Ik krijg een kindje in juni, wat voor soort kleding moet ik kopen in welke maat? Dan bedoel ik zomerkleding en winterkleding. Ik denk dat het in juli-september warm zal zijn en dat ik zomerkleding nodig heb, maar welke maat is dat dan? En vanaf welke maat moet ik winterjasjes kopen enz? Oh ja en ook belangrijk: hoeveel setjes en rompertjes moet ik kopen per maand/seizoen?
Mijn zoontje wordt ook in juni geboren en mijn eerste kindje is een april kindje dus ook rond die tijd. Voor het begin had ik een aantal pakjes in maat 50 en 56 die maten heeft mijn eerste zoontje een week of 6 aangehad daarna ging hij over naar 62 daarin had ik ook een paar pakjes gekocht nog shirtjes met lange mouwen en lange broekjes. Verder had ik van te voren niet veel gekocht en dat ga ik voor deze ook niet doen. Het is zo moeilijk in te schatten welke maat ze wanneer gaan krijgen. Vaak krijg je ook nog heel veel van het kraambezoek en de lichaamsbouw van je kindje bepaald vaak ook wat voor kleertjes je moet kopen.
Bij C&A hebben ze heel handige kaartjes bij de kassa liggen die je gratis mee kunt nemen! Daarop staat een overzichtje van hoe lang een maatje gemiddeld mee gaat. Hier was het ongeveer zo (dus even doorberekenen voor je eigen uk): 0-2 maanden: Maat 50/56 2-4 maanden: Maat 56 3-5 maanden: Maat 62 (overlap doordat sommige merken groot/klein vallen) 6-9 maanden: Maat 68 9-12 maanden: Maat 74 12-nu (16 mnd): Maat 80 Mijn dochtertje groeit precies op het gemiddelde lijntje. Er zijn dus ook een hoop kindjes die daarvan afwijken! Als je vooruit wilt kopen zou ik het ongeveer aanhouden, en dan zo dat je iets makkelijk kunt combineren om in te spelen op het weer. Shirts met lange mouwen kunnen altijd, shirts met korte mouwen alleen als het warmer is en dat weet je tegenwoordig maar nooit. Dus daar ben ik voorzichtiger mee. Truien koop ik persoonlijk ook niet zomaar vooruit, een vestje is dan makkelijker. Wat betreft de hoeveelheid rompertjes; dat hangt er een beetje van af hoe vaak je wast. Persoonlijk heb ik er het liefst zo'n 10 per maat, gewoon om zeker te weten dat ik er niet naast grijp. Maar meer of minder is vast ook mogelijk
het is verschillend welke maat je kindje wanneer heeft. mijn dochter is nu 16 weken en draagt al bijna 2 maanden maat 56. heeft ook ruim 2 maanden in maat 50 gezeten. vriendin van mij begon met maat 56 en na 4 weken zat zij in 62, ligt helemaal aan de bouw en lengte van jou kindje. vind zelf een winterjas nog niet nodig. ze liggen veel in de wagen met dekentje en dan doe ik een dik vestje aan, die kan je kopen bij de prenatal. zou pas een winterjasje kopen vanaf dat ze goed kunnen zitten en in de wandelwagen gaan. in mijn geval zou dit rond maat 74 zitten denk ik dan is ze ook al een jaar volgende winter. nu draagt ze een dik gevoerd berenpakje met de kou. zelf heb ik een stuk of 20 rompers in maat 50/56. er zijn dagen bij dat ze er wel 3 verbruikt per dag. andere dagen is het er maar 1. verder heb ik zelf niet veel kleine setjes gekocht, mijn ervaring is dat je veel klein krijgt (maat 50-56) en veel wat groter (maat 68-74) zelf had ik denk ik 4 setjes maat 50 gekocht en totaal wel een setje of 12-15 het scheelt dat ze er lang in zit bij mij. en het is ook afwachten wat de seizoenen doen als we weer zo'n rare zomer als deze krijgen dan heb je van alles een beetje nodig lange mouwen en t-shirts. doe ook vaak een romper met lange mouwen, shirtje en dan een vestje ofzo. dat soort dingen kan je natuurlijk wel vast kopen. het is denk ik nog even afwachten, hoe groot je kindje is en wat voor weer het is....
