Na ruim een jaar wachten is het bijna zo ver Een jaar van stress, onzekerheden en helaas ook ten gevolge van ptss moet degene welke het nodig vond mij hoogzwanger het ziekenhuis in te helpen voorkomen. Ik heb zoals de meeste mensen nog nooit een rechtszaak meegemaakt en weet dus niet wat ik kan verwachten, ook vind ik het erg stress vol en ben ik bang dat hij er met een sisser afkomt wat hem het gevoel gaat geven dat het ok is wat hij gedaan heeft. Zijn er hier mensen die dit mee gemaakt hebben? Hoe is de situatie? Kom ik naast hem te zitten? (Als ik hem tegen kom sta ik al te shaken op mijn benen en krijg ik een paniek aanval waar ik vaak een paar dagen moe ben en veel stress ervaar) Zijn er mensen die je hier op voor kunnen bereiden? Advocaat is op vakantie tot vlak voor de zitting . Kan hij ook gewoon niet komen op dagen? (Volgends mij kan dat in Nederland maar krijgt hij dan automatisch schuld) Hij heeft een verdraaide versie als bekentenis gegeven maar de mishandeling wel bekend. Ook de getuige heeft dit bekend. Hij heeft mij de laatste dagen met mijn kleine wondertje in mijn buik ontnomen door ze vreselijk te maken in plaats van kleertjes bewonderen Was ik bont en blauw had ik een scheur in mijn oogkas en had ik een hersenschudding met opgezwollen slapen. Alsof dat niet genoeg was werd ik bestookt met dreigbrieven dat ik loog en ze aangifte tegen mij gingen doen als ik met iemand over de mishandeling sprak. Zo ben ik ook mijn (zware) bevalling in gegaan stijf van de stress, een hersenschudding, een schouder blessure en een gehechte wenkbrauw (heeft dus ook gelijk de eerste foto's een behoorlijke twist gegeven) In de kraam tijd geen ander verhaal dreig brieven over alimentatie en mijn kat welke hij mij ook nog af moest nemen. Om er maar alles aan te doen zodat ik niet rustig kon genieten van mijn kleine meisje maar mijn kraamweek de eerste 5 dagen zo stressvol te beleven dat ik niet geslapen heb, toen ik uiteindelijk instorte door alle adrenaline die dagen werd ik bestookt met flash backs en werd ik regelmatig angstig wakker, in totale paniek. Niet alleen heeft hij het leven van mij en mijn kleintje in gevaar gebracht, Ik zal nooit vergeten dat hij mijn zwangerschap en kraamtijd tot een hel heeft gemaakt in plaats van een roze wolk, niet ophouden en gewoon door blijven gaan met mij en mijn kleine geen geluk gunnen. Nog maar niet te spreken op de enorme kosten waar hij mij toe gejaagd heeft aan eigen bijdrage voor de pro deo advocaat, medische kosten ed. Ik heb veel steun gehad van familie en een aantal voor mij onbekende mensen van zwangerschaps pagina welke mij onwijs hebben geholpen. Ik hoop dat er hier mensen zijn welke een ervaring hebben met een rechts zaak en mij wel of niet wat gerust kunnen stellen, het komt allemaal weer boven of het gisteren was...
Meid wat een verhaal:x Ik wil je heel veel sterkte wensen. Probeer sterk te zijn, je moet hier doorheen.
Niks aan toe te voegen. Helaas (of gelukkig) heb ik geen ervaring met rechtszaken TS, maar ontzettend veel sterkte gewenst.
Wow, wat heftig zeg! Ik kan me heel goed voorstellen dat je van alles wilt weten. Wat vervelend dat je advocaat met vakantie is. Is er geen plaatsvervanger op het kantoor die even een aantal basic dingen met jou kan doornemen? Ga er maar vanuit dat je hem zult zien in de rechtszaal. Je zit niet vlak naast elkaar, maar je kunt elkaars gezicht wel zien als je opzij kijkt. Kun je iemand meenemen die je steunt een goede vriendin ofeen familielid ofzo? Hopelijk geeft dat je wat vertrouwen en moed. Ik zou je denk ik aanraden niet naar hem te kijken en je te richten op de rechter en je advocaat. Hij heeft je al genoeg ellende bezorgd, hij verdient geen enkele blik meer, zeker niet als dit jouw stress bezorgd. Wat betreft zijn aanwezigheid hangt het van de soort zaak af hoe erg de consequenties voor hem zijn als hij afwezig is. Iemand op het kantoor van jouw advocaar zou je toch wel een antwoord moeten kunnen geven op deze vragen. Heel veel sterkte!!
