welke is beter ? draagdoek of draagzak?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door nikkie83, 10 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    Ik heb denk ik n ideaal alternatief voor n duowagen bedacht (voor mezelf dan he )
    Ons meisje wordt in oktober verwacht , mijn jongste zoon is dan 3 en gaat 4 dagen per week naar de psz. en we moeten de oudste knul ook naar school brengen (zit 5minuten van de psz vandaan)
    Ik zal alles lopend moeten doen maar denk dat het voor Sen nog best een eind lopen is . maar een duowagen zie ik niet zo zitten .
    dussss nu heb ik bedacht om de op de dagen dat we heen en weer moeten van huis naar school de baby in een draagzak of draaagdoek te doen en de jongste (sen dus) in de kinderwagen te zetten .

maarr nu komt wat ik me afvraag , wat is nou beter > een draagdoek of zak zoals n shelter van lodger ?

2. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Ik volg dit topic! Ik vraag mij oof af wat beter is op de fiets als ik mijn dochter in de ochtend naar de basisschool ga brengen en de baby dan in een draagzak of draagdoek. Ik ben benieuwd naar de ervaringen!

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Een draagdoek is beter. Zitten ze ergonomisch beter in, is beter voor je eigen rug (zeker in vergelijking met een shelter...babybjörn zit er weer een beetje tussenin, denk ik) en je kunt ze er over het algemeen langer mee dragen.

Op de fiets vind ik het allemaal erg gevaarlijk en zou ik dus geen van beide gebruiken.

4. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    nou op de fiets zou ik ook niet durven t is wel makkelijk want dan kan Sen gewoon achterop en mn meisje in de doek maar als ik val brr wiler niet aan denken eigenlijk ...

Ik heb voor Sen wel een draagzak gehad , shelter maar die heb ik alleen gebruikt in de maxi cosi eigenlijk :) en nooit als draagzak gebruikt .

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Het heeft allebei wat voor- en nadelen. Zeker voor beginnelingen is een draagzak (SSC) vaak wat sneller aan te doen. Het is ook makkelijker in de winter/buiten omdat je niet met een heel stuk stof zit dat op de grond hangt.
    Een doek daarentegen biedt wat meer steun aan drager en kind (indien echt goed geknoopt!), het is lekker warm in de winter en ze bestaan in meer verschillende prijscategorieën en uitzichten.

Als je voor een draagzak kiest, kies dan een goeie! Ten eerste geen zak waarin je kindje ligt. Er zijn kinderen op die manier overleden omdat ze dan met hun kin op hun borstkas liggen en de luchtweg op die manier kan afgesloten raken.
    Ten tweede: kies een soft structure carrier; een zak waarin je kindje in zijn natuurlijke houding zit met gespreide beentjes én die jou voldoende steun geeft. Voorbeelden hiervan zijn: bondolino, beco butterfly, manduca, marsupi, papatum,.....

Op het dragen en voeden forum kan je nog veel meer informatie vinden en kan je ook tweedehands doeken en draagzakken kopen.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Voor een SSC geldt inderdaad wat anders dan voor bv. de Shelter en de BabyBjörn mbt het ergonomische. Bv. een Beco Butterfly lijkt me wel weer ideaal. :)

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Dat heb je goed bedacht ;).
    Die kleintjes vinden dragen heerlijk en je hebt je handen vrij.
    Zoals Elke al zegt hebben beide hun voordelen en nadelen.
    Ik vind een doek (tricot/rekbare doek) het fijnste voor de eerste weken. Heerlijk geboren, warm en je kunt het overal mooi aan laten sluiten. Echter is het meer werk en in de warmere periodes is het al snel te warm (laat zeggen tot 20 graden te doen, daarna is het echt hot!).
    Als je wel een doek wilt die minder warm is kun je voor een geweven doek gaan. Is wel iets moeilijker knopen dan een tricot doek.

