Ik heb geen idee hoe lang ik nu zwanger ben. Ik heb al ruim 8 weken geen menstruatie meer gehad, terwijl ik de laatste 8 maanden toen ik gestopt was met de pil een regelmatige cyclus had van 28 dagen. Toen ik 4 dagen overtijd was, teste ik negatief, na 10 dagen nog eens. Na 3 weken overtijd te zijn geweest teste ik wel positief (heel lichte streep). Dit was op 27 december. De huisarts dacht dat ik 8 weken zwanger zou zijn, kijkende naar mijn laatste menstruatie, vandaar een echo. Maar op de echo zag je niets of bijna niets. Met een beetje fantasie zag je iets dat een vruchtje moest worden. De echo was gemaakt op 2 januari en ze zei dat ze verwachte dat het net bevrucht was (niet ouder dan een week). Maar ik teste een week van tevoren al positief. Na enkele dagen toch nog maar een test gedaan en nu een vette streep. Maar nu de onzekerheid van hoeveel dagen/weken ben ik nu zwanger? Zou 27 december de eisprong zijn geweest en moet je er dan nog 2 weken bijtellen? p.s. Ben bang dat het verkeerd gaat. Hoe groot is de kans op een miskraam? Je hoort het zo vaak. Alvast bedankt! Groetjes Annelie
Hoi Annelie, als ze bij de echo hebben gezegd dat het leek alsof je pas een week zwanger zou zijn (wat trouwens een gewaagde uitspraak is, omdat er bij een week echt bijna niets is te zien, ook niet voor een geoefend oog) en je testte een week daarvoor al positief, zou je op het moment van de echo al wel minimaal 5 weken moeten zijn en dit kun je redelijk goed zien. Het hartje klopt pas vanaf 6 weken, dus dat is waar dat dat nog niet te zien was. Maar je bent dan dus waarschijnlijk niet verder dan 6-7, anders had ze dat al wel duidelijk kunnen zien met een vaginale echo. Je moet echter wel reeel zijn dat wanneer je zelf denkt eerder bevrucht te zijn, je ondanks je vette positeve test, toch een miskraam kunt hebben. En 2 op de 10 zwangerschappen gaat mis. Erg onzeker dus allemaal. Wat heb je met de huisarts afgesproken? Meestal wordt er weer een echo na 2 weken gepland om te zien of er groei is van het vruchtje. Op die echo zou je dan bij jou al wel wat meer moeten zien omdat je dan in ieder geval wel minimaal 7 weken zwanger moet zijn. Succes en ik duim voor je. Groetjes Brigitte