Een jong katertje aanschaffen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nipa18, 6 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    Zit al een lange tijd te twijfelen over een kat, nu heeft een kennis een nestje gehad. Ze had foto's laten zien en dan smelt je. Toch besloten het niet te doen. Krijg ik vandaag een berichtje dat de gene die hem uiteindelijk had genomen hem terug heeft gebracht omdat haar man het geen leuk 5 dec kado vond. Kreeg ik dus een berichtje dat hij toch echt voor ons is bestemt..... Vind het heel erg leuk en ook voor de kids en manlief wil het ook erg graag! Maar toch die twijfel en nadelen! Slopen van meubelsen vloerbedekking, haren, en bijv oud en nieuw. Ik snap dat het een weloverwogen keuze moet zijn en dat het niet zomaar iets is! Hoe zijn jullie ervaringen en waar moet ik aan denken?

2. Amare

Amare Niet meer actief

Wij hebben 2katers in huis. Ze hebben alles gesloopt wat ze konden, Wii kabels doorgeknaagd, nieuwe vazen omgegooid, leren tassen ondergekotst en rolgordijn en al van de muur afgehaald.
    Maar ik zou het zo weer doen, want we hebben er ook ontzettend veel liefde en plezier van.
    Nu zijn ze inmiddels 5 en halen ze nog genoeg uit, maar ik heb het er voor over!!

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Wat goed dat je er zo de tijd voor neemt om er serieus over na te denken! Zo vaak nemen mensen een dier zonder zich te beseffen wat het betekent, helaas...Een jong katje zal inderdaad eea slopen. Uiteindelijk kun je hem wel zo opvoeden dat hij bijvoorbeeld krabpalen gebruikt ipv je meubels, maar dat duurt natuurlijk wel even. Haren, tja dat hoort er ook bij. Niet iedere kat verliest evenveel haar, maar vooral in het voorjaar kan het vrij heftig zijn. Zelf vind ik dat de voordelen ruimschoots tegen de nadelen opwegen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. Als je heel erg veel waarde hecht aan een aantal spik en spam glimmend huis dan zou ik het niet doen. Wat ik verder altijd moeilijk vind is een oppas regelen wanneer we in het buitenland zijn. Oud en Nieuw hoeft niet per sé een probleem te zijn. Zorg dat hij een veilig, donker plekje kan hebben waar hij zich kan verstoppen (en het liefst weinig flitsen van vuurwerk ziet)- bijvoorbeeld onder een deken achter in een kast ofzo. Onze kat (is al wat ouder) geeft weinig om vuurwerk. Alleen wanneer het echt op zn ergst is rond 12u verstopt hij zich onder het bed. Verder moet je echt wel flink wat tijd en aandacht steken in de opvoeding van een jong katje (en consequent zijn) ook wanneer je moe bent. En een huisdier heeft natuurlijk sowieso aandacht nodig, ook als het wat ouder is. Dus je moet wel tijd hebben om af en toe met hem te spelen en lekker met hem te zitten e.d.
    Succes!

4. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Hier 2 poezen en net als bij iemand hierboven verteld is hebben ze enorm veel gesloopt in huis. En nog steeds. De een hebben we het aardig af kunnen leren, de ander krabt nog steeds letterlijk de krullen van de trap, in de gordijnen, behang van de muur, planten opeten enz. Enz.

Ze horen bij het gezin, ik hou van ze en zou ze nooit wegdoen maar als k het over had kunnen doen, had ik geen katten meer genomen. Ze hebben echt heel erg veel spullen vernield.

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat die slopert hier wel een beetje een geval apart is hoor, dus de kans dat je zo'n kat treft is klein.

Succes met je beslissing!

5. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Hier twee kittens gehad en nooit wat gesloopt. Dus het hoeft niet perse. Zorg voor veel uitdagingen dat kan schelen. Je krijgt idd een hoop liefde terug van zo n beestje. Vakantie is bij een kat makkelijker dan bijv een jond. Buren of familie id buurt kunnen ze gewoon elke dag eten geven, katten kunnen prima in hun eigen huis blijven voor een tijdje.

6. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
    Wij hebben 4 katten en ze hebben nog nooit wat gesloopt (behalve hun eigen spul).. Met oud en nieuw hou ik ze lekker binnen, vinden ze ook niet erg..

En ja.. er gaat wel eens wat per ongeluk naast de kattenbak, er komt wel eens een niet-definieerbaar hapje weer omhoog, ook jonge vogeltjes komen wel eens mee.. Maar ja dat heb je met katten/huisdieren.. Ik zou in ieder geval niet meer zonder ze kunnen.. Het zijn zulke gezellig beestjes..

Oh ja.. Ik raad wel aan om een katertje op tijd te laten castreren ivm. hormonen en alle ongemakken (sproeien, op de zweef gaan e.d.) die zich daarmee meebrengen ;)

7. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hier laatst ook een kitten aangeschaft, katertje.. Hadden er al 1 van 4. Het is even werk in het begin maar je krijgt er veel voor terug.

Ben wel van mening, als je het doet, reageer het niet op het beestje af als ie in de gordijnen hangt maar probeer hem slim op te voeden.

En verwaarloos de gezondheid niet, ontwormen, ontvlooien, inenten, op tijd castreren, kittenvoeiding etc!

