Wij gebruiken hier thuis nogal wat kaarsen om het lekker warm en gezellig licht te laten zijn in het vroege avonddonker . Maar zoals we allemaal wel weten branden sommige kaarsen lang niet helemaal op. Er blijft hoe dan ook altijd wel een stompje over. Ik vind het zo zonde dit steeds weg te gooien en wil er zelf graag mooie kaarsen van maken. Steeds nieuwe kaarsen kopen is ook niet goedkoop en zelf maken is nog leuk ook en je kunt 'em precies zo maken als je zelf wil. Nu is mijn vraag, hoe moet dat? Ik lees verschillende dingen op Internet Heb je bijvoorbeeld genoeg aan je eigen oude kaarsstompen, of moet er iets bij (was, parafine, iets dergelijks?)? En waar maak je de lont van? Ik heb een beetje het idee van een oude pan waarin je alle kaarsstompen gooit, dit laten smelten (hoelang, hoe vloeibaar wordt het?) en dan met een lepel de gesmolten kaars in mallen gieten, bijv. een glazen potje ofzo. Natuurlijk voor het gieten een lontje aanbrengen, en na het gieten even goed laten stollen. Denk ik dit goed, of vergeet ik wat? Ik ben zeer benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Volgens mij kun je lontjes wel kopen bij bv blokker ofzo. Vroeger deden wij het ook nog wel eens met een stukje katoen draad, maar dat werkte toch nooit zo heel goed. Bleef niet goed branden en rookte enorm. Zou een gewoon potje niet knappen van de warmte?
Ik heb het ook wel eens gedaan. Bij de hobbywinkel kun je lonten halen. Ik deed het au bain marie opwarmen en dan in een mal gieten. Wel zorgen dat het lontje goed vastzit aan de bodem en dat die ook recht in de kaars komt. Het werden geen mooie kaarsen. Het midden kromp altijd. Dus bij de lont was hij een stuk korter dan de buitenkanten. Snap je ? Ik deed vast iets niet goed.
Ik heb het vroeger wel gedaan. Je kan het op 2 manieren doen: je lont in het gesmolten kaarsvet dopen, even iets laten drogen, weer dopen, drogen, dopen, etc. Er blijft dan elke keer een nieuw laagje kaarsvet aan het lont zitten, en zo wordt de kaars steeds dikker. Je kan ook een mal nemen waar je het kaarsvet ingiet. Je moet dan het lontje in de mal hangen (en dus of zelf vasthouden of ergens aan vast maken) en zorgen dat het lont goed in het midden zit. Mijn moeder kocht lont bij een kaarsmaker in de buurt... geen idee waar je dat verder zou kunnen krijgen! Heel veel succes ermee !
Wij doen het altijd bij Advent voor de kinderen als de adventtuin lopen.. Water in de pan, een grote fles (Carvan limonade) daar alle stompjes in doen.. En dan de lont er in doen. oplaten drogen en dan weer.. zo veder gaan (eigenlijk zo als het hier boven staat) Erg leuk om te doen