Hier een mei kindje en ik vond het ook heel moeilijk. De eerste maand heeft ze eigenlijk alleen maar longsleeves gedragen. In maatje 50 had ik iets van 3 korte mouwen shirtjes, in maatje 56 iets meer, ik gok 8 (incl jurkjes). Fijne daarvan is, is dat je met lange mouwen het shirtje toch kunt gebruiken ookal is het minder warm dan je verwacht. Mijn dochter is nogal smalletjes dus tegen het najaar had ze pas maatje 62 aan, heb hierin ook weinig shirtjes korte mouw nog gekocht. Ik vond in die tijd rompers zonder mouw het fijnste. In de winterperiode met korte mouwen. Lange mouwen rompers gebruik ik alleen onder een jurkje/shirtje korte mouwen of in bed zonder pjama ofzo.
Maar eigenlijk maakt het qua kleertjes niet eens heel veel uit in welk seizoen je kindje komt. De kleertjes zijn namelijk merendeel hetzelfde het jaar door, alleen gebruik je extra laagjes. Zo doe je een pasgeboren baby meestal nog geen korte mouwen aan. Dus koop je bv 5-10 rompers 50/56 met korte mouw of mouwloos. En 2 met lange mouwen. 5-10 shirtjes met lange mouwen. 5-10 broekjes. 2 vestjes, een wikkeldeken, een mutsje. En of 't nou zomer of winter is, je doet je pasgeboren kindje meestal een romper + shirt lange mouwen + broekje + sokken aan. Is het wat frisser, doe je er een vestje bij aan en/of een wikkeldeken om. Ons kindje is vorig jaar tijdens de sneeuw geboren eind November en had geen dikke truien aan in huis. Buiten was een ander verhaal Qua maten; in principe koop je voorlopig alleen 50/56 en 62.
ik zou gaan voor maten 50-56-62 winter hier had me zoontje met 6 maanden maat 68/74 dus ja hangt puur van de baby af daarom zou ik maar tot maat 62 gaan
Zou inderdaad niet al te veel kopen en zeker niet nu al wagen aan een winterjas e.d.. Je weet nu helemaal niet wat voor kindje je gaat krijgen: groot/klein , dik/dun , snelle groeier/langzame groeier en niet wat voor weer het is. Dit jaar waren juli en augustus niet bepaald warm zomer weer te noemen (ja af een toe een dag warm) en september/oktober was super warm. En je kleding hangt ook af van de bouw: krijg je een dunne baby dan zijn zeemanbroekjes niet de ideale combi (verliest babylief constant) terwijl bij een dikke boedhababy ook niet alle merken even geweldig zitten/passen.
Ik zou gewoon nu niet te veel kopen. Het is gewoon niet te voorspellen en uitverkoop hebben ze tegenwoordig toch het hele jaar. Mijn zoontje is vorig jaar juni geboren en zoals je misschien nog weet hebben we een niet al te warme zomer gehad. Ik zou dus gewoon voor de 1e maand dingen kopen en de rest komt vanzelf wel...
Ik zou wat kleertjes in 50/56 kopen. Meer niet. Als je kindje geboren is kun je nog genoeg shoppen en rompertjes zijn ook zo bijgekocht.
