te weinig vruchtwater

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by renaatje, Oct 31, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. renaatje

renaatje Lid

Jul 21, 2006
    33
    0
    0
    brunssum
    vorige week ben ik voor controle naar de VK geweest... zij zei gelijk dat ze niet goed kon voelen of hij voldoende gegroeid was dus stuurde ze me door naar de GYN
    daar ben ik gister geweest

nu blijkt dat het hoofdje keurig 32 weken is zoals t moet zijn en alleen de bovenbeentjes achter liggen kwa groei namelijk 4 weken
    ook heb ik te weinig vruchtwater
    wat wil dit allemaal zeggen?

ik moet nu onder behandeling bij de GYN blijven
    betekent di nu dat ik in t ziekenhuis zal moeten bevallen ?
    en is dat erg dat ik te weinig vruchtwater heb?

hij lag keurig met zijn hoofdje naar beneden en verder zag alles er goed uit
    alleen dat te weinig vruchtwater en de achterstand van de beentjes

kunnen jullie me meer vertellen?

ik moet volgende week dinsdag voor een CTG (wat is dat?) en een echo en dan krijg ik ook de uitslag van het bloed (heb gister ook bloed moeten laten prikken)

hopelijk kunnen jullie me meer vertellen
    door de zenuwen heb ik t daar niet gevraagd

2. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Renate,

Wat vervelend voor je en dat is even schrikken.

Ja, als je bij de gynaecoloog onder controle bent, beval je automatisch ook in het ziekenhuis. Dit om je extra goed te controleren en gedurende de bevalling de condite van het kindje zo goed mogelijk in de gaten te houden.

Te weinig vruchtwater, dit heeft meerdere oorzaken. Ik snap dat je het de vorige keer door de zenuwen niet hebt gevraagd en het liefst wil ik je helemaal alles uitleggen en zover mogelijk geruststellen. Alleen weet ik niet al jouw gegevens, ben ik geen gynaecoloog en is het per persoon per situatie heel erg verschillend. Ik zou je toch willen adviseren, de vragen op te schrijven en volgende keer te stellen bij je gynaecoloog. Ook om je niet onndogi ongerust te maken, ik kan namelijk niet op jouw situatie inspelen.

Wat ik wel uit je verhaal begrijp en de plannen van de gynaecoloog is dat ze jouw en jouw kindje zo goed mogelijk willen controleren.

Het CTG is daar ook een onderdeel van, de afkorting is cardiotocografie. Ze maken dus een registratie van het hartje en kijken daarnaast naar de baarmoederactiviteit. Dit doen ze door middel van een soort grote knoppen, die verbonden zijn met snoeren aan een apparaat. Deze twee knoppen bevestigen ze door middel van elastieke banden aan je buik, een voor het hartje te registreren en de ander voor de baarmoederactiviteit. Dit wordt gedurende een half uur geregistreerd en mocht er bijzonderheden zijn of de registratie is niet goed, dan blijft het meestal langer aan. We kunnen dus deels met zo'n CTG, duidelijkheid krijgen van de conditie van het kindje op dat moment. Mochten er veranderingen optreden zoals een hoge bloeddruk of er komen weeën, dan wordt er weer wederom nogmaals zo'n CTG aangesloten.

Mocht je plots minder leven voelen dan voorheen, dan wil ik je adviseren om even met het ziekenhuis contact op te nemen.

Heel veel succes,
    groetjes,
    Japke

3. renaatje

renaatje Lid

Jul 21, 2006
    33
    0
    0
    brunssum
    hallo
    wat fijn zo snel antwoord

maar 1 ding snap ik niet

ik ben nu 32 weken zwanger en doormiddel van die CTG kunnen ze het hartje in de gaten houden en de weeen maar ik heb nog helemaal geen weeen en bijna geen harde buiken
    dus wat willen ze daarmee bereiken dan?

ik voel em heel goed bewegen en dat stelt me ookgerust
    alleen dat wachten tot dinsdag
    ik kan geen rust vinden door de dag heen
    ben heel nerveus .

ik moet veel rusten maar ik kom er gewoon niet aan toe zo raar
    en als ik mezelf dan gedwongen heb om te gaan liggen dan ben ik er na een kwartiertje weer vanaf
    is dat normaal?
    ik ben heel onrustig terwijl ik zo in t dagelijks leven helemaal niet zo ben ...
    wat hormonen wel niet kunnen ebreiken haha

bedankt voor je duidelijke antwoord

groetjes renata

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Renata,

het is normaal dat je het lastig vindt om rust te houden als dat moet. Dwing jezelf niet teveel, als het niet lukt, dan niet. zoals Japke al schreef, Er zijn verschillende oorzaken van weinig vruchtwater, daar kunnen we zo niks over zeggen. Een hartfilmpje maken van de baby (CTG) behoort eigenlijk tot de standaardonderzoeken in het ziekenhuis, net als bloed prikken. Als je daar onder controle komt willen ze alles in beeld brengen. Het is een goed teken dat je nog geen weeën hebt of harde buiken, het CTG zal dan alleen een uitslag geven over de conditie van de baby, maar die zal ook wel goed zijn als je hem elke dag goed voelt bewegen. Maak je dus niet teveel zorgen, wacht rustig af, schrijf je vragen vantevoren op.
    Sterkte volgende week en laat maar even weten hoe het was!

Mirjam

Share This Page