Ideale balans tussen koolhydraten/eiwit/vet?

Discussion in 'De lounge' started by Child, Jun 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    Ik heb een paar maand Atkins-dieet gedaan waarbij je maar 20 gram koolhydraten mag per dag (dat is enorm weinig!)
    Ik merkte wel dat ik er erg van opknapte omdat ik toch wel heel gevoelig voor suiker (koolhydraten) blijk te zijn.

Ik ben sinds december 10 kilo kwijt, nog 30 te gaan maar ben met 20 al dik tevreden!
    Ik kan het niet meer opbrengen om Atkins te doen want variatie is erg moeilijk met dit dieet en vind het slecht te combineren met gezin.
    Ik heb de app MyFitnessPal gedownload en hierin kun je ook je doelen neerzetten qua koolhydraten.

Nu is mijn vraag: Wat is nou (percentueel) een goede balans tussen koolhydraten/vet/eiwit > rekening mee houdend dat ik wel gevoelig ben voor koolhydraten en de schijf van 5 (veel brood) dus echt een no go is!
    Ik sport 2x in de week (spinning) en wandel vrijwel dagelijks.

Vind het enorm lastig om nu weer normaler te eten. Ik weet dat er goede koolhydraten zijn zoals havermout en dat een banaan op zijn tijd ook geen probleem is.
    Maar door het Atkinsdieet toch beetje angstig geworden om zulke dingen weer te eten.
    Ook hebben we een wens voor een 2e kindje en wil ik natuurlijk ook niet tijdens een zwangerschap enorm aankomen als je wel weer meer koolhydraten moet toevoegen.

2. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

Jun 21, 2013
    2,006
    0
    0
    Dat is echt persoonlijk denk ik..

Ik zit meestal op 50% vet, 30% koolhydraten en 20% eiwitten.
    Maar van de vetten eet ik wel alleen de gezonde vetten zoals noten, vis, etc.. En van de koolhydraten dingen die niet bewerkt zijn zoals bananen of zilvervliesrijst ipv witte rijst of quinoa of bulgur of volkoren couscous of spelt crackers :)

Ik ben vorig jaar 30 kilo afgevallen en at en eet nog steeds deze verhoudingen..

Ik eet dus veel vet maar mijn vetpercentage is maar 14,1% ;)

Sommige zweren bij koolhydraatarm maar wel vet eten (zoals Atkins) en andere weer koolhydraatrijk en vetarm ;) is echt per persoon verschillend waar je het " goed op doet "

Ik merk iig dat ik het best functioneer met veel vetten op een dag :)

3. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    @Miss Mac: Ik denk dat ik het ook beter doe op meer vet idd. Het verzadigd goed. Ik at voordat ik aan Atkins begon altijd light (maar dus veel koolhydraten, wist ik veel)
    Heb nu vooral geleerd dat vet niet erg is (idd noten en vis, volle zuivel)
    100 gram griekse yoghurt vult veel beter dan 300 gram magere yoghurt.

Wat eet jij zoal op een dag als ik vragen mag? (edit: zie dat je al toegevoegd hebt aan je post:) )
    Enorm knap dat je zo bent afgevallen!
    Ik heb wel eens foto's van jou gezien hier toch?

Ik heb mijn app ingesteld op 1900 kcal, (ik heb een BMR van 1919 dus ben bang dat als ik te weinig eet, dit niet erg gezond is)
    Koolhydraten staan op 15% (71 gram maar dat is dus misschien toch te weinig. Maar alles lijkt veel als je van Atkins komt)
    Vet staat op 45%, eiwit op 40%.
    Maar ik denk dus dat ik het toch beetje anders moet verdelen.

4. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

Jun 21, 2013
    2,006
    0
    0
    Je eiwitpercentage is nu vrij hoog met 40%

Zie dit

Eiwit behoefte

Ik zou de eiwitten lager zetten en de rest verdelen over de vetten en koolhydraten.

Ik weeg nu eigelijk weer te weinig en eet dus 3500 kcal per dag om maar niet af te vallen :) maar wel hele gezonde dingen zoals bijv s morgens 250 gram griekse yoghurt met haver, kokosvlokken, blauwe bessen, walnoten, gojibessen, etc ( al gauw 300 kcal) en dan nog 3 speltcrackers en 2 bananen.

