Wie weet hoe dit zit? Mijn baas beweert dat daar nog geen duidelijkheid over is, maar volgens mij mag je toch wel een aantal dagen meenemen. Lijkt mij een beetje vreemd als daar nu nog geen duidelijkheid over is. We zitten aan het eind van het jaar.
Vorig jaar had ik iets van 100 uur over? En die gingen allemaal mee.. Ik weet niet hoe het dit jaar zit nog niks van gehoord..
Ja je mag je uren meenemen. Bij ons stimuleren ze wel heel erg dat je ze opneemt, en zeker je wettelijke dagen, maar je mag ze wel meenemen.
hier beweren ze ook dat we max 2 weken mee mogen nemen. en dat de resterend wat je niet opneemt, "verdwijnt". mogen ze niet en kunnen ze niet. is puur dreigen. ze zijn natuurlijk bang dat mensen uren opsparen, om ineens veel op te nemen. ik heb nu door verlof en ziekte nog ruim 200 uur staan. ik heb nog niemand erover gehoord en ik laat het ook niet uitbetalen. ik zie het wel. en als ze ineens verdwenen zijn dan hebben ze een probleem
Hier is de regel dat je je contract uren mee over mag nemen naar het ander jaar. Ik heb een contract van 24u dus mag 24u mee nemen naar 2014.
Bij mijn weten moet je je vakantie-uren opgemaakt hebben in dat jaar. Je PBL-uren, mag je een aantal jaren opsparen. Hebben ze op het werk geen roosterstatuut ofzo?? Anders even navragen bij PO&O en die zijn vaak beter op de hoogte dan een leidinggevende..
Ik leg het even uit, toevallig hebben wij afgelopen week uitleg gehad: Je hebt 4 weken (naar rato van je contract) aan wettelijke vakantie (verlof) uren. Deze krijg je op 1 januari en blijven anderhalf jaar geldig. Dus de uren van 1 januari 2013 zijn geldig tot 1 juli 2014. DIe mag je dus gewoon meenemen als je ze over hebt. (bijna niemand heeft dat als het goed is, bijna iedereen heeft op een jaar wel 4 weken opgenomen) Als je werkgever een beetje slim is, boekt hij eerst deze uren af als je verlof opneemt. Dan heb je nog je bovenwettelijke uren: Hoeveel dat er precies zijn weet ik niet, maar ongeveer 2,5 week aan uren (weer naar rato, natuurlijk) deze blijven 5 jaar geldig. De uren die je in januari 2013 hebt gekregen moet je dus op maken vòòr 1 januari 2019. De PBL uren: Als je die nog hebt van 2012, dan zijn die ook 5 jaar geldig. Per 1 januari 2013 zitten deze inbegrepen bij je bovenwettelijk verlof en worden ze dus niet meer als pbl uren benoemd. (hier zitten in mijn geval ook compensatie feestdagen uren in, hoe dat wettelijk gezien werkt weet ik niet, want officieel hebben we die niet meer, volgens de CAO. Het kan dus zijn dat jij per saldo iets minder uren hebt) Zo zit de wet in elkaar. Je werkgever kan idd wel vragen of je je uren in het lopende jaar op wil nemen, maar kan je hier dus niet toe verplichten. Wel vervallen dus je uren als je ze niet voor de uiterste datum hebt opgenomen. Mijn werkgever wilde ons vorig jaar dus dwingen om alle uren op te nemen in het lopende jaar, alleen kwamen ze daar dus mee toen de lijst van oktober al uit was. Iedereen moest dus al zijn uren opnemen in november en december. Dat was roostertechnisch dus echt niet haalbaar. Uiteindelijk is de OR niet akkoord gegaan omdat deze constructie dus afwijkt van van de wet zegt, in nadelige zin voor de werknemer.
ik ben planner in de gehandicapten zorg. De nieuwe regel is gevolg van een nieuwe europese wet die werknemers verplicht om de wettelijke vakantiedagen ( minimum die iedereen moet krijgen) binnen anderhalf jaar in te zetten. Stel je hebt uren die over zijn van 2011 dan zijn deze nog 3 drie geldig, uren van 2012 waren geldig tot juli 2013 en uren van 2013 tot juli. In de gehandicaptenzorg cao krijg je alleen de wettelijke vakantieuren ( 20 dagen naar rato) de overige uren zijn pbl uren geworden die nooit verlopen. PBL uren worden na 5 jaar niet meer geindexeerd. ( bijv je uurloon is in 2012 13 euro en in 2016 15 euro Als je in 2017 die uren nog moet inzetten krijg en je uurloon is inmiddels 15,5 dan krijg je over de pbl uren die je van 2012 inzet maar 15 euro betaald ipv 15,50) Per cao/ bedrijf wordt bepaald hoe lang je bovenwettelijke vakantieuren kun meenemen of dat het pbl uren zijn geworden.
Volgens de vakbond blijven vakantie uren anderhalf jaar bestaan, dus jou vakantie van dit jaar, zijn tot volgend jaar Juni geldig. Tuurlijk gaat jou werkgever proberen ervoor te zorgen dat je al jou uren zsm op neemt, dat doet bijna iedere werkgever geloof ik, ook die van mij. Echter heb je ook nog je bovenwettelijke uren, deze zijn 5 jaar geldig! Die mag je dus ieder jaar meenemen! Je moet het alleen zelf alleen in de gaten houden hoeveel wettelijke vakantieuren je hebt, en hoeveel bovenwettelijke uren je hebt.
ik zag idd ook dat men in de gehandicapten zorg nog PBL uren heeft. Dat was ook meteen waarom het in onze organisatie (bijna) misging dit jaar: Ze hebben nog nooit met de VV&T CAO te maken gehad. Wij zijn met ongeveer 60 man, binnen een organisatie van ruim 3000 medewerkers, als enige onder die CAO. Dat was even omschakelen voor HRM, zeg maar. De regels mbt tot verlofdagen enzo zijn toch net even anders. Zoals ik al zei: Voor de VV&T bestaan de pbl uren in naam niet meer, die zitten nu verwerkt in het bovenwettelijk verlof. Mijn teamleider gaf trouwens ook aan dat de eigen verlofregels binnen mijn organisatie gebaseerd zijn op de GH CAO. Ze kunnen voor ons geen uitzondering gaan maken, werd er gezegd. Maar goed, dat is een andere discussie, die ik als het nodig is, tegen die tijd graag aan ga...