Intake urgentie

Discussie in 'De lounge' gestart door BuffySummers, 17 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn vriend en ik hebben gisteren te horen gekregen dat we een intake gesprek hebben voor een urgentie. We willen al heel lang weg uit dit huis, maar dat kon eerst niet, vanwege lange wachtlijsten.
    Nu is onze situatie in een paar maanden tijd erg veranderd, waardoor wij dachten dat we misschien een urgentie konden krijgen.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet hoeveel eisen je mag hebben als je een urgentie hebt. Ik heb wel wat op de site gevonden maar vond het niet duidelijk genoeg.
    Wie heeft hier weleens een urgentie gehad en hoeveel eisen mocht je hebben?

Ik heb er namelijk nogal wat....Het liefst wil ik niet meer in een flat (voel me hier dood en dood ongelukkig), maar een huisje met een tuintje (hoeft niet groot te zijn), leuke en gezellige buurt (kindvriendelijk) en het liefste met 4 kamers (voor eventueel een 2e ooit).
    Zijn dit te veel eisen?

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hmmm vrees van wel. urgentie krijg je hier niet zomaar. zelfs niet als je bv gaat scheiden. maar geen idee hoe dat bij jullie is. succes ermee

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik heb de afgelopen maanden een urgentie gehad, maar dat was alleen voor flat, niet voor 1gezinswoning ofzo. Dus je kon eisen en wensen wat je wilde, zolang t maar een flat was :)

4. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    In de meeste gemeentes krijg je geen urgentie voor eengezinswoningen. Ik vind dit ook niet meer dan logisch, het zou oneerlijk zijn voor mensen die jaren wachten.

5. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Urgentie krijg je meestal alleen een boven verdieping,dus tuin eigenlijk nooit

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Dat vind ik wel heel erg aan de situatie liggen.
    Stel dat je als bewoner in een rolstoel beland en je woont in een flat op 4 hoog zonder lift. Tja...dan vind ik de urgentie wel logisch.

7. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Helaas krijg je niet zomaar urgentie meid,

En zoveel dingen die wij als urgent zien ( scheiding, relatiebreuk, kind bijgekomen en te weinig kamers, te klein huis, te hoog) zien hun als geen urgentie.

Vaak vragen ze je ook om een formulier in te vullen ( hier dan) en aan de hand daarvan beoordelen ze dus of je in aamnerking komt, zo ja krijg je een gesprek ennnnn allerbelangrijkste! : je kan geen enkele eis stellen tenzij je een handicap, ziekte, afwijking etc hebt waardoor je niet in elke woning kan..Zij zoeken dan een woning voor je en vaak is dat een flatje 2kamer woning of 3

Ik zou er dus niet al teveel van verwachten, dan stel je jezelf teleur en hou je valse hoop. Kon ik je maar iets positiefs zeggen waarje wat aan hebt en blij van word, maar helaas....je krijgt wat hun je willen geven en een tuintje kan je vergeten!

Succes meid, toch hoop ik het beste voor jullie

Ik woon 3 hoog, totaal maar 40 vierkante meter!!! 1mini slaapkamer ( huis is echt net een hokje) en dan nog wonen we hier met 2 volwassenen en 1 baby, geen lift, heel veel trappen, bekkeninstabiliteit waarvan ik nog niet heb kunnenm herstellen, amper ramen in woning, geen balkon niets!!!!!..en nog zeggen ze tegen mij: is geen urgentie Ik zit dan ook echt tegen een depressie aan :(

8. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    6. Waarom is een urgentie niet geldig voor eengezinswoningen en benedenwoningen?
    Een urgentie is niet bedoeld om de kansen te vergroten op woningen die bij iedereen in trek zijn.
    Daarom geldt de urgentieverklaring niet voor deze woningen.
    Andere woningen zoals flatwoningen komen vaker leeg.
    Omdat het de bedoeling is om snel te verhuizen maakt u meer kans op een flatwoning.

7. Ik heb een urgentieverklaring.
    Ik laat een vierkamerwoning achter, heb ik dan ook recht op een andere vierkamerwoning?
    Het kameraantal wordt bepaald aan de hand van het aantal personen van uw huishouden.
    Wat u voor woningtype achterlaat en hoeveel kamers uw huidige woning heeft speelt geen rol in de kamertalberekening.
    Het kan dus gebeuren dat u nu een vijfkamerwoning eengezinswoning heeft en urgent wordt voor een driekamer flatwoning.

dit staat op de website stichting urgentiebepaling woningzoekende rijnmond
    ik denk trouwens dat dit voor alle gemeentes geld...
    ik duim voor je meis dat je een eengezinswoning krijgt!

9. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

toen mijn moeder ging scheiden had ze 5 kinderen. Ze kreeg toen zelfs geen urgentie. Toen kwam er een huisje leeg een normale eengezinswoning maar daar heeft ze heel hard voor meoten vechten om te krijgen. Het is door hulp van iemand anders gelukkig gelukt toen. Want ze hadden ze het liefst in een super klein huisje gedouwd met 3 kleine slaapkamers en hele kleine woonkamer. Van die vrijgezellenwoningen noemen ze dat.

Dus ik ben bang dat je toch teveel eisen heb. Al moet ik zeggen 3 jaar terug heb ik ook urgentie aangevraagd was afgewezen daarna in hoger beroep gegaan en toch gelukt! Maar ik heb toen wel een eengezinswoning gekregen. Hier is het zo als je urgent bent, moet je zelf nog reageren op huizen. En op de huizen waarop ik reageer die krijg ik gewoon. Mits er geen urgent voor mij reageer. Ik woon nu dus gewoon in een eengezinswoning met 3 slaapkamers. Geen super groot huis maar wel een tuin erbij ook.