Bedankt voor de lieve berichtjes het enige wat ik weet is dat hij voor de politie rechter moet verschijnen met een dagvaarding
Zelf nooit een rechtszaak bijgewoond. Wel veel verhalen gehoord (man is advocaat) maar ik denk dat je meer hebt aan persoonlijke verhalen. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen!!
Jeetje wat heftig, ik wil je veel sterkte wensen! Ik vind de tip om je vooral te richten op de rechter en advocaat een heel goede. Gun hem je blik niet. Ik heb voor mijn studie wel eens een rechtszaak bijgewoond, en dat kun jij ook doen als je wil, veel zittingen zijn namelijk openbaar. Misschien geeft het je een goed idee van wat je te wachten staat. https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Naar-de-rechter/Zitting-bijwonen
Hey hallo Ik vind het echt naar voor je dat je dit hebt mee moeten maken. Je zal geestelijk echt rust moeten vinden en dat kan als hij ver weg van je is. Dit zal je echt nodig hebben om sterk te blijven voor je kleine meid. Een sterke vrouw die zich niet zo laat behandelen en die goed voor haarzelf opkomt Ik snap dat dit natuurlijk iets is wat erg ver is gekomen en ik er nu makkelijk over praat. Maar je kunt je zelf terug vinden. De kans is er dat hij de rechtzaak niet bijwoont, dat is natuurljjk aan hem of hij ervoor kiest. Je zal niet naast elkaar komen te zitten, jij aan de ene kant met je advocaat en hij aan de andere kant. Als je iemand wil meenemen meld dat van tevoren om te kijken of die persoon wel bij de zaak aanwezig mag zijn, soms mag dat niet. Probeer over je angst te komen door daar te staan en te denken, ik sta hier met een doel, ik sta hier stevig met 2 benen op de grond me kin onhoog en kan zonder maar te bibberen van angst mijn verhaal doen aan de rechter, zodat zij jou berechten voor het onrecht die je me hebt gedaan. Dit doe ik, voor mijzelf en mijn kleine meid die hier ongewild in is beland. Ik kom hier sterker uit, ik ben niet bang voor jou en je schrikt me niet meer af! Zo zou ik mezelf sterk proberen te praten en je toch adviseren om weg te gaan van de omgeving waar hij meestal is. Zodat hij je niet meer lastig valt of kan vallen in de toekomst. Zulke mannen zijn laf en denken je helemaal in de macht te hebben omdat je bang bent. En gaan door en weten niet van stoppen en moeten gestopt worden. Ik wens je heel veel sterkte, ik hoop dat jk je verhaal goed begrepen heb en je ook de juiste advies geveven heb. Het komt allemaal goed, het zal even heeel moeilijk worden maar probeer je gevoelens bespreekbaar te maken en ook je angsten. Schrijf ze op of praat erover met jemand, hethelpt echt! Dikke knuffel!
Buiten je advocaat, en kantoorgenoten, die je antwoord zouden kunnen geven op de praktische vragen in hoeverre je met hem geconfronteerd word en wat de gevolgen en kansen zijn dat hij niet op komt dagen, is het misschien ook verstandig om met je huisarts of begeleiding van de PTSS behandeling af te spreken hoe je het voor jezelf zo gemakkelijk mogelijk kan maken. Bijvoorbeeld iemand die op de publieke tribune zit of die mee mag ter ondersteuning (moet je geloof ik wel van tevoren aanvragen) en bekijken en overleggen met je advocaat wat jijzelf het prettigste vind voorafgaand en na de zitting. Wil je ruim van tevoren aanwezig zijn en wil je daar iemand bij, wil je juist niet alleen zijn of wel. Probeer voor je eigen gevoel, hoe hard ook, uit te gaan van die sisser alles wat dan meer is voelt dan positiever. Rechtvaardig zal de straf vaak toch niet voelen. Overigens wil het niet perse zeggen dat er gelijk uitspraak word gedaan, meestal is dat pas 2 weken later. Ik heb indertijd bewust gekozen om niet aanwezig te zijn bij de zitting, hoefde ook niet. Ik trok het op dat moment niet omdat ik een maand voor de zitting te horen kreeg dat het letsel blijvend was en ik daardoor mijn opleiding definitief niet kon afronden (zat in het laatste jaar en hoopte met verlenging alsnog te kunnen afstuderen). Ik wil je enorm veel sterkte wensen, er zal niks zijn wat alles ongedaan kan maken maar hoop dat je in ieder geval wel wat rechtvaardigheid zal krijgen.