Succes! Maar super leuk!! :D

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Je kan het beste een voorjaars kat aanschaffen, die zijn vaak 'beter' in zindelijkheid etc.
    Plassen niet in huis, kunnen sneller naar buiten...

9. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
    Ik weet niet of dat helemaal waar is.. Wij hebben 2 september katten en 2 juli katten en ik heb weinig verschil gemerkt qua zindelijkheid.. De ene juli kat had juist wat meer moeite om zindelijk te worden..

10. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Dat is een fabeltje :)

11. Amare

Amare Niet meer actief

Onze katten zijn 2 najaars katten en weten de bak uitstekend te vinden!

12. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Hier 2 katers, broers van elkaar.

Nooit geen problemen mee gehad eigenlijk, wel alle 2 laten helpen zodra het kon.

Hebben ze 1 jaar op een appartement gehad en dus voor veel afleiding gezorgd zodat ze hun energie goed kwijt konden. Daarnaast hebben we nog 2 honden dus genoeg te dollen.

Nu kunnen ze lekker naar buiten en doen daar hun ding. Zodra wij weer thuis komen worden we buiten alweer verwelkomt.

Persoonlijk zou ik je wel afraden voor een kat te gaan, puur uit wat ik nu lees ga je voor 1 kat en zijn er geen andere dieren?
    Ik ben geen voorstander van dieren alleen en denk dat ze dan sneller gaan slopen...

13. prettybaby

13 aug 2009
    72
    0
    0
    NULL
    Thuis
    Hier 3 katers. Ze zijn nu al wat ouder maar als kitten hebben ze nooit iets gesloopt en goed zindelijk. Bij ons blijven de katten binnen omdat ik vind dat anderen geen (over) last van mijn katten hoeven te hebben (zijn dit gewend en willen niet anders). Het enige wat we niet kunnen zijn gezellige plantjes op de vensterbank, die worden opgegeten.
    Wat betreft oud en nieuw, onze katten geven niet zoveel om het vuurwerk en zoeken om 12 uur zelf hun plekje wel. Ook met vakanties blijven ze gewoon thuis en geven de buren de katten eten en drinken.

14. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Idd goed dat je je oriënteert, want het valt me op dat je een aantal "vooroordelen" hebt die niet voor waar aangenomen kunnen worden.
    Kittens slopen niet persé spullen, hangen niet persé in je gordijnen, maar het kan wel en dat is iets om rekening mee te houden. Veelal doen kittens dit uit verveling, dus besteedt veel aandacht aan spelen met het kitten. Ook kan leeftijd hier meespelen. Kittens worden vaak te vroeg bij het nest weggehaald (7/8 weken) terwijl ze tenminste 13 weken bij de moeder en nestgenootjes zouden moeten zijn om goed gedrag te leren.

Het fabeltje van lente en herfstkittens komt uit vervlogen tijden, toen nog alle katten buiten geboren werden. Dan heeft een herfstkitten natuurlijk een kleine achterstand tov die in de lente geboren worden. Er is meer te eten in de lente voor de moederpoes.

Succes met inlezen en het maken van een beslissing!

PS: ander onderwerp, maar ik vind het zo raar om een dier aan iemand te geven/te verkopen als sinterklaascadeau terwijl niet eens bekend is of het hele gezin achter de aanwinst staat...bizar! :cool:

15. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Als je bang bent voor plassen en slopen zou ik het niet doen.
    Mijn katten slopen niet, wel met de nagels in de bank maar dat was niet hun schuld, iemand anders had bij ons de deuren open laten staan die wij zelf normaal dicht doen voor ze als we weg gaan.

Maar ik heb 1 kat, die ontzettend plast in huis, al vanaf het begin.
    Er is niets medisch aan de hand.
    Bij mij is het nu wel zover dat we deze gaan afstaan, ook omdat deze erg bang is en bang is voor de (drukke) kinderen.
    De kattenplas word alleen maar erger en we hebben er al van alles aan gedaan, nu is het gewoon klaar, ik zie t niet zitten dat de jongste straks er lekker doorheen kruipt en voor je gezondheid is t ook niet goed.
    Veel mensen keuren het af, ik normaliter ook, maar ik kán het niet meer opbrengen :(

16. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    @Bamjolan: dat is wel heel sneu. Het kan idd dat hij gaat plassen vanwege de drukte. Dan is hij wellicht beter af in een huis zonder kinderen. Succes!

17. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik heb geen katten maar mijn oma wel, maar hou er ook rekening mee dat als je besluit om hem ook buiten laat dat er ergens een kans is dat je hem dood terug vind :(

18. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Of iemand anders jat je kat mee.
    Wij zijn er helaas een kwijt, gechipt en al maar nu al 2 maanden weg :(
    Ze was het poesje van mijn dochter ze waren helemaal gek op elkaar maar nog altijd geen nieuws over onze Kitty :(
    We vermoeden, ook de dierenarts en dierenambu dat ze is gestolen :(

19. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    De kat is zindelijke en gaat op de bak, hij is geboren in een huis met 3 kinderen dus dat zal ook geen probleem zijn. Kan ik het beestje thuis laten met oud en nieuw? We zijn er namelijk niet en mee nemen is geen optie ivm de hond van mijn ouders. Ook krabt hij al aan een paal...... Hm denk dat we het maar gaan doen!

20. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48

Deel Deze Pagina