar het is niet meer een onbekend iets.

maar ik moet meerdere keren per dag dit aanvragen.

groet joyce

maar uiteraard goed om het nogmaals onder de aandacht te brengen!!

5. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Idd wel goed om in de aandacht te brengen. Mijn dochter was erg vaak ziek zonder reden en heeft een weerstand van niks. De huisarts heeft haar laten testen voor coeliakie en gelukkig had ze dit niet. Maar het is niet iets waar je zo aan denkt bij vage symptomen.

6. Annna

Annna Fanatiek lid

Sep 20, 2007
    2,587
    0
    0
    ZUID HOLLAND
    Ha Conny, je hebt helemaal gelijk hoor, je moet niet een thuistest doen. Maar daar gaat het hier ook helemaal niet om. Het is eerder een checklist op internet om eens te kijken welke klachten er zouden kunnen zijn.

Het gaat er om dat mensen meer bekend raken met deze ziekte (en darmziekten in het algemeen) en dat ook bij vage klachten ze naar de huisarts stappen. Juist omdat vage klachten zo veel kan betekenen.

7. Annna

Annna Fanatiek lid

Sep 20, 2007
    2,587
    0
    0
    ZUID HOLLAND
    ..........

8. Wordt coeliakie standaard getest bij een allergietest eigenlijk?

9. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Bij mijn zoon niet. Dit moest echt apart vermeld worden.

10. flower28

flower28 Actief lid

May 13, 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat je het hier neerzet!!

Mn jongste krijgt volgende maand een bloedtest waar ze oa ook op Coeliake wordt getest & groeihormoon.
    Ze heeft meerdere allergieen : koemelk, soja, vis en heeft peuterastma (en elke maand min. 1 week ziek & koorts) en het is een jaar geleden van de vorige test dus ze moet nu weer.

Ze loopt kwa lengte ook erg achter voor dr leeftijd (de lijn buigt nu helemaal af tot onder de -2 lijn) ze slaapt heel veel, dunne ontlasting, hele bolle buik.....

Ben benieuwd wat uit het bloedonderzoek komt...

11. Carlien

Carlien Fanatiek lid

Feb 23, 2010
    2,133
    1
    36
    Twente
    Mijn moeder heeft dit ook.. Ze hebben mij er ook op getest, maar daar kwam niks uit.

Verder hebben ze geen onderzoeken gedaan (ondanks dat ik echt heeeeeel veel last heb van mijn darmen, maag en vermoeidheid) en ze komen uit op PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom) met andere woorden ze weten het niet;)..

Nu krijg ik na de zwangerschap eindelijk is een uitgebreidt onderzoek, ben benieuwd.. Ik ben namelijk echt altijd al ziek geweest, ik ken niet anders.. Vanaf dat ik baby was, dus op stres kunnen ze het niet gooien!

Gr.
    Carlien

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Helemaal eens...ik word al 20 jaar om het jaar getest op o.a. Crohn (heb reuma) maar helaas geen duidelijke diagnose vooralsnog.. je moet naar een dokter voor een diagnose maar het is wel belangrijk om kennis te nemen van de aandoening Coeliaki... ga niet zelf dokteren maar laat het uitzoeken!

13. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

May 29, 2006
    1,618
    0
    0
    Mijn dochter van 4.5 heeft al 3 jaar coeliakie. Zij is 4 maanden zo ziek geweest, futloos, at slecht, viel ontzettend af, haar ontlasting verteerde niet meer en haar buikje was ontzettend opgezwollen. Het absurde is dat ik zelf tegen de kinderarts moest zeggen of het misschien coeliakie kon zijn (na diverse onderzoeken wist hij het ook niet meer). Toen de waarden torenhoog bleken te zijn, moesten we nog weken wachten op de darmbioptie in het Sophia. Daar kregen we meteen te horen dat ze coeliakie heeft en konden we eindelijk beginnen aan een glutenvrij dieet. Hoe complex het ook is, na een maand knapte ons meisje zienderogen op en als ik zie hoe goed ze met het dieet omgaat, dan ben ik zo trots op haar.
    Toch zijn er idd veel mensen die rondlopen met vage klachten (niet iedereen heeft zoveel last ervan als mijn dochtertje destijds), maar dit kan in principe meerdere oorzaken hebben. Toch vind ik het fijn dat het hier neergezet wordt, al is het alleen maar om mensen ervan op de hoogte te stellen.

14. Natas1

Natas1 VIP lid

Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    Ik had de naam wel eens voorbij horen komen maar wist eigenlijk niet wat het precies was. Dat hoorde ik voor het eerst van jou Anna, toen je een keer in ons topic erover vertelde.
    Tuurlijk moet altijd een arts de diagnose stellen, maar goed om dit onder de aandacht te brengen. Vandaag ook in de "Vrouw" (bijlage Telegraaf) een artikel hierover.

15. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,452
    1,038
    113
    Female
    Wat goed dat je het hier neer gezet hebt! Ik heb zelf ook coeliakie...

16. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

May 29, 2006
    1,618
    0
    0
    Heeft iemand toevallig het artikel uit de Telegraaf? Zo ja, ik zou het graag willen lezen. Misschien is het mogelijk om dit digitaal door te sturen?

17. Annna

Annna Fanatiek lid

Sep 20, 2007
    2,587
    0
    0
    ZUID HOLLAND
    Ik kwam toevallig iemand tegen die het gescand heeft:

Zie deze link

https://files.me.com/gertjanschouwenaar/5hzbu6

het artikel blijft hier 30 dagen staan.

Zeker voor kinderen kan het dieet erg lastig zijn. Maar het moet wel heel fijn zijn om een ziek kindje eindelijk zo te zien opknappen. Daar wil je als ouder vast wel veel moeite voor doen.

Gelukkig komt er steeds meer bekendheid met deze ziekte. Hoewel ik ook weet dat er nog steeds veel onwetendheid over is bij huisartsen. Zo jammer!

Share This Page