Onze zoon van 3 weken wil overdag niet slapen in zijn bed. Op schoot doet hij soms hazenslaapjes maar is snel weer wakker, ook zodra je hem neer legt is hij dan binnen een paar minuten wakker. Hij valt soms wel in slaap in de wagen als ik mijn andere kind naar school breng en dan slaapt hij wel eens een paar uur. Ik probeer een soort regelmaat toe te passen maar dit lukt lang niet altijd. De ene keer slaapt hij tot zijn volgende voeding maar soms ook niet. Dan word hij wakker maar heeft nog geen honger. Tegen de tijd dat hij dan wel honger krijgt is hij weer te moe om te drinken. Hij drinkt dan zijn fles niet leeg en heeft dan na een half uur weer honger. Hij heeft dan ook echt weer voeding nodig om in slaap te kunnen vallen. Hij krijgt ook op advies van het cb nutriton ivm veel spugen. Dit helpt goed maar hij drinkt ondanks een grotere speen zijn fles niet leeg omdat het dik word. Zou het kunnen dat hij daarom slecht slaapt omdat hij toch nog honger heeft? Hoe doen jullie dit met regelmaat toe passen? Ik weet dat je steeds een volgorde moet aan houden maar ik kan moeilijk na elk hazenslaapje een fles geven. En soms slaapt hij wel lang en krijgt hij dus wel voeding na het slapen. En verder moet hij doordeweeks steeds in de wagen om naar school te gaan en in het weekend niet. En hoe belangrijk is het dat hij overdag in zijn bed slaapt? Aan de ene kant denk ik dat hij moet gaan wennen aan zijn bed want hij wilde gister avond ook pas laat slapen in zijn bed. Maar aan de andere kant is het lastig omdat ik hem er steeds weer uit moet halen als we naar school moeten.
Ik ben mijn jongste zoon pas met een maand of 6 overdag in bed gaan leggen. Daarvoor sliep hij in de kinderwagenbak. Hij leeft nog steeds hoor .
Heb je al eens geprobeerd om hem in te bakeren? Misschien dat dit hem wat rust geeft om langer te kunnen slapen.
En had hij er toen moeite mee om daar aan te wennen? En hoe ging het ‘s avonds? Ging hij dan wel makkelijk in zijn eigen bed?
Dat heb ik geprobeerd inderdaad. Hij heeft vanacht ingebakerd geslapen omdat hij gister avond niet wilde slapen en toen heeft hij goed geslapen maar ik heb het ook een aantal keren overdag geprobeerd maar toen werd hij nog onrustiger en begon hard te huilen.
Ik denk dat met 3 weken regelmaat nog niet je streven moet zijn, maar dat je meer moet kijken naar zijn behoeftes en hoe die uitkomen met je planning mbt jouw andere kindje. Mijn zoontje heeft de eerste 8 weken op mij geslapen elk slaapje en met drie weken hoefde ik nog echt niet te proberen om hem weg te leggen want dan was hij binnen 5 minuten wakker Je gaat vanzelf zijn wat zijn ritme is over een aantal weekjes/maanden en dat kun je dan een beetje sturen.
Dit. Ik was de eerste 8 a 10 weken een wandelend matras. Geleidelijk aan ging het makkelijker om haar na in slaap wiegen weg te leggen en rond een week of 14 viel ze zelf in slaap in bed en werden hazenslaapjes steeds iets langer (met ook periodes dat ze alsnog kort slaapt en moeilijk in slaap valt, maar dat hoort er bij). Stimuleren kan geen kwaad maar teveel streven naar regelmaat op die leeftijd is een recept voor frustratie, althans dat heb ik ervaren. Die regelmaat komt wel.
Hier nu 2.5 maand en slaapt nog niet in zijn bedje overdag! Zodra hij in zijn bedje ligt is het huilen huilen en nog eens huilen. Overdag is hij dus de hele dag bij mij! Ook heel veel in een draagzak! En heb je toch je handen vrij. Ik denk maar zo het komt van zelf wel goed
Bedankt voor de reacties. Ik probeer hem inderdaad zoveel mogelijk bij me te nemen maar soms wil je ook even je handen vrij hebben. Misschien is een draagdoek inderdaad wat! Streven naar regelmaat zorgt inderdaad wel voor frustratie. Ik had me ook voorgenomen bij de tweede om me hier niet te veel aan vast te houden maar doordat hij zo onrustig is met slapen ben ik toch weer gaan denken dat hij behoefte heeft aan die regelmaat. Misschien moet ik het inderdaad meer los laten!
Ik had het kunnen schrijven.. mijn zoontje is nu ook 3 weken en slaapt ook weinig/slecht! Ik kan hem wel weg leggen als tie diep in slaap is, ik leg hem dan op zijn buikje weg, dan slaap tie beter en langer! Hij slaapt wel beneden in een mandje in de box! Maar s nachts is het hier ook drama, dan slaap tie op zijn rug want buik vind ik eng, maar dan slaap tie dus helemaal niet in bed maar bijna heel de nacht op mij.. en overdag kan ik indd ook niet altijd dragen of in slaap wiegen, want heb ook nog een dochtertje van 1.5. Lastig he.