Wat een verschrikkelijk verhaal! ik heb geen ervaring met een rechtszaak, dus kan je daar niet mee helpen. ik wil je alleen veel kracht en sterkte wensen.
Hey meis, Krijg jij geen begeleiding vanuit slachtofferhulp? Laat maar weten en heel veel sterkte gewenst!
Ik heb geen ervaring met rechtszaken in NL, maar wel in BE. Over het verloop van de zaak kan ik dan niets zeggen, maar wel over hoe ik het aangepakt heb om die dag door te komen. Ik zorgde dat ik hem niet aankeek. Hij zocht mijn aandacht, maar ik ging hier geen seconde op in, voor mij bestond hij niet. Dit was enorm enorm moeilijk, maar wel het beste dat ik kon doen. Bereid je voor dat hij mogelijks het woord krijgt en hierin verwijten zal gooien naar jou, de feiten verdraaien of rechtuit liegen. Dit is frustrerend en je voelt je machteloos, maar probeer dit niet te laten merken. Als het mogelijk is, neem dan iemand mee die jou steunt en mogelijks kan beschermen door bijvoorbeeld tussen jullie in te staan als hij aandacht zoekt en dergelijke. Heel veel sterkte, het is verschrikkelijk en de straf zal nooit zijn zoals je zou willen. Vaak komen zo'n kerels er veelste goed van af. Dit is oneerlijk naar jou als slachtoffer toe en kost tijd om te verwerken.
Moet jij getuigen? Je verhaal vertellen of iets in die trant? Zo nee, lekker niet gaan! Ik voelde mijn 10 jaar geleden net zo als jij je nu voelt, ik durfde niet eens in zijn buurt te komen ook niet in de recht zaal! Ik ben dus niet gegaan, ik ben gaan wandelen haha ik wist toen 100% zeker dat ik hem niet tegen zou komen! Ik voelde mij zo vrij als een vogeltje!
Ik heb geen ervaring met zulke rechtszaken. Maar ik kan me jouw topic in alleen en zwanger nog herinneren. Sterkte meis.
Ik heb vorige week nog een kort geding bijgewoond. het ging over een buurvrouw die enorm veel overlast en angst verspreid in onze buurt en de huurstichting wil haar eruit laten zetten. wij hebben veel klachtenformulieren ingevuld en meegeholpen bewijs te verzamelen dus ze wilden graag dat wij er bij waren. zij zelf was niet aanwezig, maar haar bewindsvoerder en advocaat wel. die zaten tegenover de rechter met het gezicht naar haar toe en er zat ruimte tussen de bureau's waar de tegenpartij aan zat en waar onze advocaat en de vertegenwoordiger van de huurstichting zat. dus in de rechtzaal zaten ze niet vlak naast elkaar. maar in de wachtkamer voor de rechtzaal waren geen gescheiden gedeeltes dus in principe zit je allemaal in dezelfde kring. maar dit was in utrecht, dit geldt natuurlijk niet voor alle rechtbanken. Ik vond het vooral lastig om mijn mond te houden als haar verdediging met slappe, onjuiste argumenten aankwam, maar de rechter was heel goed in staat daar doorheen te prikken en zei dat ook, dat was wel prettig. het is een redelijk zakelijke sfeer en er wordt alleen gesproken als je de beurt gegeven wordt. in ons geval was het niet zo dat ze automatisch schuldig was omdat ze niet aanwezig was, geen idee hoe dat in andere gevallen zit. ik weet niet of dit verhaal je helpt, maar dit was onze ervaring, als je meer wil weten mag je dat altijd vragen.
