Vraagje, pijnbestrijding

Discussion in 'Zwangerschap' started by Debbie2727, Mar 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Debbie2727

Oct 28, 2014
    31
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen, dus was me even aan het oriënteren op de soorten pijnbestrijding. Ik zat te denken aan zo een remifentanil pompje. Heeft iemand daar ervaring mee?
    En als je daar voor kiest, blijft je eigen VK dan bij de bevalling of wordt je dan overgenomen door het ziekenhuis?

Groetjes

2. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    Zodra je kiest voor pijnbestrijding dan wordt je bevalling medisch en zal dus een gyn het overnemen.

3. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    1,130
    1
    36
    Noord-Holland
    Is het je eerste kindje?

Ik zou afwachten tot het moment daar is.
    Als je echt heel erg tegen de pijn opziet of bang bent,zou ik het eerder bespreken met je VK. Zo ontspannen mogelijk je bevalling in gaan en over je heen laten komen.
    Mijn ervaring is dat op het moment dat je denkt dat je het echt niet meer trekt, je mag gaan persen.
    Maar als je dan toch kiest voor pijnbestrijding, wat ze overigens echt niet zo maar geven, neemt den gynaecoloog het over.

4. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik heb zo'n pompje gehad bij mijn bevalling. Ik heb er niet expliciet voor gekozen, de bevalling kwam niet goed op gang en ik had hele erge rugweeën. Ik kon gewoon niet meer.
    Ik weet niet waarom ik dat pompje kreeg ipv een ruggenprik, maar goed...

Mijn ervaring is met name dat ik er heel suf van werd (high?). Ik moest er zelfs af en toe aan herinnert worden dat ik goed moest ademen... En helaas hielp het bij mij ook niet, blijkbaar werkt het niet tegen sterke rugweeën. ;) Dus mijn ervaring is niet heel super.

Het is goed dat je aan het oriënteren bent, maar kies niet van tevoren of en welke pijnbestrijding je wilt. Je kunt natuurlijk wel je voorkeur aangeven, maar niet alle pijnstilling kan op elk moment of in elke situatie. Houd hier dus ook rekening mee...

5. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Ik heb ook een pompje gekregen. Werd er een beetje stoned van en kon tussen de weeën door wegdommelen. Ik vond het erg fijn iig.
    Ben alleen wel na de bevalling 2x flauwgevallen. Weet alleen niet wat daar de oorzaak van is geweest.

6. Natalie1

Natalie1 Lid

Nov 20, 2014
    51
    74
    18
    Tegenwoordig is zo'n pompje geen keuze meer. Word alleen gegeven als een ruggenprik niet lukt of geen mogelijkheid is. Ruggenprik is eerste keus en werkt het beste! Succes

7. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Ik heb het pompje ook gehad! Werd er stoned van en dommelde heel erg, ook tijdens de weeën.

Nadeel was dat mijn ademhaling daardoor stopte en mijn man mij moest helpen herinneren om te blijven ademen.

Al met al positieve ervaring ermee!!

8. LadyyyD

LadyyyD Actief lid

Jun 30, 2014
    235
    5
    18
    Dit heb ik ook begrepen, ivm een aantal vervelende voorvallen laatste maanden.

9. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik had ook geen keuze, ze kiezen hier gewoon voor een ruggenprik of niks :D

10. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Ruggenprik werkt inderdaad het beste en is het prettigst voor moeder en kind. Toevallig las ik er laatst een artikel over, maar weet niet meer waar.
    Toen ik deze vraag aan de gyn stelde zei zij zonder twijfel dat ik gewoon een ruggenprik moest nemen als ik veel pijn had. Dat dit complicaties zou kunnen geven, is echt achterhaald, zo vertelde zij. Het enige is dat je wel een nacht ter observatie in het ziekenhuis moet blijven omdat een ruggenprik temperatuursverhoging kan veroorzaken en ze willen uitsluiten dat dit een infectie is.

11. Debbie2727

Oct 28, 2014
    31
    0
    6
    NULL
    NULL
    Oh dat wist ik helemaal niet! Ik wil t sowieso proberen zonder pijnbestrijding, maar mocht het nodig zijn had dat pompje m'n eerste voorkeur.

12. Lyt

Lyt Actief lid

Dec 21, 2009
    296
    0
    0
    Tenzij het nadelig is voor de baby of het niet meer kan ivm aantal cm ontsluiting moeten ze je gewoon pijnstilling geven.

Ik vind het heel goed om na te denken over pijnbestrijding. Het is makkelijker aan te geven dat je het toch niet wil krijgen dan nog na te gaan denken welke vorm van pijnbestrijding je het liefste wil (als kiezen op dat moment überhaupt mogelijk is).

Ik heb geen ervaring met zo'n pompje. Ik heb een ruggenprik gehad omdat de ontsluiting niet vorderde. Ik had daar verder geen keus in. Maar de ruggenprik is me heel erg goed bevallen.