Zelf zweer bij bij een SSC, ik heb een Bondolino. Mag vanaf de geboorte (al vond ik mijn kleine meid er pas echt lekker in zitten vanaf een week of 5/6). Ook de Marsupi mag vanaf het begin. De beco schijnt ook fijn te zijn maar die is weer beter vanaf een maand of 3.
    Het omdoen met een SSC is iig sneller en gemakkelijker voor een ongeleerde. Ik ben er erg blij mee!

8. Elke1984

DAar ben ik het niet mee eens... ;)

Ik vind een geweven doek makkelijker knopen. Heb/had bij een rekbare het gevoel dat het nooit strak genoeg zit. ;)

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou dan voor een draagdoek gaan en niet voor een lodger shelter. in die lodgers zakken ze vaak heel erg in weg en liggen ze in een vreemde knik.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #10 Damay77, 10 jul 2011
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
    ik zou zo;n kleintje helemaal niet op de fiets meenemen in een draagzak of doek. er wordt niet voor niets voor gewaarschuwd en het is zooo gevaarlijk. vindt persoonlijk dat ze dat mogen verbieden. als je valt dan heeft je kindje totaal geen bescherming. kindje maakt een smak op het asfalt en als het pech heeft, ook nog eens moeder en fiets bovenop zich. en als het nog meer pech heeft dan overleeft het de val niet eens want daar zijn die kindjes absoluut niet tegen bestand. waarom zou je peuters wel in een goedgekeurde stoel met steun en bescherming gaan doen, en vaak zelfs met helmpje op maar zo'n kleintje onbeschermd in een zak
    zag er hier van de week ook 1 fietsen. kind in een draagzak en met gezichtje naar voren zodat het "lekker" rond kon kijken, als die valt dan valt er helemaal niets meer rond te kijken ;)

daarbij, probeer maar eens met een draagdoek/zak om een noodstop te maken. je kind komt dan met een klap tegen het stuur aan.
    en, ook niet onbelangrijk, het hobbelen tijdens het fietsen is heel slecht voor de nek van je kindje. zeker de eerste 3-4 maanden
    dus in jouw geval zou ik kijken voor een bakfiets of een babymee zodat je de maxicosie achterop kan doen. en anders lopen.

11. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik zou even wachten tot je kleintje geboren is. Bij veel consultatiebureaus kan je verschillende varianten lenen en zo kijken welke het beste bij jullie past. Ik heb voor mijn mannetje een prachtige draagdoek maar hij vind het vreselijk.. Lodger wil hij ook absoluut niet in, alleen babybjorn wel maar die is dus niet zo ergonomisch(voor hem en ook voor mij niet). Dus een boel aangeschaft voor niks(alleen de babybjorn had ik al voor de oudste) wel zonde hoor!!

Dus ik zou nog even wachten:)

12. Elke1984

Als kindjes de draagdoek niets vinden, is dit meestal omdat hij niet goed geknoopt is... :)
    Of omdat ze het té warm hebben.

13. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ok ja ik denk dat ik na de geboorte op zoek ga naar iemand met n draagdoek , zak en zo'n ander ding , hoewel die bij mij al afvallen omdat ik ze spuuglelijk vind :p
    maar zo'n doek vind ik wel heeeel leuk ook omdat je m zelf kan samenstellen , ik wil het liefst gewoon een zwarte evt met de naam van mn moppie erop zodat ik niet als n kerstboom rondloop icm mijn jas ofzo
    en hoe zit dat trouwens ? in de winter lijkt het me wel warm baby op je buik doek om je heen , jas aan , moet de baby ook een jasje of vestje aan ?
    en ik wil borstvoeding gaan geven dat schijnt ook te kunnen in zo'n draagdoek ? Kan je dat dan gewoon ongezien doen ? ik heb nooit in t openbaar gevoed :).
    heel wat vragen sorry :) maar t is helemaal nieuw voor me zelfs na 2 kindjes :)

14. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Je baby heeft het vrij snel warm in de doek, helemaal bij een rekbare. Dan zitten er 3 laten over hem heen. In de winter had ik Mart een romper,sokken,broekje, truitje en vestje aan en een mutsje als we naar buiten gingen.
    In de zomer kan je ze het best alleen in een romper in de doek dragen,het is dan al zo warm.

