Mijn harde reacties, komen juist doordat ik er ervaring mee heb. In mijn geval gaat het ook om de schoonouders. Het speelt nu al 12 jaar en mijn schoonmoeder blijft de boel manipuleren, ondanks alle vriendelijke manieren van onze kant om te vragen dit niet meer te doen. Sterker nog, het wordt steeds erger. Mijn ervaring is gewoon dat mensen die zo controlerend zijn, zelf niet doorhebben dat ze fout zitten, tenzij je zelf ook heel duidelijk daarin bent. Mijn man is trouwens nog makkelijker (en het zijn zijn ouders dus), als het aan hem had gelegen zag hij ze nooit weer.
Geen specifieke tips, maar wel even een hart onder de riem en mijn respect dat jullie altijd zo coulant zijn gebleven tegen deze mensen. Vervelend dat ze zo veel willen bepalen. Aan jullie nu om een grens te trekken. Succes er mee.
Praat met je man erover wat vindt hij ervan? Probeer samen aan je schoonouders uit te leggen dat jullie het niet fijn vinden dat ze zich met dingen bemoeien. Mening geven prima maar uiteindelijk gebeurt er wat jullie willen. Bedank ze ook (nogmaals) voor alle hulp. Het geld zou ik terug geven hoe jammer ook. Jullie mogen het tog niet uitgeven aan iets wat jullie willen. Zullen ze vast niet leuk vinden maar het "ontneemt" wel al dat bemoei over aan wat het wordt uitgegeven. Verder zou ik er ook gelijk bij vermelden dat ze niet zomaar uit het niets kunnen komen slapen. En dat als ze dat willen het vooraf besproken moet worden. Vraag desnoods of ze die dag komen slapen, zodat ze zich niet extra beledigt gaan voelen. Als in ze willen ons niet.. Succes! Maar er een fijne avond van.
TS, even een tegengeluid naast alle harde oordelen over hoe kinderachtig en ruggegraatloos jullie zijn: ik vind dat je houding je siert. Respect voor de manier waarop je je schoonouders in hun waarde laat (door te accepteren dat ze nou eenmaal eigenschappen hebben die je onprettig vindt) en je man ook (door hem de tijd te geven zelf uit te vinden hoe hij tegenover zijn ouders staat). Je probeert niemand te veranderen, maar zoekt naar een manier om om te gaan met de zaken zoals ze er nu voorstaan. Chapeau. Neemt niet weg dat je nu in een lastige situatie zit... Ik wens je sterkte toe en hoop dat je een goede manier vindt.
Hoe zijn ze tegenover de (klein)kinderen? Daar zou voor mij namelijk wel echt de grens liggen. Als ze de (klein)kinderen ook gaan manipuleren is dat denk ik wel iets waarbij je op je strepen gaat staan.
het siert je dat je het niet gelijk op een knallende ruzie uit wil laten lopen. Ik denk wel dat je heel goed en snel jullie grenzen aan moet gaan geven, want ze lopen echt compleet over jullie heen. Als eerste met je man op 1 lijn, als hij dit blijft pikken en er niks van gaat zeggen tegen zn ouders dan blijft het voor jou een onmogelijke missie. Ik zou mijn schoonouders absoluut niet zo ver laten gaan. En als zij geld geven en daarmee denken te bepalen dan zou ik het direct teruggeven. Ben heel dankbaar voor cadeau's maar niet met voorwaarden.
Wat ontzettend vervelend maar ik ken het gevoel, mijn ouders zijn ook zo om macht proberen te vertonen en wilde mij altijd in hun macht hebben, het contact is nu ook voorbij helaas. Ik denk dat je dan gewoon het geld moet terug storten en duidelijk moet laten weten dat als ZIJ menen te moeten bepalen wat je met hun gave moet doen, dat je niks meer van ze wilt krijgen.
Ik snap echt niet waarom zij jullie koophuis moeten goedkeuren, dat kopen jullie toch van jullie eigen geld? of mis ik hier iets? Als er zoveel eisen/voorwaarden worden gesteld aan een beetje hulp bij een verbouwing of aan een grote financiele gift dan zeg ik op mijn beurt, steek het maar daar waar de zon niet schijnt. En of het nu familie is of niet, dat maakt in mijn ogen niks uit.
Hoe komen ze te weten dat jullie juist dát geld hebben gebruikt voor de keuken? Wie weet hebben jullie wel heel hard gespaard en koop je het daarvan!
Wat een akelige situatie. Ik denk toch dat je wat duidelijker zult moeten zijn. Dat hoeft natuurlijk niet op een ruzie-achtige manier, maar zoals ik het lees betrekken jullie hun ook redelijk veel in dingen, zodat zij ook de kans krijgen om zich met jullie leven te bemoeien. Toen jullie huizen gingen bezichtigen hebben jullie zelf de datum doorgegeven (en dat snap ik ook best, want je bent enthousiast) Dat van de keuken zet je op facebook, terwijl je weet dat je schoonzus dat ook zou kunnen lezen en je waarschijnlijk wel had kunnen inschatten dat zij dat door zou kleppen. Mijn advies om zo min mogelijk problemen te creëren is dat jullie zelf ook leren wat meer voor je te houden. Zij hoeven niet alles te weten, ik snap dat je graag dingen kwijt wilt, maar sommige mensen zijn dat niet waard. Verder vraag ik me serieus af waarom jullie geen keuken mogen kopen van dat geld? Het was voor het huis, en laten we eerlijk zijn: een keuken is een prima investering Ik snap het dus niet. Wat willen zij dan wat jullie met dat geld doen? Ik zou zelf wel het geld terug storten met de mededeling, dat ik geen cadeaus wil aannemen waar ik geen enkele zeggenschap over heb....en dan zelf gaan sparen voor mijn keuken.