(6, 5 maand) Eet mijn baby niet teveel?

Discussion in 'Voeding' started by frommel, Oct 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frommel

frommel Fanatiek lid

Apr 26, 2010
    1,042
    0
    0
    #1 frommel, Oct 28, 2013
    Last edited: Oct 28, 2013
    Mijn zoontje is een waar rupsje nooitgenoeg. Dit was al zo met de borstvoeding (tot 6 maanden 12 voedingen per etmaal) en ook nu hij volledig over is op kunstvoeding lijkt het nooit lang voldoende voor meneer. Ik ben daarom meer bijvoeding gaan geven, omdat je met kunstvoeding toch met een max. te maken hebt. Maar ben bezorgdt dat ik te snel ga met de bijvoeding, of dat het totaal van kunstvoeding + bijvoeding teveel is. En dat terwijl hij steeds meer wilt...

Willen jullie even meekijken naar wat hij eet?

6.00 fles 180+6
    9.00 +/- 200 ml fruit geprakt/gepureerd (2 stuks fruit) met 2 scheppen bambix fijne granen, liga óf 1/2 boterham.
    12.00 fles 180+6
    16.00 Een potje, dus 200 gram avondeten (óf 200 gram verse groenten)met flinke (3/4 boterham) broodkorst. Soms een toetje.
    18.00 fles 150+5
    23.00 fles 210+7 met rijstebloem.

Hoe ga ik nu verder? Moet er al een fles af, en zo ja, moet ik hem dan iets anders te drinken geven? Mag hij al thee of water?

En mag ik hem al vers aardappelen, pasta, rijst en vlees geven? Zit toch immers ook in de potjes?

Mag hij al een boterham? Was dus al begonnen met korstjes of een beetje brood door de fruithap, maar hij eet het zo weg (geld voor alles wat ik hem geef) dus zit inmiddels al op minimaal een halve boterham per dag..

En ik heb nog borstmelk in de vriezer, maar hij vindt de kunstmelk lekkerder. Nu gooi ik het af en toe erbij, maar dat komt dan nog extra bovenop wat hij al krijgt..
    Wat kan ik hier anders nog mee?

Het gaat allemaal zo anders dan bij mn dochter, die was echt heel lang nog tevreden met alleen dr flessen en af en toe een hap van fruit of groenten, waardoor we veeel langzamer waren met opbouwen..

2. tuc

tuc Niet meer actief

Het ziet er prima uit..lekker zo'n smulpaapje. Ik weet niet hoe je het fruit en de groenten aanbiedt, maar zou hem gewoon eens een stuk in de hand geven. Lekker aan laten knabbelen, dat verzadigt ook veel meer dan geprakt of gepureerd eten en kinderen beleven er enorm veel plezier aan om zelf te eten.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Zou dan ook al meer toe gaan werken naar 3 hoofdmaaltijden 2 tussendoortjes en een fles voor het slapen:
    - fles 180/6 (evt met stukje brood, maar zal ook aan tijdstip liggen)
    - fruit in stukken en sowieso zonder liga/brood/granenpap
    - boterham met boter en fles 180/6
    - fles 180/6, evt nog wat fruit/broodkorst/rijstwafel oid
    - vers avondeten groenten met aardappel/rijst/pasta
    - fles 180/6

4. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik vindt het opzich niet belachelijk veel, maar ook zeker niet weinig. Ik denk die laatste fles ook wel heel groot is voor een slaapfles. Die zou ik proberen af te bouwen, dus wat kleiner maken, en op termijn proberen te laten vervallen. Sommige kindjes kunnen die lange nacht niet redden zonder voeding (mijn zoon kon dat ook niet tot 11 maanden, maar die kreeg bv dus dat is moeilijk te vergelijken) dan zou ik de flessen als ik jou was wat kleiner maken, dus bijv de middagfles kleiner.

5. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Heeft je kindje die rijstebloem nodig om 23:00? Voor doorslapen?
    Advies cb, geen rijstebloem in laatste fles want jij stopt je voor het slapen gaan ook niet vol... Verteringsstelsel werkt dan op een laag pitje...

Hier het volgende schema

08:00. 210/7
    10:30 fruit met wat lauwe thee of diksap
    12:00 210/7 ( binnenkort gecombineert met brood)
    Tussendoor evt soepstengel, liga met lauwe thee of diksap
    16:00 150/5
    17:30 groente aardappel ( binnenkort vlees erbij)
    19:39 210/7

6. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Als je in jouw schema groente met fles verwisseld gaat je laatste fles ws vroeger komen...

7. frommel

frommel Fanatiek lid

Apr 26, 2010
    1,042
    0
    0
    Hij krijgt afwisselend stukken/gepureerd.
    En als ik hem alleen fruit geef blijft hij ontevreden, vandaar het brood/pap.
    Dit geldt ook wanneer zijn avondeten uit louter groenten bestaat.
    Maar kan het wel weer eens zonder proberen, en savonds iig een aarappeltje of beetje pasta..

En ik heb inderdaad het idee dat hij die laatste fles met rijstebloem nodig heeft als slaapfles. Maar misschien is dat alleen in mn hoofd. Hij kwam tot 6 maanden nog elke 2 uur voor een voeding, dus durf niet zo goed aan die laatste fles te zitten.. maarmisschien toch maar proberen..

Ben opgelucht om te lezen dat het niet perse heel veel is, maar het zal ook niet heel veel meer moeten worden denk ik. Heb wel wat aan de tips, moet gewoon het een en ander gaan proberen geloof ik..

8. Ti87

Ti87 Bekend lid

Apr 12, 2012
    613
    0
    0
    Ik vind het niet schrikbarend veel maar ook niet weinig ;) Geef je flesvoeding nummer 2? Op het CB vertelden ze mij namelijk dat je daar maximaal 800 cc van mag geven. Mijn zoontje weegt 8 kg en mag max 700 cc per dag. We moesten zijn flessen dus kleiner maken want uiteindelijk is het ook de bedoeling dat er een fles tussenuit gaat.

Met 6 maanden mogen ze al wat aardappel of pasta of iets dergelijks. Misschien als hij met avondeten ook dit erbij krijgt is hij meer verzadigd.

Mijn zoontje eet dit ongeveer:
    08.00 195 cc melk + 2,5 schep pap
    10.00 1,5/2 stukken fruit en soms beetje water
    12.30 Halve snee brood met boter (maar gister had hij bijna hele snee op)
    13.00 160 cc melk
    16.30 160 cc melk
    18.00 Warme maaltijd (eet hij vaak nog niet veel van)
    20.00 190 cc melk (zitten ook al rijstevlokken in) en 1,5 schep pap

Share This Page