Hi meiden, wij zijn bezig kunststof kozijnen voor ons huis uit te kiezen. Maaar.. nu twijfel ik of het verstandig is om boven ventilatieroosters aan te laten brengen. We hebben boven namelijk in iedere kamer wel een draai-/kiep raam zitten. Daarop zit een kierstandhouder waardoor je ook met een open raampje kan ventileren. (kan echt op klein kiertje). Als we gaan voor een ventilatierooster wil ik die in het draai-/ kiepraampje hebben. Nadeel van een ventilatierooster is misschien toch lawaai van buitenaf? Ook kiezen we boven voor electrische rolluiken (hoe denken jullie over electrisch..zouden jullie voor handbediend gaan??) Dus ventileren kan met een kierstandhouder evt. veilig met een rolluik voor het raam (m.i.).. Wat zouden jullie kiezen???
Wij zijn ook bezig met kunststof kozijnen, maar volgens mij is een ventilatierooster hier verplicht. We moesten bij de vergunningaanvraag ook de details van het rooster doorgeven. Wij krijgen 1 vast raam, en 2 draai kiepramen, en in het vaste raam komt het rooster. Aan de achterkant komt een elektrisch rolluik, en aan de voorkant komen screens omdat daar geen rolluik past.
Wij hebben dan wel geen kunstof kozijnen, maar we hebben wel ventilatie roosters. Ik vind het ideaal. Vooral in de winter, wanneer je niet zo snel een raam open zet, ook niet op een kiertje. Ik heb mijn roosters bijna altijd open staan, komt er altijd frisse lucht binnen zonder dat er een raam open hoeft. En je kunt ook de helft van het rooster open zetten. Tuurlijk komt er altijd lawaai van buiten naar binnen, maar met een open raam hoor je veel meer.
Wij hebben kunststof kozijnen en in het dichte raam zit een rooster. Zou echt wel voor een rooster kiezen want als de wind op het raam staat en het regent moet het raam wel dicht anders waait de regen naar binnen, ook op de kleinste kiepstand en dan heb je dus geen ventilatie meer.
Er zijn richtlijnen die per kamer gelden voor de ventilatie in een kamer. Ze hebben het hier dan over constante ventilatie en niet alleen over een raam dat open en dicht kan. Als het goed is weet de leverancier hier alles van. Wij vinden de ventilatie echt ideaal. Bij extreem veel lawaai, kun je de ventilatie 'uitschakelen'. Bovendien worden je kamers continue 'gelucht'. Het kunnen openen van ramen blijft echter wel een must (ik vind het geen vervanging, maar dat is meer omdat ik wel van de buitenlucht houd).