overbelaste kaak

Discussie in 'De lounge' gestart door dreames, 3 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Ik ben gisterennacht wakker geworden met pijn aan mijn kaak en mijn kaak zat ook op slot. Ik heb het een halve dag aangekeken en daarna de huisarts gebeld.
    Vanmorgen kon ik terecht bij mijn huisarts, verhaal uitgelegd, daarbij dat ik s'nachts onwijs met mijn tanden knars. Nou heb ik een doorverwijzing voor de kaakchirurg voor een opbeetplaatje/splint om het knarsen tegen te gaan. En ik heb valium gekregen om mijn kaak te ontspannen.
    Mn kaak zit nu nog steeds op slot, dus de spieren zijn nog niet ontspannen en het doet echt veel pijn.
    Ze heeft ook nog gevoelt of dat het geen klieren waren, maar die waren het niet. Maar door de pijn begin ik toch te denken is het niets anders, iets met m'n kies of kaakholte. Ik weet niet of daarvan ook je kaak op slot kan gaan. Nou heb ik wel gelezen dat je behoorlijk last kan hebben van een overbelaste kaak.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is die pijn normaal en hoe lang duurt het gemiddeld voor het ontspant en weer van slot gaat? Tips om het te ontspannen zijn ook welkom.

2. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Mijn moeder heeft zoiets gehad na een verdoving bij de tandarts. Heeft een paar behandelingen bij de fysio gehad, en toen kon ze er tenminste weer wat mee. Maar ze heeft er nog steeds wel een zwakke plek... Misschien is de fysio een idee om hem in ieder geval van slot te krijgen?

3. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik heb het ook gehad, en heb het nu nog steeds. Mijn kaak sloeg steeds aan 1 kant op slot, ben toen via de tandarts bij de kaakchirurg terecht gekomen, en heb toen een bijtplaatje gekregen, deze moest ik eerst dag en nacht inhouden en als me kaak niet meer op slot sloeg, hoefde ik hem alleen 's nachts te dragen. Het heeft wel goed geholpen, en hij slaat nu niet meer op slot. Ik kan hem nog steeds uit de kom halen, en als ik mijn mond ver open moet doen, voor bijvoorbeeld een dikbelegd broodje, dan hoor je eerst een keiharde knak, en dan pas kan ik mijn mond ver genoeg open doen... Ik draag mijn bijtplaatje nu alleen als ik er last van heb, verder niet meer.

owja bij mijn heeft het een keer 3 dagen geduurd voordat me kaak ontspande, en dit was zonder valium o.i.d.

4. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    @Ckialita: ik lees inderdaad veel over fysiotherapie dus ik denk dat ik dat maandag vraag aan de kaakchirurg als het dan nog niet over is. Verwacht toch niet als ik morgen een verwijzing via de huisarts regel, dat ik dan voor het weekend nog terecht kan, dus dan maar even wachten op de kaakchirurg.

@K3lly: 3 dagen, dat zou voor mij morgen zijn dus ik heb hoop :D Zo'n plaatje heb ik ook al eens gehad ja, 5 jaar geleden, moest hem eerst ook heel de dag en daarna net als jij steeds minder. Heb er een hele tijd geen last meer van gehad en nu dus erg veel. Waarschijnlijk krijg ik nu weer zo'n plaatje. Hoop dan ook echt dat mn kaak maandag van slot is zodat ze kunnen aanmeten en dat het snel klaar is.

5. diaan

diaan Bekend lid

3 apr 2007
    920
    0
    16
    Dreames: Ik heb precies hetzelfde als jij.
    Bij was het een overbelasting van mijn kaakspieren. Ik kreeg vreselijke kramp in mijn kaken aan beide kanten.
    Ik ben uiteindelijk na lang en veel pijn beland bij een gnatologg. Een kaakchirurg voor byzonder tandproblemen.
    Ik heb nu een al een aantal maanden zo;n bijtplaatje. Ik knars niet maar ik knijp mijn kaken op elkaar.
    Het plaatje werkt geweldig en ik heb hem snachts is.
    Ik moet eerlijk bekennen dat het wel de eerste paar dagen heftig was om het ding in te houden sanchts. Ht gaat een beetje tegen je natuurlijke beweging is. Je mond is gewend om te knarsen of te knijpen en dat moet je afleren.

Het is dus wel een kwestie van doorzetten.
    Ontspannings oefeningen weet ik niet. Nu ik het weet dat ik dat doe valt het me wel vaak op en dan probeer ik mijn kaak meteen te ontspannen.

Als je vragen hebt pb me maar. Ik heb het afgelopen jaar zoveel ellende gehad met mijn kaakspieren dat ik volgens mij al je vragen wel kan beantwoorden.

groeten Diana

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ik werd op een ochtend wakker met een pijnlijke kaak, kreeg mijn mond ook maar een klein stukje open.
    Kon bijvoorbeeld geen banaan meer happen, of een appel.
    Paar dagen aangekeken, en toen naar de tandarts gegaan.
    Bleek dat het mijn verstandskiezen onder waren, die waren onstoken en moesten eruit.
    Het gekke was dat ik helemaal geen pijn bij me kiezen had.

Heb toen een antibiotica kuur gekregen zodat de ontsteking weg zou gaan, en na de kuur zijn de kiezen getrokken.
    Dus zou het bij jou ook niet je verstandskiezen kunnen zijn?

7. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    @Diaan bedankt voor je reactie! Ben ook blij als ik weer zo'n plaatje heb. Heb de oude niet meer omdat die niet meer paste (is van 5 jaar geleden)

@consider: ja ik heb mijn verstandkiezen nog wel en eentje is regelmatig een beetje geïrriteerd, maar daar heb ik nu geen last van. Ben alleen nog bij de huisarts geweest, dus die heeft daar verder niet naar gekeken. Ik denk dat de kaakchirurg maandag wel verder kijkt. Mijn tandarts daar kan ik meestal niet op kort termijn terecht en die zit op een uur rijden (beetje bang van de tandarts en deze is fijn dus ik heb niet durven wisselen na het verhuizen) en ik mag nu door de valium geen auto rijden, dus kan er nu ook niet makkelijk heen. Als het mijn verstandkiezen zijn mogen die dingen er van mij meteen uit!

8. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Wat jij hebt klinkt heel erg herkenbaar.. niet bij mezelf maar bij een vriendin.. DIe heeft dit ook gehad. Het bleken haar verstandskiezen, net als bij Consider..;)

9. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik heb het ook.
    Vorig jaar kreeg ik steeds meer pijn in mijn linkerkaak. Op een ochtend kon ik m'n mond niet meer open. Eten ging niet meer. Naar kaakchirurg doorverwezen en deze zei dat ik tandenknarste in mijn slaap. Nou, zelf heb ik dit nooit gemerkt. Kreeg een bitje maar hierdoor werd het alleen maar erger.
    Bij controleafspraak bij de kaakchirurg bleek de vorige kaakchirurg weg te zijn en een nieuwe in de plaats. Deze zei dat ik helemaal geen slijtage heb aan mijn tanden van het knarsen. Dus het bitje moest ik niet meer gebruiken. Hij stuurde me door naar de kaakfysio (had er nog nooit van gehoord).
    Het bleek dat mijn kaak overbelast was. Ik heb diverse oefeningen gehad en elke week ging het stukken beter.
    Ik merk dat het nu weer terugkomt omdat ik vaak op mijn tong bijt. Dus ik ben weer begonnen met de oefeningen.

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    heb het heel vaak gehad en heb nog steeds fysio, zal daar niet verder op in gaan.

heb wel een tip voor je als je moet gapen de palm van je hand onder je kin zetten en je vingers op je neus zo dat je mond niet open kan of maar een klein stukje dit hielp mij goed tegen de pijn.

sterkte

11. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Het tandvlees rond mijn verstandskies raakt steeds gevoeliger. Misschien dat ik toch probeer of ik vandaag langs de tandarts mag, dat hij kan kijken of het zeker niet mijn verstandskies is. Het tandvlees rond mijn verstandskies is steeds gevoeliger, kan irritatie zijn door het op slot zitten misschien of ontsteking. Heb wel men mn mannetje besproken dat die verstandskies er zoiezo uitgaat want ik heb elke keer problemen ermee. heb m er nog niet uit laten halen omdat ik daar te bang voor ben.

12. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Nou heb net een afspraak gemaakt bij de tandarts, ik kan om 4 uur terecht. Ik ben benieuwd.

13. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Veel succes vanmiddag :)

14. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Waanzinnig om te zien dat er hier zoveel meiden zijn die iets soortgelijks hebben gehad.... Ik dacht dat ik de enige was ;)

Overigens was die overbelaste kaak bij mij toen waarschijnlijk ook ontstoken. Ik heb toen pijnstillers en ontstekingsremmers gehad en pas daarna ging het over. Heb ook zo'n bitje gehad tegen het knarsen, die heb ik toen ook een tijd overdag in gehad en dat hielp echt heel goed (ik bleek steeds onbewust m'n kaken op elkaar te klemmen en dat is dus niet zo bevorderlijk ;) ).

15. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Ik had me ook niet bedacht dat zoveel mensen hier last van hadden. Ben benieuwd wat de tandarts vanmiddag zegt en doet.. zie er tegenop maar ook weer niet omdat ik hoop dat hij me verder kan helpen en de last verminderd.

16. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Ik kan niet naar de tandarts mn auto doet het niet... dus ik mag lekker doorgenieten van de pijn

17. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Oh jeetje dat is balen meid, niemand die je ff kan brengen?
    Openbaar vervoer? taxi?

18. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    #18 dreames, 4 feb 2010
    Laatst bewerkt: 4 feb 2010
    Moet er om 4 uur zijn dus met ov haal ik niet. Taxi gaat niet omdat het 3 kwartier rijden is voor mij, dus is niet te betalen. En helaas heb ik niemand hier in de buurt die me kan brengen.

Ben nog steeds aan het huilen, heb pijn en kan er nergens mee naar toe. Pijn is nu wel goed te doen met pijnstilling en het lijkt zelfs dat het tandvlees iets minder opgezet raakt. Maar ik merk het heel goed wanneer de pijnstilling uitgewerkt raakt. En het zit ook nog op slot, dus normaal eten is er ook nog steeds niet bij,

19. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik heb ook zoiets gehad in de puberteit.
    Bleek dat de boel niet goed zat.
    Kaak zat niet in de kom, maar naast de kom en als ik mn mond open en dicht deed verschoot het dus.
    Helse pijnen.
    Heb zo'n bitje gehad om in te hebben snachts en het is over gegaan!

20. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Nou mn kaak zit nog steeds op slot. Het goede nieuws is dat het geen pijn meer doet. Alleen een raar soort gevoel in mn onderkaak. Beetje verkrampt gevoel lijkt het. Heb toch wel weer een beetje hoop dat het dus niet mijn verstandskiezen zijn. Krijg nu ook wat last van mn oor en ik las op internet dat dat ook hoort bij overbelaste kaak. Als die onstoken zouden zijn zou de pijn neem ik aan blijven of toenemen en niet weggaan en zou het denk ik ook wel continu aanwezig zijn en niet bij het wakker worden (na lang niet kaak te gebruiken) weg zijn. Toch?

Hoop dat ik doorverwijzing voor fysio kan krijgen van kaakchirurg en dat het dan weer van slot gaat.

Deel Deze Pagina