Fles en eerste hapjes

Discussion in 'Voeding' started by Miles, Feb 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miles

Miles Fanatiek lid

Sep 22, 2013
    1,372
    885
    113
    Female
    Hallo dames,

Momenteel krijgt m'n meisje 5 flessen van 180/6 per dag, soms laat ze ietsjes staat van een fles maar over het algemeen gaan ze tot op de laatste druppel leeg. Nu bied ik daarnaast ook groente en fruit aan, fruit minder dan groente. Ik maak het zelf vers en geef dan ongeveer 3 diepvriesblokjes. Ons schema is ongeveer als volgt:

07.00/07.30u flesje 180/5
    11.00u fruit, nu nog gepureerd, direct daarna flesje 180/5
    15.00u flesje 180/5
    19.00u groente 3 diepvriesblokjes, direct flesje erachteraan 180/5
    23.00u flesje 180/5

Fruit is niet elke dag, daar ben ik wat terughoudender in. Nou weet ik niet zeker of het goed is dat ik direct na het hapje de fles geef? Madame krijst het uit als haar hapje op is en wil direct haar fles hebben, die na het hapje ook helemaal leeg gaat!

Gaat dit wel goed zo? Moet ik meer groente geven en is het hapje te klein? Of zo houden?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Fruit of groente vervangt nu nog geen fles, het gaat om hapjes proeven.
    Dus je doet het zo prima lijkt me! :)
    Je kan trouwens ook gewoon eerst de fles geven, dan een uurtje wachten, en dan
    het hapje. Dan verloopt het wellicht wat rustiger :)

3. Miles

Miles Fanatiek lid

Sep 22, 2013
    1,372
    885
    113
    Female
    Ze mag van mij idd alle flessen zoals altijd, ik hoef nog niks te vervangen en ben tevreden met wat ze drinkt, alleen het lijkt me zo 'vol' direct na een hapje. Uurtje na de fles gaat niet lukken want dan slaapt ze alweer (kleine slaapkop hier..)

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Volgens mij doe je het ook zo prima. En in het fruit zit heel veel vocht hè, dus het is wel logisch dat ze nog een fles wil. Hoe ik het deed met 6 maanden als ik het me goed kan herinneren:
    7.00 fles
    9.00 fruit en naar bed
    12.00 fles en naar bed
    16.00 fles
    18.00 groente en naar bed
    20.00 fles

5. Miles

Miles Fanatiek lid

Sep 22, 2013
    1,372
    885
    113
    Female
    Sliep jouw kleintje daarna van 20.00 tot 07.00 de volgende ochtend? En dit schema was met 6 maanden, zat jouw kleintje toen al even op 4 flessen of pas net? Ik denk dat mijn meisje nooooit van die avondfles af zal willen haha! Ze wordt er nog altijd wakker voor en drinkt m tot de laatste drup leeg. Begrijp me niet verkeerd, ze hoeft echt nog niet zonder van me, maar ik hoor graag ervaringen van anderen of dit vanzelf zal gaan of dat ik tzt 'bij moet sturen'..

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Nee klopt, ze kwam ook nog voor een nachtvoeding. Dat was ik al vergeten haha. 'S nachts kreeg ze nog een klein flesje van 100ml.
    Ik heb niks bijgestuurd. En met 7 maanden sliep ze van de een op andere dag wel door tot de volgende ochend.

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hi Foppie

Lijkt mij prima schema. Wij gaan vandaag eerste proefhapje groente geven en dan daarna na een weekje groente een poosje fruit en dan net als jij fruit en groente op een dag. Maar het vervangt nog niks dus ik denk dat het zo gaat als bij jou.

S. werd eerst ook altijd wakker voor de fles van 22 maar nu niet meer maar komt hij 's nachts ineens weer om 2/3. Beetje jammer ;) Maar het heeft geen zin om hem wakker te maken want dan komt hij ook op hetzelfde tijdstip. Ach alles veranderd constant.

