Hoi! Zoals de titel al een beetje aangeeft ben ik op zoek naar eens wat andere dingen om op de barbecue te doen dan die eeuwige worstjes, satestokjes of kippenpootjes. Misschien ook eens iets van vis? Of garnalen? Of die grote garnalen (ben de naam even kwijt ) Kortom: ik zoek inspiratie! Wat doen jullie er zoal op en bij? En hoe maken jullie de meer gangbare dingen? Ik maak zelf altijd wel iets van salade er bij, gevulde champignons en stokbrood. Maar ik wil ook eens iets anders! Shoot!
Niks . Zijn niet zo BBQ-erig. Misschien dat we over een paar weken tijdens ons midweekje weg eindelijk ook eens weer gaan BBQ-en.
We hebben toevallig net de barbecue aangehad en ik had 2 verschillende spiesjes met pangasiusvis, zalm in pestosaus op de spies, crevettes (grote garnalen), gehaktballetjes en worstjes voor man en kinderen. Ikzelf had vleesvervangers. Wat ook lekker is zijn reepjes paprika roosteren, banaan met bruine suiker of appel met kaneel voor de zoete trek.
Vandaag: Standaard vlees ( worstjes, stokjes,et cetera..) Aubergine grillen ( echt heerlijk...insmeren aan beide kanten met olijfolie en knoflook...niet te dik snijden) Groene asperges grillen Vis pakketje...alufolie daar een stuk zalm in doen...dan aanmaken met kruiden, olijfolie, zout, peper en knoflook...dichtvouwen en op de BBQ...echt heerlijk. Kun je met veel soorten doen. Forel tussen een rooster grillen...
Vandaag: Speklapjes Kipspiezen Shoarma Karbonades Daarnaast stokbrood met kruidenboter, pastasalade, marshmallows en een fruitcocktail.
Ik had klaarliggen: hamburgers, worstjes, speklappen (moet veel vlees eraan) en maiskolven. Helaas begon de regen om 6 uur al en ging het feest niet door...
Vispapilotte of scampi Zelfgemaakte (door mijn man) saté's ... Hij maakt ze heerlijk met onder andere kip met spek rond (en ajuin en paprika) Meestal ook nog wel wat ribbetjes Zelf gemarineerde kipfilet Lamsvlees. Een enkele keer worstjes (chipolata of mergueze) Soms wat lapjes biefstuk Gepofte aardappel met kruidenboter Als dessert warme perziken, eventueel met likeur Of warme bananen met chocoladesaus Sowieso altijd nog massa's groenten ... IJsbergsla, tomaten, komkommer, eventueel geraspte wortelen, ... Soms rijstsla of pastasla Soms gooien we nog een mix met courgette en aubergine enzo op de grill. Vaak nog zelfgemaakte aardappelsla. Afbakbrood en / of frieten (vooral mijn vader kan niet BBQ'en zonder friet) Met teveel worst of hamburgers of kant-en-klaar spul moet ik hier echt niet afkomen. Dat eet hier bijna geen mens en vinden ze te vet / niet lekker. Veel hangt natuurlijk ook af van voor hoeveel personen en wie de BBQ aan gaat. Mijn vader wil dus bijvoorbeeld altijd sowieso friet. Mijn schoonmoeder wil absoluut geen worst of dergelijke op haar BBQ zien. Voor 2 personen BBQ'en vind ik onzin en teveel werk dus hier is het echt wel een "familiegebeuren" dat meestal de hele dag duurt (voormiddag voorbereiding, 's middags eten, nadien wat blijven hangen, 's avonds de opruim en afwas).
Kippendijtjes Kipsate stokjes Maiskolf Gepofte aardappel Groenten spiesjes (courgette, mini tomaatjes, champions, paprika, ingesmeers met olijfolie) Ribkarbonade Niet op de bbq maar wel erbij: Stokbrood met kruidenboter Groene salade Bakje met stukjes komkommer Bakje olijven Bakje tomaatjes
Aardappel schijfjes PuntPaprika Groene pepers Uiringen Turkse worstjes Kofte Kipsate Kippenvleugeltjes Drumsticks
Weet je wat echt heeeel lekker is??? Een grote wrap belegen met rauwe ham, geitenkaas, paprika en/of tomaat.. Dubbelvouwen en beide kanten even roosteren op de bbq... Zzodra hij klaar is een prop rucola ertussen en smullen maar!!! Heeeeerlijk Voor de kids maak ik een variant van ham/kaas/ananas!
naast vlees/stokbrood/satésaus/rauwkost etc: mozzarellasticks (appie, vriesvak, vooral lekker met chilisaus) kaasschnitzel (maaslander) groenteloempiaatjes preisalade (dungesneden rauwe prei, mayonaise, geraspte kaas) watermeloen
- zalm met viskruiden en citroensap in aluminiumfolie - gepofte aardappels (aardappel met schil in aluminiumfolie op bbq) , als ze klaar zijn opensnijden en zure room met peper en zout er tussen - toch de saaie soorten vlees verder 😜 Verder erbij: - pasta salade caprese - aardappelsalade met prei,ananas en cashewnoten - spiesjes met mozzarella,basilicum en cherry tomaatje - husseltje van komkommer met cherry tomaatjes - stokbrood met kruidenboter/groene pesto/tapenade Laat het maar snel zondag zijn! 👍🏻
Lamskotelletjes (schrijf je dat zo? 😂 T-bone of rib-eye steaks Spare-ribs haaskarbonades Zalm moten tonijn moten Kalkoen burgers Grote garnalen ongepeld Kleine garnalen gepeld op een spies Slib tongetjes inktvis ringen Halve kreeften Plakken ananas Halve avocado's Tofu Plakken perzik Rijst balletjes Plakjes banaan Schijven watermeloen Maiskolven dunne asperges gepofte aardappels Heel veel soorten groenten op de spies Brood gooien we ook op de bbq....invrijven met olijfolie en knoflook Dit was ons lijstje van vorige week....😅😋🍴
-vis met kruiden in alufolie -biefstuk oid -varkenshaas omwikkeld met spek(spek is dan heel dun gesneden) -karbonade -shashlick of sate -gekruide kip -iets van lam En zo is er nog wel meer, weinig hamburger, worst oid, soms wel voor de kids. En vaak er voor erbij, pastasalade, aardappelsalade, tomaten, komkommer, stokbrood met aioli/tapenade/kruidenboter, salade etc
- gemarineerde lamskoteletten, - gamba spiesjes - vispakketjes in aluminiumfolie en dan direct in de kool leggen, heerlijk! - gegrilde forel - grote t-bone voor de vleesliefhebbers, - maiskolf in aluminiumfolie - spiesjes van kip, paprika, ananas en meloen - dikke plakken courgette en aubergine
Ook lekker aluminium folie daarin gesneden groentes met een dotje kruiden boter en kruiden een buideltje maken en bij kolen bbq tussen de kolen leggen anders erop. ��