Ik zou het inderdaad proberen los te laten. Ik vond het bij mijn eerste ook heel moeilijk. Ik ben zelf erg van de regelmaat. Bij mijn zoontje heb ik wel een ritme weten te creëren, maar mijn zoontje sliep de eerste maanden altijd in de doek of kinderwagen. Onthoud ook dat je baby piepjong is. Hij leeft nu nog puur op instinct. Hij weet niet eens dat hij een individu is. Het principe van een "bedje" snapt hij natuurlijk ook helemaal niet. Zijn instinct zegt ook dat het gevaarlijk is om alleen te zijn. Het enige wat hij weet is dat hij zich veilig voelt bij mama/papa. Daar moet je nu in investeren.
Het is inderdaad lastig! Ik ga er van twijfelen of hij soms honger heeft of dat hij gewoon graag bij je wil zijn. En je wil soms ook even je handen vrij hebben. Maarja het zal vast een keer over gaan
Mijn ervaring is dat je met 3 weken echt nog geen regelmaat er in kunt krijgen. Het is wel goed dat je het voor je baby zo voorspelbaar mogelijk maakt en jezelf zo alvast een vaste structuur aan leert, maar bij beide kinderen had het pas vanaf een week of 10 echt effect, en de eerste 6 weken sowieso absoluut niet (op een enkele goede dag na). Als je je handen vrij wilt hebben overdag zou ik je een draagdoek aanraden, dan kan je baby gewoon slapen terwijl jij naar school loopt enzo. Het is wel echt pittig die eerste weken en dat je weinig tijd heb voor jezelf, maar het duurt niet lang en word over een paar weken beter!
De jongste sliep nog heel lang bij ons op de kamer in het wiegje. Toen hij drie weken was voedde ik hem in slaap en legde hem daarna in de wieg, dat ging goed. De oudste wilde sowieso niet zelf slapen. Tot ongeveer drie maanden ook als matras gefungeerd . Ik was dus al lang blij dat dat bij de jongste niet nodig was, maakte me niet uit waar hij sliep! Als je de oudste lopend ophaalt zou ik de wagenbak gaan proberen. Hoef je je gelijk niet meer druk te maken over de tijd als hij dan toch in slaap valt. Maar dikke kans dat hij alleen bij jou wil zijn. Dan kun je alleen maar proberen dat streven naar ritme los te laten. Het komt vanzelf goed!
Regelmaat is niet in bed slapen, maar slapen. En waar dat dan is, tja dat is niet zo belangrijk. Een draagdoek kan de oplossing zijn. Jij je handen vrij en je kindje dichtbij. Heeft het cb jullie ook geadviseerd om de leefregels op te volgen? Want dat is stap 1, stap 2 is pas indikken.
Een kind van 3 weken wil gewoon bij jou zijn, dat is heel normaal en natuurlijk gedrag. En het veiligst voor je kindje. Zowel dag als nacht. Overdag in de draagdoek of in de kinderwagenbak als hij dat wel wil. Snachts in de cosleeper of als hij dat niet dichtbij genoeg vindt in jouw bed. Zoek eens op veilig samen slapen en je ziet hoe dat veilig kan. Ik weet niet hoe grote flessen je geeft, maar flessen hoeven niet leeg he. Als ze genoeg hebben gehad, hebben ze genoeg. Het liefst geef je vaak kleinere flesjes op verzoek, zeker met reflux. Lees de blog van averlhach eens door, daar staan veel tips in.
Ik kan je een draagdoek van harte aanbevelen. Een geweven doek, kan met elke leeftijd, boek een sessie met een consulent om te leren knopen. Onze oudste sliep de eerste acht weken overdag alleen in de doek. Ik bracht regelmaat aan door altijd alles in dezelfde volgorde te doen. Ook ging ik voeden voor het slapen ipv erna. En bij acht weken zijn we begonnen met in bed leggen omdat het super warm was en hij al erg zwaar was. Toen zijn we hem ook op de buik gaan leggen. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen maar heeft hij overdag nooit langer dan 45 min kunnen slapen. Ik zou me er nu dus niet druk om maken waar hij slaapt maar dat hij slaapt. Draagdoek helpt ook goed bij spugen en reflux trouwens. Succes en sterkte. Velen hier weten hoe zwaar het kan zijn.
Was ik al bang voor. In mijn handtekening heb ik een link naar mijn blog en daar heb ik alles redelijk uitgebreid staan. Dan kan je het eens rustig nalezen. Ik wil je adviseren zo snel mogelijk die leefregels op te pakken, want die kunnen namelijk probleemoplossend zijn of problemen verminderen. Kleine flesjes zijn op deze leeftijd echt maximaal 90/3 en horen echt wel 20 minuten (drink tijd) te duren. Als er te snel gedronken wordt kan je een kleinere speen proberen. Mocht je specifieke vragen hebben, ik lees ze graag.