Ik kom een beetje blazen, dat mag wel he Ik werkdus als zelfstandige. Hoe het in zijn werk gaat; bedrijven hebben een project, bellen rond naar freelancers tot alle functies ingevuld zijn, deze freelancers vervullen de job, en dan begint alles van voor af aan. Nu begon ik van het jaar te merken dat er minder werk binnen kwam. Vaker en vaker begon ik afgewerkte projecten tegen te komen waar er bij de functie die ik uitoefen, een naam stond die ik niet kon plaatsen. En dat is ergens gek, want België is en blijft een klein land, en na verloop van tijd ken je ze allemaal. Ok, elk jaar studeert er extra volk af, maar 3 van de 4 stond er een naam die ik niet kon plaatsen. Was ik gisteren in gesprek met een collega; ze hadden hem vorig jaar gebeld voor een project. Hij weigerde onder zijn prijs te gaan, en ze bleven maar pushen. Toen ze door hadden dat hij niet wou buigen, hebben ze hem vlakaf gezegd; 'goed, dan laten we wel iemand overkomen uit het buitenland die het wel voor die prijs wil doen.' En inderdaad, als ik terugdenk aan al die vreemde namen, klinken die eigenlijk best buitenlands. Nu, laat ik duidelijk zijn, ik ben hélemaal niet rasistisch. En ik snap die mensen perfect; als ze mij morgen vanuit Frankrijk bellen voor een project aan het dubbele van mijn prijs, ik zou ook alles laten vallen en gaan. Het is gewoon... frustrerend. Hoe concureer je hier in hemelsnaam mee? Onder de prijs werken is uitgesloten, dat doe je niet, tegenover je collegas niet, tegenover je eigenwaarde niet. Als ze kwaliteit willen, dan moeten ze de dagprijs betalen, basta. En zodra je prijs naar beneden gaat, krijg je die nooit meer naar boven. Wou gewoon even komen zagen. Dat ze de grenzen hebben opgengesteld binnen Europa is prachtig, maar over de lonen gelijk trekken hadden ze toch eens wat beter mogen nadenken.
Ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is, je staat gewoon machteloos tegenover dit soort dingen, kun je nog zo graag willen werken en goed zijn en gemotiveerd zijn, hier kun je niet tegenop.
Is inderdaad frustrerend, wij zitten met hetzelfde probleem met ons bouwbedrijf. Om een voorbeeld te nemen, de Polen. Wij kunnen dus echt niet onder hun prijs gaan zitten. Mensen moeten doorhebben dat wij kwaliteit leveren, en garantie, maar dat je daar dus ook voor betaalt. Maar mensen zijn geneigd naar cijfertjes te kijken, maar als het dan misgaat achteraf, zie dan die pool maar eens te bereiken. Dus ook hier is het werk nu een stuk minder, en ondanks dat we flink gezakt zijn met de prijzen, blijft het lastig.