Heftige en lastige situatie. Als je er wel bij moet of wilt zijn, maar de emoties zitten je nu al zo hoog, dan is het wellicht een optie om sowieso met de huisarts te gaan praten en eventueel te vragen om iets rustgevends? Dit kan ook zo nodig gegeven worden, je hoeft dan niet structureel iets in te nemen, maar kunt zelf bepalen wanneer je er behoefte aan denkt te hebben. Je zal in de rechtbank inderdaad niet vlak naast elkaar zitten, maar je kan elkaar wel zien. Zoals al geschreven wordt, kan hij jou aandacht gaan trekken. Probeer daar dus niet op in te gaan. Ook kan hij jou in een kwaad daglicht gaan proberen te zetten als hij het woord krijgt. Probeer hier op voorbereid te zijn. Een goede rechter kijkt naar feiten, naar bewijzen. Hij kan van alles over jou vertellen, maar het heeft geen enkele meerwaarde als de rechter daar geen bewijzen bij heeft. De meeste strafzittingen zijn openbaar, dat betekent dat jan en alleman kan aanschuiven, maar dat betekent dus ook dat jij mensen mee kunt nemen die je bij staan en die je kunnen steunen. Heeft jou advocaat ook al aangegeven dat je spreek recht hebt? Zo ja, dan zou ik me daar goed op voorbereiden. Schrijf alles op vanuit jou beleving. Maar ook wat de gevolgen vandaag de dag voor jou zijn door zijn toedoen. Bijvoorbeeld de PTSS. Dit kan een rechter dan ook meenemen in een uitspraak. Ik wil jou en je kindje in elk geval ontzettend veel kracht toewensen. Het is een verschrikkelijke situatie. Ik hoop echt dat met de tijd de scherpe randjes er vanaf gaan en dat je weer wat meer kunt gaan 'leven'.
Bedankt voor alle reacties Slachtoffer hulp bleek niet bepaald wat ik er van verwacht had Ik belde er werd gevraagd of ik aangifte had gedaan, gezecht dat ik een schade vergoeding moest eisen en toen ik daarmee akkoord ging was het ok prettige dag nog doeg... Stond met mijn mond vol tanden. Ik heb via meerdere wegen hulp gezocht voor de ptss, alle gecertificeerden hier in de omgeving zitten tot medio december vol. De enige die dat niet zat was ook gelijk duidelijk waarom niet en dat klikte totaal niet. Praktijk ondersteuner van de huisarts mocht het niet doen. Dus ik word van het kastje naar de muur gestuurd
Rustgevende middelen zou ik echt niet weten watvoor, door al het gedoe ben ik al veel moe, en wil indien nodig als er wat met mijn kleine zou zijn wel alert zijn, al gaat het maar om dat ze weer eens haar benen gekruist door de spijlen van het ledikantje heeft gestoken hihi ik wil er wel voor haar zijn
Je kan bij de huisarts oxazepammetjes vragen. Daar zal je waarschijnlijk maximaal 10 van mee krijgen. Je kunt proberen om een lage dosis in te nemen. Bij de apotheek hebben ze snij apparaatjes om de kleinste pilletjes nog te splitsen. Heb je een vriendin of familie die je wat meer gezelschap kunnen houden? En evt kunnen logeren. En die ook evt wat zorg op zich kunnen nemen als je echt behoefte hebt aan een heel pilletje.
Ik heb in een strafzaak gezeten als slachtoffer. Hier werd ik opgehaald door de recherche en zij bleven de hele dag bij mij. Zorgde ervoor dat er amper tot geen confrontatie met de daders was. Gingen ertussen staan als het nodig was, ik zat tussen hun in tijdens de zitting. Het meest vervelende is eigenlijk wat er buiten de zitting gebeurd. De zitting zelf is een beschermde omgeving maar buiten de zaal en buiten de rechtbank zijn ze er ook. Ik vond het doodeng. Maar ze bleven bij mij, begeleide mij door het hele proces. Ik was voor zover op mijn gemak door de recherche.