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,232
    113
    De mogelijkheid voor pijnbestrijding is per ziekenhuis verschillend en kan ook regelmatig veranderen. Vraag hier dus goed naar bij je verloskundige.

Hier in de omgeving geven ze geen prik meer in het been omdat er teveel kindjes een slechte start hadden. De vloeistof in de prik kunnen ze natuurlijk niet uitzetten waardoor je er bij het persen last van kunt hebben (te weinig kracht, niet goed weten waar je heen moet persen).

Daarom is hier het pompje en de ruggenprik beschikbaar. Ik heb beide gehad en zeker een voorkeur voor het pompje! Het is veel sneller geplaatst dan een ruggenprik en je hebt zelf de controle (door op de knop te drukken). Ook minder kans op complicaties.

Je mag overigens wel zelf kiezen binnen bepaalde richtlijnen! Als de bevalling (op het moment dat jij vraagt om pijnstilling) langer gaat duren dan 6 uur mag je geen pompje meer maar krijg je een prik (die werkt langer en mogen ze langer geven). Echter geven ze geen ruggenprik meer als je bijna volledige ontsluiting hebt. Je moet dus op het juiste moment vragen om pijnstilling. In beide gevallen (pomp en prik) zetten ze de pijnmedicatie uit voor het persen. Dit omdat je de pijn van de persweeën nodig hebt voor het laatste deel van de bevalling.

Pompje is mijn prima bevallen.

14. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

Oct 30, 2007
    2,828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik heb ook een pompje gehad maar ik vond het verschrikkelijk!
    Had alleen rugweeen en die pomp hielp niets!
    Daarbij met een infuus in je hand kon ik niet lekker gewoon bewegen hoe ik wilde op dat moment.
    Ik vergat ook adem te halen en werd enorm misselijk.
    Later bleek dat ik niet tegen morfine kan en dat is hier een verwant aan.
    Het word dus of ruggenprik en helemaal niks aan pijnstilling straks voor mij.
    Ken genoeg vrouwen die de pomp trouwens helemaal te gek vonden.

15. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

ik heb geen nacht in het ziekenhuis hoeven te blijven hoor toen ik ruggenprik had. heb hem rond een uur of 2 snachts gehad om 7 uur bevallen en rond half 11 mocht ik naar huis.mischien per ziekenhuis verschillend?

kan me wel herinneren dat ik een ruggenprik echt heel fijn vond. het werkt gelijk. het voelde voor mij als een warm bad.
    ik voelde helemaal niks geen weeen meer.
    en het fijne eraan is dat je gewoon nog goed kan bewegen. heel veel mensen denken dat je helemaal niet meer kan bewegen gedeeltelijk maar dat is niet zo hoor:)

het enige is dat je tijdens de ruggen prik wel een catheter krijgt en dan je niet zelf mag douchen en aankleden na de bevalling. en wat ik ook een nadeel vond is dat ik door de catheter best wel een tijdje moeite had met mijn plas ophouden.

16. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Waarom?

17. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

Sep 28, 2014
    1,001
    2
    0
    Nou voor mij echtttt geen ruggenprik. Het kan echt wel complicaties opleveren , vaak ook doordat de moeder niets meer voelt duurt het te lang voor het kindje.
    Plus dat ik mijn vader een keer heb gehoord toen hij er 1 kreeg
    Voor z'n hernia.. Nogsteeds een trauma.
    Ik hoorde pas sinds vandaag over zo een pompje maar als ze zoiets niet bij me willen doen.. Dan maar zonder pijnbestrijding een ruggenprik komt er bij mij niet in

18. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Hoe kom je daar aan, als ik vragen mag?

Ik wilde absoluut geen ruggenprik, maar eventueel wel remifentanil. Dit kon overigens niet meer, aangezien het best snel ging, de onstluiting.

Ik zou absoluut niet akkoord gaan met wat jij aangeeft, vandaar dat ik even vraag hoe je er aan komt. ;)

Liefs,

19. manouk81

manouk81 Bekend lid

May 21, 2012
    506
    1
    18
    Ik heb ook een pompje gehad.haalde de scherpe kantjes er vanaf.
    Was gelijk uitgewerkt bij persen en geen bijwerkingen.
    Ik zou er weer voor kiezen. Ook na de bevalling gelijk weer op de been.

20. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

Hoe bedoel je dat de moeder niks meer voelt en te lang duurt voor kindje?
    De persdrang en persen voelde ik wel degelijk op dat moment zorgen ze ervoor dat de ruggenprik uit is de vloeistof. Ik heb een half uurtje geperst.

Ik had niet zoveel keus meer na 30 uur weeen voor mij was de ruggenprik een uitkomst en gaf me rust . Een moeder die in paniek raakt is ook niet goed voor de baby. Dat geeft heeel veel adrealine.

Natuurlijk zijn er ook nadelige dingen aan een ruggenprik. Maar in sommige gevallen is er niet veel keus meer.

Share This Page