Hallo allemaal, Ik moest 16 november voor controle naar de gyn. Ik ben al jaren bekend met endometriose en pco. Tot mijn schrik zaten er twee cystes (endometriomen), beide ongeveer 4 bij 6 cm, in mijn rechter eierstok. De gyn wilde de cystes verwijderen ivm eventuele verklevingen of andere risico's die de cystes konden veroorzaken. Een week later kreeg ik te horen dat ik 5 januari geopereerd kon worden. Ik voelde me vlak voor de kerst niet lekker en was vooral heel duizelig. Tegen beter weten in een test gedaan, want de gyn had nog zo gezegd dat het niet zou lukken op de normale weg en dat we toch echt aan ivf moesten gaan denken. Op 22 december heb ik positief getest!!! Volgens de arts een volstrekt wonder. Wij zijn dan ook super gelukkig!! Ik heb die dag meteen gebeld om de operatie te cancelen en een afspraak gemaakt voor onze eerste echo. Op 4 januari was ik 6 weken zwanger en hebben we een hartje gehoord. Wat was dat moooooi!! De cystes zaten er nog en hij heeft ze in beeld gebracht bij ons vruchtje wat op dat moment nog maar een paar milimeter was. Toen schrok ik wel even. De gyn zei dat ik me in principe (?) geen zorgen hoefde te maken want het kan geen kwaad als ze niet groeien en ze zien vaak dat endometriomen afnemen in grootte of totaal verdwijnen tijdens een zwangerschap. Dit door de zwangerschapshormonen. Vol goede moed naar huis en positief blijven denken. Nu heb ik sinds gisteravond flinke steken in mijn lies. Ik herken het gevoel. Volgens mij zijn het de cystes. Nu is het sowieso weekend en in het weekend is het Diaconesse huis in Voorburg gesloten. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Aankijken tot maandag en dan bellen? Kan het kwaad? Loopt mijn kindje risico op dit moment? Zijn er toevallig andere meiden die bekend zijn met cystes tijdens de zwangerschap? Veel vragen en een lang verhaal. Maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Liefs! Edit: Volgens mij heb ik dit topic in een verkeerde categorie geplaatst. Ik weet niet hoe ik hem moet verwijderen
Hoi Van harte met je zwangerschap, geniet er van....... Ik had bij me eerste zwangerschap een cyste van 5cm in me eierstok. Deze is gedurende de zwangerschap vanzelf verdwenen. Het kan dus gewoon kloppen wat de gyn zegt. Maar als jij je zorgen maakt, moet je gewoon bellen hoor en je zorgen uitspreken. Als je in behandeling bent bij de gyn., dan kan je toch in de weekenden en buiten kantooruren gewoon met de verlosafdeling bellen? Kan me niet voorstellen dat kindje direct gevaar loopt, maar ben niet medisch onderlegd succes twinny
Over endometriose weet ik niets.. Maar weet van pco dat je kindje er geen last van heeft hoor. Het is je eigen ongemak meer.. zo voel ik mn eierstokken duidelijk vol zitten. Op echo's was dit ook te zien.. maar ze doen er bij mij niks aan. Maar gewoon altijd bellen als er iets aan de hand is. Is alleen de afdeling gesloten of het hele ziekenhuis? Als het alleen de afdeling is kun je ook naar de kraamafdeling bellen. Tenminste.. zo werkt het hier dan
Dank je wel voor jullie reacties Ik ben bang dat de cystes gegroeid zijn door de pijn die ik nu voel in mijn buik. Helaas is het hele ziekenhuis gesloten, ook de kraamafdeling. Ze zijn alleen door de weeks open.. Ik denk dat ik de dienstdoende huisarts maar even bel zo. Ik maak me toch best zorgen.
hoi Kit Wat vreemd dat een ziekenhuis dicht is, maar zal wel normaal zijn voor jullie. Heb je de dienstdoende arts nog gebeld? twinny
In voorburg zit een hele goeie fertiliteitsarts en zij zijn nou eenmaal gesloten in de weekenden. Het is een short stay ziekenhuis. Ik heb gebeld. De arts wist me gelukkig gerust te stellen. Het kan zijn dat de pijn van de cystes komt maar dat lijkt hem niet waarschijnlijk. Als de pijn erger wordt moet ik meteen contact opnemen. Ik ga sowieso maandag met het ziekenhuis bellen.