Stomer/blender?

Discussie in 'Voeding' gestart door Sunshine88, 18 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje mag over een paar dagen voor het eerst haar eerste hapje.

Ik vroeg me af wat handig is, zo'n stomer/blender van Avent bijvoorbeel of een ander merk. Of gewoon zelf koken en mixen met een staafmixer die ik al heb.

Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Toen mijn zoon met zijn eerste hapjes begon, ben ik begonnen met kant en klare potjes.
    Maar vanaf een maand of zes toch alles vers gaan geven en heb toen voor 15 euro een staafmixer gekocht bij blokker. Veel meer wou ik er niet aan uitgeven, want ik denk dat we hem hoogstens 2 mnd gebruikt hebben en toen ben ik gaan prakken.

Mijn ervaring met een blender is dat het niet goed gepureerd wordt. Een staafmixer werkt dan veel fijner.

3. adi

adi Niet meer actief

Ik zou ook geen blender gebruiken. Mijn ervaring is dat je met een blender sapjes maakt, dus als je er fruit ingooit komt er sap uit. met de hak-gedeelte kun je ook niet echt pureren.

Voor de periode dat je gaat pureren kun je echt prima vooruit met een staafmixer. Daarmee bepaal je zelf hoe fijn (of grof) je wilt pureren.
    Vanaf 6 maanden kun je verder met een simpele vork, even prakken en klaar. Je kindje kan dan best wat structuur aan, en je kunt dan ook gewoon stukjes geven.
    Ik zou er geen kapitalen aan uitgeven. dat is echt niet nodig. Koken voor een baby lukt ook prima in een gewone pan :)

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier met 5,5 maand begonnen met de staafmixer..

De blender werkt niet zo goed, bij die kleine hoeveelheden. En het wordt te smeuig. Met de staafmixer blijft er iets meer struktuur over, wat goed is om aan te wennen..
    En koken gewoon in de normale pannen..

5. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Ik wil even reageren, want ik heb nl de avent stomer en blender en hij is super! Zonder dit apparaat zou mijn kindje alleen potjes kunnen eten. Het werkt anders dan een normale blender. Bij een normale blender moet ook water of sap want anders werkt het niet. Bij de avent stoom je bijvoorbeeld aardappels gaar (in 10 minuten), je draait de kan om en hij blendt het zo fijn dat je hele gladde puree krijgt. zonder water, melk of wat dan ook. Hetzelfde geldt voor fruit of groente. Het was een dure aanschaf (bij de ing met rentepunten voordeliger) maar ik vond het absoluut het geldt waard.Ik maak zeg maar een hele bloemkool en vries die in porties in. hoe ouder je kind wordt, hoe minder fijn je het maalt.

6. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik was er dus ook over na aan het denken om deze aan te schaffen maar twijfelde nog omdat ik al een staafmixer heb en ja groentje koken en pureren met een staafmixer is niet zo moeilijk. Vond t apparaat nogal duur vandaar.
    Maar misschien is het toch wel makkelijker hihi.

7. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

als je het met je eigen staafmixer ook heel glad krijgt, dan is het een dure aanschaf. Met die van mij kreeg ik het niet zo glad als in de olvaritpotjes waardoor mijn zoontje het niet kon eten. Daarom heb ik hem aangeschaft. en ja, met het stomen blijven alle voedingsstoffen bewaard. Maar ik gebruik hem ook voor mijn eigen groente te stomen.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal glad pureren is toch helemaal niet nodig voor de meeste kinderen?
    Zoals Adi al zegt: prakken is vaak al genoeg.

9. adi

adi Niet meer actief

Maar heeft je kindje een medische oorzaak waardoor die alleen olvarit-gepureerde substanties kan eten?
    De meeste moeders die geen potjes geven doen dat juist omdat die potjes zo doodgepureerd zijn. Een beetje structuur, waardoor de bijvoeding op vaste voeding lijkt ipv op een verdikt sapje, is juist fijner voor de meeste babys.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou die eerste weken gewoon je staafmixer gebruiken! Je kan namelijk al erg snel beginnen met prakken en dan heb je zo'n super duur ding op je aanrecht staan, terwijl je gewoon jullie eigen groenten en aardappels over een maandje of 2 al kan prakken. Eerst lekker fijn prakken, en later steeds iets grovere stukjes. Dat is namelijk veel beter voor de mond motoriek van je kindje. Er zijn namelijk - heb ik gelezen - echt kindjes die tot een jaar of ouder alleen nog maar gepureerde substanties willen eten terwijl ze wel prima een boterham of koekje weg kunnen eten. Dat zou ik ten alle tijden willen voorkomen door optijd te beginnen met prakken in plaats van pureren. Ik heb dus gewoon een stoom inzet voor in mn kleinste kookpan. En eten wij iets wat ze nog niet mag, of lekker vind, zoals nasi bijvoorbeeld, dan zet ik een klein steelpannetje met een worteltje en aardappeltje op het gas ernaast en dat is even snel als ons eten klaar.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Overigens, mijn kinderen gruwden van puree. Die wilden meteen stukken om zelf vast te houden.
    Maar wij begonnen ook niet te vroeg met bijvoeding, maar gewoon met 6 maanden.

12. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik heb de Babycook en ben er erg over te spreken.

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou echt niet zo'n duur dingen aanschaffen voor de korte periode dat je gaat pureren. Toen mijn dochter bijvoeding kreeg (met 6 maanden) heb ik het eerst fijn gehakselt in de blender en al heel snel ben ik gewoon over gegaan op prakken.

14. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik het eerst ook maar ga proberen met zo'n stoom inzet voor op de pan, sorry misschien een domme vraag maar hoe werkt dat want heb namelijk nooit iets gestoomt en waar kan je zo'n stoom inzet voor op je pan kopen?

Alvast bedankt.

15. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe doe je dat dan in de blender, doe je er water bij of zo dat het helemaal glad gepureerd word?

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij hebben de babycook. Ik heb hem veel gebruikt...alleen zelden voor het pureren. Finn hield niet zo erg van prutjes (en nu lust hij juist liever een prakje als we aardappels eten)

Wij hebben het veel gebruikt voor het bereiden. Finn had KMA en mocht veel dingen niet eten. We moesten alles heel langzaam opbouwen/ Daar komt ook nog eens bij dat wij vaak heel gekruid eten. Dus wij stoomden voor hem apart een maaltijdje in de babycook. Een duur ding...maar voor ons absoluut het geld waard. Nu gaat mijn zus hem gebruiken voor haar dochter (als die 6 maanden is)

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon bij Blokker enzo.
    Ik heb een stoombloem, dat is een soort rooster dat je onderin de pan legt. Ik stoom mijn eigen groente ook meestal, vooral de aardappelen en wortels, veel meer smaak en je hebt nauwelijks zout nodig.

Maar kleine porties groente voor je kind krijg je ook prima gaar in de magnetron hoor.

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb mijn stoom inzet bij de ikea vandaan, je zet hem onderin je pan, een klein laagje water eronder, je groenten of aardappels erop en net zo lang stomen als dat je normaal kookt. Je hebt minder water nodig en dus ook minder energie om je groenten gaar te krijgen. Ideaal! Vooral voor mn aardappels, die koken normaal nog weleens tot sop ( Ik heb aardappels van de boer op het eind van de straat, koop zelf altijd vastkokers maar deze zijn super kruimig, ik ben geen aardappelwonder dus met de stoompan lukt het perfect, in water koken ze los )

Deel Deze Pagina