Het ondewerp van deze topic zegt genoeg Ik heb een HEEL OUD recept nog van mijn overgrootmoeder, het is een familierecept om zelf koekjes te maken, maar ik deel het graag met jullie want ze zijn verrukkelijk (het deeg ervan ook trouwens maar daar moet ik afblijven ) Ook leuk om met je kinderen te maken met koekjesvormen. Let me now
Dat is wel erg verleidelijk ja, dit topic. Zet je het recept in dit topic neer? Of krijgen we allemaal pb-tjes? Want ik ben geloof ik ook wel geinteresseerd. Lang geleden dat ik koekjes gebakken heb.
Komt íe: 250 gr. boter (margarine, ongezouten, bijvoorbeeld dat blauwe pakje van Bertolli of Wajang dat groene pakje) 220 gr. tarwebloem 160 gr. zelfrijzend bakmeel 150 gr. witte basterdsuiker 1 zakje vanille suiker Boter even een uurtje vooraf uit de ijskast en in kleine brokjes snijden (dat mixt beter). Alles tegelijk in de beslagkom en met de mixer (van die kneedstaven gebruiken) doormixen tot het korrelig wordt. Het beslag wordt niet 1 klomp dus dat moet je zelf nog tot een klomp kneden met je handen. Ik verdeel het altijd over 2 porties omdat dit makkelijker kneed. Blijven doorkneden tot het een smeuige zachte deegbal is. Deze vervolgens of uitrollen met een deegroller en met koekvormpjes de koekjes uit stansen. Of het deeg tot een rol maken (soort van leverworst) en er plakjes van snijden. Oven (hetelucht) voorverwarmen 5 minuutjes op 150 graden. Koekjes op de bakplaat met bakpapier leggen, hou voldoende ruimte tussen de koekjes. En doe de bakplaat op de middelste hoogte in je ogen, of één daarONDER. Niet bovenin. Als het deeg teveel is voor 1 bakplaat doe je nadat de eerste portie klaar zijn de volgende portie in de oven. Laat ze niet TE donker worden, als ze een beetje gelig zijn van kleur dan is het goed! De koekjes zijn nog een beetje warm en zacht als ze uit de oven komen dus gebruik een platte spatel om ze van de bakplaat op het (schone) aanrecht neer te leggen. Laten afkoelen en klaar Als ze afgekoeld zijn kun je als variatie ze nog versieren met glazuur of andere 'versiersels' maar eigenlijk vind ik ze 'kaal' het lekkerst! Mmmmmmmmmm eet smakelijk. Ik hoor graag van jullie of het is gelukt en wat jullie ervan vinden!
Ik ook! Het recept wat ik van de AH-site gehaald heb is levensgevaarlijk, met die koekjes kan je iemands 'hersens ingooien' (en ik maar tegen mijn kinderen zeggen dat ze heerlijke koekjes hebben gemaakt) Dus; kom maar op met dat recept