Maar volgens mij doe je het dus helemaal goed, ik zou het niet anders doen ;)

8. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

#8 Pluisje88, Feb 7, 2015
    Last edited by a moderator: Feb 7, 2015
    Dat krijsen kan ik me goed voorstellen, gebeurde hier ook regelmatig tot ik fruit en groente gaf als ze nog niet heel erg honger had of niet lang ervoor een fles had gehad. In het begin zat daar ook nog geen ritme in omdat het puur proeven was en nog geen echte maaltijd. Ik denk dat je het wat dat betreft wel goed aanpakt, en dat ze krijst is omdat ze denk ik nog honger heeft. Hier gingen er flessen af toen ze meer fruit en groente ging eten, dat ging vanzelf. Het enige waarin ik gestuurd heb (een beetje) is met de avondfles en nachtvoeding. Voor de rest heb ik het haar zelf aan laten geven. Daar ging soms best een tijd overheen voor er een fles helemaal af was.

Ik ben met de avondfles gestopt toen ik haar steeds vaker wakker moest maken. Ik ben er 1 keer mee gestopt toen ze op een avond vreselijk begon te krijsen bij het wakker maken en luier verschonen. De fles dronk ze met moeite bijna leeg en daarna was ze 2 uur lang aan het mopperen in bed. Ik voelde me enorm schuldig en troosten wilde ze niks van weten. Het eerste wat in me opkwam was die fles.

Volgende avond mee gestopt en dat ging zonder problemen. Wel werd ze daarna ineens weer soms 's nachts wakker. Eerst kreeg ze dan een kleiner flesje als overdag, dit heb ik na een tijd langzaam afgebouwd toen ik merkte dat ze dan in de ochtend weinig dronk. Telkens een kleiner flesje en na een paar weken werd ze minder vaak wakker.

Ik heb dus wel enigszins een beetje gestuurd maar niet voor ik bepaalde signalen van haar kreeg. Beetjes liet ze wel staan maar het overgrote deel ging altijd leeg. Toen ik beter op de signalen ging letten merkte ik op dat het vaak geen honger/dorst was maar troost. Op zich niks mis mee maar overdag ging ze minder drinken en eten hierdoor. Daarom heb ik zelf de stap genomen om af te bouwen, maar als ze een fles wilde heeft ze die altijd gekregen. Maar mijn vermoeden was juist en langzaam is de nachtvoeding ook eraf gegaan door af te bouwen.

De ene baby laat het heel goed merken wanneer hij/zij genoeg heeft, de ander minder. Dat is ook het grote verschil hier: de oudste moest ik een beetje sturen want die dronk alles wat ik aanbood en de jongste weigert de fles gewoon als ze niet hoeft. Het is ook een beetje per kind verschillend weet ik nu. Ik heb me lange tijd rot gevoeld dat ik haar (voor mijn gevoel) zo vaak volgepropt had omdat ik dacht dat ze honger had. Maar ik ben op een gegeven moment gewoon gaan proberen, ik denk dat ik anders nu nog met een late fles en nachtvoeding zat. Want ze gaf het wel heel goed aan als andere manieren van troosten niet was wat ze wilde ;)

9. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Mijn dochter is een weekje ouder en haar schema is nu:
    tussen 7:00-8:00 uur fles 180/6 daarna weer naar bed
    ca 10:00 uur fruit (half potje=ca 60gr)
    tussen 11:00-12:00 uur fles 180/6 dan naar bed zodra ze moe is, uiterlijk 13:00 uur
    tussen 15:00-15:30 fles 180/6
    Meestal is ze dan moe rond 16:30 uur, ze slaapt dan ca een half uurtje. Zodra ze dan wakker wordt krijgt ze groente. Ongeveer een half potje = ca 60gr.
    tegen 19:00 fles 180/6
    22:00 fles 180/6+rijstebloem

Volgens het CB moest ik proberen om de laatste fles te laten vervallen. Ik heb hem nu een uurtje vervroegd en nu is ze sochtends echt wel eerder wakker. Vind haar ook nog aan de jonge kant om die laatste fles eraf te doen.

Ben eigenlijk ook wel een beetje zoekende. Vind het heel moeilijk om te bepalen of het zo goed is of dat het anders moet.

Share This Page