Tussendoor rijstewafels van zilvervliesrijst met pindakaas en amandelpasta ( beide vd toko want in die vd supermarkt zitten geharde vetten (slecht) en veel suikers). En een notenreep van zonnatura en weer fruit. Ook een kom havermout met superfoods.

'S avonds bijv een wrap met mager rundergehakt en roerbakgroenten en zelfgemaakte tomatensaus, of 300 gram zalm ( wel 700 kcal, maar wél gezonde vetten) met zilvervliesrijst en groente, of een groentenomelet, rundertartaar hamburgers, etc

En 's avonds voor de tv hardgekookte eieren, pak gerookte zalm, 2 haringen, etc

Hieronder mijn griekse yoghurt :D

5. petrova

petrova Actief lid

Zover ik weet zijn ze daar wetenschappelijk gezien nog niet echt uit. Feit is natuurlijk dat heel weinig van één van de drie nooit goed is, mede omdat je dan gewoon zo'n beperkt dieet hebt dat je nooit alle andere stofjes die je uit voeding moet halen binnen kan krijgen natuurlijk.

Ik zou de koolhydraten in ieder geval tot zo ver opvoeren dat je dieet goed gevarieerd wordt. Want als er één ding is wat wél goed wetenschappelijk onderbouwd is is het wel een gevarieerd dieet :)

Ik herken je dilemma wel een beetje hoor, omdat ik zelf prikkelbare darmsyndroom heb. Er zijn bepaalde dingen die ik echt niet kan eten, maar sommige dingen... Van zetmeel word ik bijvoorbeeld erg moe. Maar ik kan moeilijk helemaal geen tarwe/bonen/aardappelen enz. meer gaan eten! Ik eet het dus wel, maar ik weet waar mijn grens ligt (ik ben na grote maaltijden daardoor altijd moe, dus ik moet dat inpassen in mijn levensstijl, en bijvoorbeeld niet een grote maaltijd eten als ik een kwartier daarna fysieke inspanning moet verrichten). Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar toch moet je vooral ook jouw grens vinden denk ik.

6. babycomp

babycomp Actief lid

Aug 10, 2010
    311
    0
    16
    NULL
    NULL
    hallo

mag ik nou eens wat vragen, ik wil heel graag afvallen maar ik ben echt te slap om steeds door te zetten.
    hoe hebben jullie dit nou gedaan>? sporten jullie veel? want mensen lieve 20 kilo kwijt vind ik echt heel knap en veel.
    bij mij lukt niet eens vijf kilo.

groeten

7. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    @Miss Mac: Je ontbijt ziet er onwijs goed uit!
    Gek zeg, dat je nu weer meer moet eten om maar niet af te vallen. Lijkt me heel raar (nog nooit meegemaakt:D)
    Ik heb eiwitpercentage zo hoog staan omdat het totaal op 100% uit moet komen in die app, maar zoveel eet ik niet hoor.
    Eet ongeveer 100-120 gram eiwit (ik ben 116 kg, dus dat komt aardig overeen met jouw link)

Als ik jouw menu zie > wat eet ik dan eigenlijk weinig!!
    Durf eigenlijk ook niet zo goed méér te eten, want ben bang dan aan te komen. Maar moet natuurlijk ook niet te weinig eten. Ben zwaar en ben lang (1,86)
    Vind het lastig hoor om hier evenwicht in te krijgen. Sport jij ook?

@Petrova: Lastig he, een balans vinden. Ik heb geen prikkelbare darm syndroom maar ben wel heel snel moe van koolhydraten en heb het dus vooral gemerkt door Atkins dieet (bijna geen koolhydraten in strengste fase) dat ik hier erg gevoelig voor ben.
    Kan het alleen niet meer opbrengen om weer zoveel salades/omelet/etc te eten. (miste voornamelijk mijn kwark met aardbeien en noten enzo)

@Babycomp: Ik sport zelf 2x per week en wandel bijna dagelijks met mijn zoontje (lopend boodschappen doen, zo 1,5 uur weg)
    Ik heb die 10 kilo er nu af door koohydraatarm eten maar probeer nu weer even opnieuw balans op te maken hoe ik verder ga.
    Ik moet nog zoveel kilo en het wil momenteel niet echt lukken....

Share This Page