Geweven draagdoeken zijn er ook in effen kleurtjes, de kaapstad van hoppediz is bijvoorbeeld gewoon zwart..

Hier geen ervaring met voeden en dragen combineren helaas.

@TS, Een ergonomische draagzak (dus geen babybjorn) is even goed voor je kindje als een draagdoek. In allebei zit je kindje als het goed is met de knietjes iets hoger dan de billetjes en een iets bolle rug. Het is ook belangrijk dat je je kindje niet naar voren draagt met het gezicht. Dit is niet goed voor de rug en ook kan je kindje zich dan helemaal niet afsluiten voor prikkels.

15. Elke1984

Nikkie, via het DenV-forum worden meetings in je buurt georganiseerd om elkaars doeken te voelen, zien en proberen. Ook kan je daar goed leren knopen etc...
    Je kàn de doek gebruiken als afscherming tijdens het voeden maar je moet nadien wel opnieuw knopen omdat je dan per definitie niet meer correct aan het dragen bent. Je kindje zit dan namelijk niet meer hoog genoeg en niet meer in de goede houding. :)

Wat kleertjes betreft, hier is een handig schema:
    Rond het vriespunt: jasje aan + sjaal + half onder je jas.
    Boven de 5 graden: jasje aan + sjaal + muts op
    Boven de 10 graden: dun jasje of vestje aan
    Boven de 15 graden: de normale kleding aandoen
    Boven de 20 graden: luchtige kleding
    Boven de 25 graden: enkel een rompertje
    boven de 30 graden: niet meer in de draagdoek

Als je zelf een draagjas draagt, hoeft je kindje geen jas meer aan!

16. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Helemaal mee eens!

17. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Ik heb sinds vorige week een beco butterfly en ben er erg blij mee. Mijn meisje is nog maar klein (3,5 week), maar ook de beco mag je al vroeg gebruiken, vanaf 3,5 kilo. Er zit een baby-buideltje in om ook jonge kindjes veilig te kunnen dragen.
    Elin vindt het er nu al heerlijk in. Ze ligt lekker met opgetrokken beentjes tegen me aan te spinnen als ik haar erin heb :).

Ik heb voor een draagzak gekozen omdat mij dat handiger leek, ik zag mezelf daar eerder mee dan met een doek. Een doek leek me ook wat warm voor de zomer, al schijnen die zomerdoeken wel mee te vallen qua warmte (Hoppediz das Leichte bijvoorbeeld).

Draagzak of -doek op de fiets: is volgens mij al genoeg over gezegd, ik zou dat nooit doen, veel te link!

18. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hi, even niet gekeken en al zoveel reacties!
    Ik had er even niet aangedacht dat ik kan vallen met de fiets. Ik ben eigenlijk nooit gevallen (behalve als kind) maar het risico dat ik val wil ik natuurlijk niet nemen. Zou er niet aan moeten denken.. Fietsen is sneller dan lopen maar veiligheid van mijn kind is veel belangrijker (dus ga ik lopen :) )!

Bedankt dames!

19. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Oh hahaha oke! Dan moet je je van mijn opmerking niets aantrekken want ik heb nog nooit met een geweven geknoopt maar las overal dat dit moeilijker was voor een beginner maar ben geen ervaringsdeskundige, haha!

20. Elke1984

Hangt er, volgens mij, vooral vanaf met welk soort geweven doek je begint. Je moet zeker niet met een dikke wollen doek starten of met een hele dunne zijde ofzo... Gewoon een katoenen doek van normale dikte is ideaal! Ook om mee te starten! :)

Deel Deze Pagina