Vooral niet te veel al kopen. Je weet het nooit! Gemiddeld is zo'n beetje 2 maanden met maat 56, dan 2/3 maanden met 62 en vanaf een half jaar 68/74. Maar het kan zo verschillen! Mijn dochter zat pas in maat 74 toen ze bijna jarig was, een ander met 4 mnd! Ik zou dus lekker niet meer kopen dan maat 56 en 62, en dan kun je voor maat 62 nog wel wat zomerse dingen hebben. Het is ook geen probleem om gewoon shirts met lange mouwen te hebben, die hebben ze zomer en winter wel aan. Rompertjes heb je aan 10-15 per maat wel genoeg, en dan in de zomer eerder zonder mouwen, in de winter met korte of lange mouwen.
Oh, en een winterjas heb je er misschien wel 2 nodig, eentje van oktober tot december en eentje van januari tot maart. Ze groeien zo hard! Ik zou dat dus zeker nog even afwachten.
Nav het kaartje van C&A.... mijn dochter is nu 9 maanden... en zit al in 80-86. Maar ja een lange lijs, dus!!!! Dus het is echt heel erg afhankelijk van je kindje. De meeste tips zijn al wel gegeven. Mbt winterjasje: koop het toch 1 of 2 maten te groot... het moet over de kleding heen en je verwacht het toch wat langer te kunnen gebruiken. Ik kreeg een aprilbaby en kreeg een winterjasje maat 68 kado... dacht dat het jasje dus nooit aan zou kunnen..... het viel zo ruim, de oudste heeft het de hele winter aangehad. En dat was ook zo'n "grote"!!!
ik snap je helemaal hoor! ben hier ook al flink aan het shoppen geweest en heb ook kleertjes cadeau gekregen. ons kindje wordt verwacht in april en heb een winterjasje van Noppies maat 74 gekocht en Dirkje maat 80 (deze merken vallen allebei klein en een jasje mag wel wat groter zijn). vind het nu ook erg leuk shoppen in de uitverkoop en als het niet past dan verkoop ik het toch weer? door de lage prijzen ga je daar echt de mist niet mee in. Jasje van Noppies was nu 20 euro en van Dirkje 11 euro! Van mijn moeder heb ik al een heel mooi skipakje gekregen in maat 74. Je kindje heeft zoveel kleding nodig, het gaat zo snel dat ze weer in een andere maat zitten en dan kun je het straks voor de volle mep gaan halen. Heb ook veel dingen gekocht waar bv een romper lange mouw onder kan of waar je een vestje overheen kan doen. dit is de kleine haar kledingkast:
haha die kast is al behoorlijk gevuld!!!!! ik lees even mee. hier word het juli.. ik vroeg me af of die mouwlose rompers dan handig zijn? bedoel bij 30 graden neem ik aan dat het kind een romper aanheeft en meer niet? las iets over romper met shirtje met lange mouwen hele jaar door?? en wat voor broekjes zijn fijn? van die dunne witte enz? heb geen idee!! en jongen en meisje kunnen toch beide in zulke broekjes of niet? newbie haha
in het begin dragen ze bijna allemaal wel lange mouwen omdat ze de warmte npg niet vast kunnen houden. Romper korte mouw + shirt lange mouw en lange broek. Als ze de warmte goed kunnen vast houden kunnen korte mouwen misschien al snel. Hangt echt van het kindje af en van de buiten temp, want dit jaar was het in mei/juni echt bloedheet terwijl juli/augustus dat niet waren en dat was ook al zo in 2010 (juli heet en vanaf eind juli was het over met de zomer). Mijn zoontje van augustus 2010 heeft nooit korte mouw aan gehad en hij hield zich bijna meteen al goed warm. Wat beteft de volle kast; moet je natuurlijk helemaal zelf weten en je kunt van gemiddelde uitgaan, maar mijn dochter zat met een jaar pas in winterjas maat 74 en met 1,5 jaar pas in maat 80 (maar 74 paste ook nog prima). Zoonlief heeft ook een winterjas mt 74 aan. Oke ze zijn bij mij klein, maar een hard groeide is er misschien alweer uit! En een winterjas in de zomer of een skipak in september is wat overdreven, maat een shirt kunnen ze altijd wel aan natuurlijk.