Dames, ik twijfel heel erg, dus vandaar mijn vragen: Ik hou erg van gerookte zalm,maar weet dat je geen vacuum verpakte vis mag hebben. Echter, bij bv. de albert Heyn hebben ze ook zalmsnippers en van die zalmplakjes voor op een toastje. Die zijn niet vacuum verpakt, maar meer''luchtdicht'' - gewoon een bakje en dan strak folie erover heen,zoals vlees ook vaak ingepakt is. Mag dat dan wel of ook niet? En stel dat ik vacuum verpakte vis zie, maar deze vervolgens op de BBQ wil doen, dus verhitten, mag het dan wel? Bedankt alvast voor het antwoord!
Hoi! Ik houd ook erg van zalm, vooral in het begin van mijn zwangerschap had ik er zoooo trek in. Maar heb het niet gedaan. Zelfs niet vers van de visboer omdat ook die gerookte zalm vaak vacuum verpakt vervoerd word. Net als die zalmsnippers bij de AH. Ik zou zeggen, neem het risico gewoon niet. Je kunt zalm in bijna alle vormen eten, maar gewoon even niet gerookt. Neem het zekere voor jet onzekere! xxx
Ik zou het persoonlijk niet doen. Het rookprocede is vaak niet 100% betrouwbaar en daardoor speelt ook de versheid een grote rol. Ik denk niet dat de vis van de Albert Heijn dusdanig vers is dat het zonder risico gegeten kan worden. Maar dat is mijn overtuiging en ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben.
Vis en schaaldieren: met voorverpakte gerookte vis, zoals zalm en makreel, hebben een zeker risico op listeria. Ook bij rauwe vis is er een risico, maar die kun je wel gewoon eten. Omdat voorverpakte gerookte vis, zoals zalm in een vacuümverpakking, lang bewaard kan worden, kan de listeria-bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Gerookte vis uit de diepvries is wel veilig. Bij een temperatuur onder het vriespunt kan de listeria-bacterie zich niet vermenigvuldigen. De vis moet dan na het ontdooien wel meteen gegeten of bereid worden. Ook gerookte vis die is gegaard, zoals in een ovengerecht, is veilig: alle ziekmakende bacteriën worden bij het verhitten gedood. Om dezelfde reden is ook vers gebakken, gegrilde, gepocheerde of gekookte zalm geen probleem. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria. Ook zure haring is veilig. Mogelijk besmette producten | Voedingscentrum, eerlijk over eten
Gerookte zalm uit de supermarkt eet ik niet. Maar heb wel een keertje het gegeten van de visboer, die had het in een gasverpakking.