Weet niet hoe het daar gaat met urgent zijn denk dat, dat verschilt per gemeente.

10. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    succes vandaag!

11. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hier in Amersfoort geldt die aantal-kamers-norm trouwens niet, ik mag op alle flatwoningen reageren wat ik wil. Je krijgt hier dus niet iets aangeboden, maar reageert gewoon zelf via de woon-site/krant. En als jij dan als urgente bovenaan staat, krijg je 'm aangeboden. Of dat nou een 5kamer of2kamer flat is, dat maakt niet uit. Als het maar een flat is.

Tuurlijk had ik ook graag een huisje gehad ipv een flat, ik ben gescheiden en laat een groot huis met 5slaapkamers en hele grote huiskamer achter en ga naar een klein flatje met 2slaapkamers. Balen, maar het is zo, ben allang blij dat ik over 2 weken de sleutel krijg en niet nog 5jr hoef te wachten.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Bedankt voor de antwoorden! Ik dacht al dat ik te veel eisen had.
    Maar bij ons is de situatie medisch/psychisch. We hebben ook de steun van een psych achter ons die heeft gezegd dat het in onze situatie beter is als wij meer ruimte krijgen. Wij wonen nu in een 2 kamerflat en dat is gewoon te klein, je vliegt tegen de muren op.

Ik wil niet onze hele situatie hier neer zetten, maar het is niet zo dat we 'zomaar' een urgentie aanvragen.
    Mijn schoonzus en zwager zijn uitelkaar en die wilden ook een urgentie, maar daarvan wist ik al dat zij die niet kregen.:)

Wij moeten ook zelf reageren op de huizen dus ik weet niet of je dan ook op eensgezinswoningen mag reageren. Dat zou ik na moeten kijken op de site.

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    Je mag in den haag, dus denk ook wel in z'meer op alle huizen reageren mits je inkomen toereikend is.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hmmm oke dat is wel fijn.Maar goed er zijn hier zooooveel urgenties dat ik het uberhaupt betwijfel of wij er 1 krijgen en hoe snel we dan een andere woning hebben...
    Kijk als het weer een flat wordt dan moet dat maar, maar idd net als iedereen woon je natuurlijk gewoon fijn in een eensgezinswoning.

Ik hoop dat mijn vriend iig snel een goede baan kan vinden (heeft nu geen werk vanwege medische/psychische gesteldheid) en dat we dan kunnen kopen.:)

15. angel23

angel23 Actief lid

21 nov 2007
    214
    1
    0
  16. Blaak

Blaak Niet meer actief

ik heb urgentie, en moet zelf reageren op woningen, ook eengezinswoningen. Sommige woningen kan je niet op reageren, maar de meeste wel.

Je stelt te veel eisen, wat ik zo rondhoor mag je alleen 1 wijk zeggen waar je absoluut niet wilt wonen, voor de rest heb je niks te zeggen en moet je de eerste beste woning die je toegewezen krijg accepteren.

Ik wil juist naar een leuke flat en het liefst zo hoog mogelijk! Ik zie er de voordelen er wel van in.. lekker intiem ook :) Maarja ieder zijn eigen smaak..

En trouwens.. je moet wel een super goede reden hebben om een urgentie te krijgen. Ik zit in een koophuis op naam van mijn ex en die word binnenkort geveild. Mijn ex is gevlucht vanwege financiele problemen (waar ik niks vanaf wist) naar het buitenland. Ze geven urgentie aan mensen als het probleem niet hun eigen schuld is. Het was dus ook niet mijn schuld, maar ik had wel een hoop bewijzen nodig.

Succes!

17. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    In de regio Utrecht geldt het volgende, ook al heb je steun van bijv.psycholoog, arts, maatschappelijkwerkster etc. is hun advies niet bepalend voor een urgentie toekenning. Er word(en) onafhankelijke organisaties(psycholoog, arts etc) ingezet en zij geven het advies voor een urgentie. De urgentie beoordelings commissie bepaald dan of zij instemmen met het advies. 9 van de 10 keer gaan zij met het advies mee.

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @mencinatai dat is wel mooi dat jij een flat niet erg vind. Ik vind het vreselijk...Kan er niks aan doen! En ik heb ook gewoon graag dat mijn ventje lekker in een tuin kan spelen:).

De dingen die hier spelen kunnen wij ook niks aan doen. Ik denk ook helemaal niet dat wij de urgentie ook daadwerkelijk krijgen hoor. Maar ik hoop er natuurlijk wel op. Het krijgen van een huisje duurt hier erg lang (zoals op veel plaatsen in Ned.) en het zou wel fijn zijn als het zou lukken. Maar vooral omdat het voor ons beide psychisch gewoon beter zou zijn.

We zien wel wat er aan te pas moet komen. Nou ja er is idd maar 1 wijk waar wij niet willen wonen vanwege de criminaliteit, is ook al vaak op het nieuws geweest.

Maar goed ik dacht dus, wat ik al eerder zei, dat ik al te veel eisen stelde.:) Ik weet helemaal niet wat het in houdt urgentie enz. Ik heb nog wel op de site gekeken en er staat niet iets specifiek, dat krijg je in een brief, als je je urgentie hebt , aan welke regels je je moet houden.

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    bij mijn weten is de urgentie al jaren geleden afgeschaft.

20. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    ???:(

Deel Deze Pagina