Hai dames, Het aangiftenprogramma op de site van de belastingdienst over 2010 is beschikbaar. Ik heb het gedownload met de gedachte: "hoe moeilijk kan het zijn om het in te vullen?" Vorig jaar hebben we alles laten doen voor 70,-. Ik vind dat een hoop geld. We hebben geen koophuis, dus het gaat alleen om inkomstenbelasting en mogelijk ook kinderkorting? Nu heb ik een "oefenberekening" gemaakt met de gegevens van vorig jaar en het is volgens mij vrij makkelijk om in te vullen. Maar....... ben ik een beetje naief en moet ik het toch uit handen geven of hebben jullie ook ervaring dat het goed te doen is? Ben benieuwd!
tja weet niet hoe is bij een ander. hier is het geen doen maar wij hebben een eigen zaak.. mijn ouders niet en die laten het ook altijd doen. maar hebben wel een koophuis
Ja, wij doen het altijd zelf. Ook met koophuis, maar zelfs met nog een paar andere aftrekposten of bijzondere inkomsten. Ik vind het niet zo moeilijk eigenlijk en het is altijd goed gegaan.
Op zich vrij goed te doen! En met vragen kun je ook altijd bij de belastingtelefoon terecht. Als je trouwens denkt dat je recht hebt op een toeslag, maar die had je nog niet aangevraagd. De toeslag eerst aanvragen vóór dat je je aangifte inkomstenbelasting indient. Anders (ook al zou je er recht op hebben) krijg je de toeslag dus niet! Klinkt heel krom, maar helaas werkt het wel zo ...
Huh? Ik krijg gewoon netjes mijn niet ontvangen toeslag op mijn bankrekening gestort hoor, ook al heb ik niets aangevraagd (en dan heb ik het over zorgtoeslag in dit geval). Ook na de aangifte dus.
Ik doe het altijd zelf. Afgelopen jaar eigen bedrijf, maar dan doe ik het nog zelf. Alleen moet ik dan rekening houden met zelfstandigen- en startersaftrek. Verder heb ik niet veel aftrekposten (ben zelfst. gastouder) dus ik denk dat dat wel goed komt.
Ik heb 'm tot nu toe altijd zelf gedaan, maar v.a. dit jaar gaan we het laten doen. Zeker gezien het ondernemerschap van mijn man, een erfenis, geen regulieren inkomsten van mijn man en het uitzoeken of fiscaal partnerschap uberhaupt voor ons wel zin heeft, wil ik die 70 a 100 euro er wel aan uitgeven hoor ...
Wij vullen al jaren onze eigen belastingpapier in. Is goed te doen en gaat hier al jaren prima. Maar ook hier geen koopwoning of andere gekke opgaven die we moeten doen. Wij hoeven dus alleen maar de salarisstroken af te lezen en in te vullen wat daar op staat en verder alleen aanvinken wat van toepassing is. Zorgtoeslag en kindsgebonden budget gaat hier precies zo en het scheelt erg veel geld.
Goed om te lezen dat veel van jullie het zelf doen! Heb een klein beetje verdiept in wat precies loonheffing en arbeidskorting precies betekenen, dat helpt mij een beetje om het beter te begrijpen. Mijn loonstrook is alleen wat "anders" geformuleerd dan die van mijn man. Bij hem staat er bv gewoon "loon", terwijl er bij mij staat "loon loonheffing". Beide ( als ik logisch naar de bedragen kijk) zijn het de bruto bedragen die we hebben ontvangen, maar onder twee verschillende namen. Vreemd, maar blijkbaar is hiervoor gekozen. Goede tip trouwens om eventueel de belastingdienst te bellen. Zodra onze jaaropgaven binnen zijn ga ik het ook zelf proberen. En als ik er echt niet uitkom, dan kan ik altijd nog hulp inschakelen.
Ik vul op mijn werk jaarlijks honderden belastingaangiften voor anderen in, dus die van mezelf doe ik er ook gewoon bij
Ik doe het altijd zelf, we hebben een koophuis maar dat is alleen het jaar dat je het huis gekocht hebt een beetje een gepuzzel. Maar normaal gaat het gewoon goed hoor
Goh, apart! Voor mijn werk moet ik ook aardig wat aangiften invullen en dit gaat dus echt altijd fout als het van te voren niet is aangevraagd. Dat dubbelchecken we dus altijd wel even
Hebben jullie de jaaropgaven dan al ontvangen, of rekenen jullie inkomsten e.d. dan zelf uit? Ik wil er ook het liefst zsm aan beginnen, maar heb het idee dat ik zonder alle gegevens nog niet zoveel kan?
@ Femmetje:Ik heb het nog niet gedaan, althans, ik heb het wel ingevuld maar met de gegevens van vorige jaar om te "oefenen" en te bekijken hoe lastig het wel of niet zou zijn. Het is inderdaad nu afwachten wanneer de jaaropgaven binnenkomen en dan "echt" invullen en opsturen. Maar op de site van de belastingdienst kan je het programma al wel downloaden. @ Mikki: Bedankt! Mocht ik je hulp nodig hebben dan pb ik je!
Ik wacht op de jaaropgaven Bij mijn man is het altijd een heel gedoe met zn salaris, vanwege bonussen enzo. En mijn salaris is van afgelopen jaar ook een beetje raar, want ik heb bij 3 bedrijven gewerkt als oproepkracht. Dus ik wacht maar even op de jaaropgaven