hypotheek zonder eigen geld

Discussie in 'De lounge' gestart door Emama, 11 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    hoi

ik heb pas geleden ook een topic geopend over een hypotheek krijgen zeg maar.
    ik lees overal dat je 101% van de woningwaarde kan lenen maximaal en idd eigen geld moet inbrengen maar eigen geld is er niet en nu heb ik gehoord dat wanneer de woningwaarde hoger is dan de koopsom dat het dan wel kan dus de kosten koper ed meefinancieren.
    ik ben benieuwd hoe dat in zn werk gaat en of er meiden/dames zijn met ervaring hiermee zeg maar.

bedankt alvast

2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    De meeste geldverstrekkers hanteren de koopsom als marktwaarde maar er zijn er ook die de taxatiewaarde als marktwaarde rekenen en dus 101% van de taxatiewaarde aan hypotheek verstrekken. Je zal dan dus op zoek moeten naar een bank die de taxatiewaarde als uitgangspunt neemt.

Als ik jou was zou ik een oriënterend gesprek bij een hypotheekadviseur inplannen en dit bespreken. Dan dus wel een onafhankelijke die bekend is met meerdere geldverstrekkers. Zij zullen jou zo kunnen vertellen wat je opties zijn.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit idd, er zullen vast banken zijn die dit doen alleen tegen een hogere rente. Vraag is alleen wel of je een huis kan vinden die waarvan je een prijs overeen komt die veel lager is dan de taxatiewaarde. Ik zou mijn huis nl nooit verkopen voor een veel lagere prijs dan het waard is.

4. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    owke ja me broer is bij de hypotheker geweest (want voor hem vrgaa ik het) maar is niet veel wijzer geworden dat het soms wel kan vandaar dat ik opzoek ben naar mensen die dit wel hebben meegmaakt zeg maar

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    En dan is het de vraag of je het moet willen. Het is met een eigen huis natuurlijk wel een must dat je wat spaargeld hebt als je niet in de problemen wil komen, onderhoud kost toch aardig wat. (is mijn mening dan.)
    Als dat spaargeld er nu niet is, is er een mogelijkheid om nog even te wachten en te sparen?

6. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43

ja er is wel een beetje spaargeld maar dat wil hij bewaren voor onvoorziene kosten en is biet genoeg voor k.k

7. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    hoi

het gaat om een huis die voor 19.000 minder te koop staat volgens de berekening van de hypotheker tool

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ah ik snap het, maar is de situatie zo nijpend dat ie NU moet kopen of kan ie nog even wachten?

Maar goed, als het goed is moeten ze wel een concreter antwoord hebben bij de Hypotheker als het huis al bekend is en ik zou dan op basis van wat ie max wil uitgeven aan het huis de berekening laten doen.

9. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Je ontkomt er bijna niet meer aan om eigen geld te moeten inleggen. Het is dat wij overwaarde hadden waarmee we de k.k konden financieren, anders hadden wij ook niet kunnen verkopen en kopen.

10. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43

owke de berekening van de hypotheek denk ik dat je bedoeld (ik heb er echt geen verstand van)
    ja het liefst dit jaar ivm dat volfend jaar helemaal niks meer mee gefinancieerd kan worden

11. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    owke wel jammer denk dat minder mensen dan nog een huis kunnen gaan kopen omdat de eigen inleg zeg maar steeds hoger wordt

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar dit zegt helemaal niks. Welke tool is dat? Wordt hier alles van het huis in meegenomen? Bedoel bijv de WOZ waarde wordt bepaald aan de hand van de wijk, en de prijzen waar andere huizen in de buurt verkocht zijn in een bepaalde periode. Er wordt dan niet gekeken naar een mooie keuken, badkamer en een mooie houte vloer, nette afwerking enz.
    Om een echt beeld van de waarde van een woning te krijgen is een taxatie de enige optie. Stel het huis staat te koop voor 200.000 en de taxatiewaarde is 219.000 dan is het bij sommige banken toegestaan een hypotheek van 219.000 +1% af te sluiten.

13. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Tja.. vorig jaar hebben wij gekocht en wij wilden ook wel over houden voor onvoorziene kosten, maar zo werkt het doorgaans niet. Ons vakantie geld is in de kk gegaan, we hebben maanden sober geleefd, de auto de deur uit gedaan om de kk bij elkaar sparen. Waarom zou je broer dat niet kunnen?

14. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Dit laatste klopt natuurlijk theoretisch. Maar in de praktijk zal een taxateur de woning vrijwel nooit taxeren op 219.000 als de woning verkocht wordt voor 200.000. Immers, de taxatiewaarde is de waarde van de woning en die is verkocht voor 200.000. Dan is de woning ook 200.000 waard en niet 219.000. Als hypotheek verstrekker zou ik al snel denken aan bijzondere praktijken van de taxateur als er opeens een taxatie waarde van 219.000 komt.

Denk dat er vrij weinig andere opties zijn dan eigen geld inleggen. Want dat is natuurlijk ook de bedoeling van de overheid, dat mensen niet teveel lenen. Veel alternatieven zullen er dus niet zijn.

15. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Wij zijn toevallig bezig met een woning.

Online berekeningen heb je weinig meer aan.
    Je kan je max. hypotheek berekenen, maar daarmee is niet gezegt dat je hem kan krijgen.

Stel; Je kan 250.000 hypotheek krijgen op basis van salaris,
    Maar de koopsom van de woning is 180.000, dan kan je op basis van max. hypotheek op basis van koopsom 180.000 + 1%, dus 181.800 hypotheek krijgen, en zal de rest waaronder kosten koper en verbouwing met eigen inleg moeten.

Berekenen ze het op basis van woning waarde, die bijvoorbeeld op 200.000 getaxeerd is, kan je 200.000 + 1%, dus 202.000 krijgen.

Maar dan moet je nagaan, wil je dit? Want dan heb je kans dat de hypotheek veel hoger ligt dan waarvoor hij ooit verkocht zal worden en mocht hij verkocht moeten worden houd je een restschuld.

Hoe dan ook zorgen dat je sowieso een ruim bedrag hebt om zelf in te leggen, want vrijwel altijd zal er ook wat aangepast moeten worden in de woning.

Daarbij is het afhankelijk van welke hypotheek verstrekker je krijgt en welke jou de hypotheek ook zou willen verstrekken.

Zoals ik begreep doet de hypotheker voor veel mensen zijn best om een verstrekker te vinden die het doet op basis van taxatiewaarde, maar raad wel aan niet op de max te zitten omdat je dan nog kans hebt dat de hypotheek veel hoger komt te liggen dan waar woningen daar geregeld voor worden verkocht.

Al met al, tegenwoordig kom je niet ver zonder eigen inleg.

16. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Dit zegt niet altijd wat, wij zijn bezig met een woning waar vrij veel van de prijs af kan, de taxateur zal dan ook echt op basis van de woning de taxatie uitbrengen en niet op basis van verkoopsom (want die ligt bij deze vrijstaande woning lager dan een gemiddelde tussenwoning, alleen ligt de vraagprijs er wel ruim boven).

Natuurlijk wisseld het wel als bijv. de vraagprijs al vrij hoog ligt voor de wijk, dan kan je er niet vanuit gaan dat de woning ineens nog 15.000 hoger getaxeerd wordt dan vele anderen in dezelfde buurt.

Alles is afhankelijk van zoveel factoren..

17. Debby81

Debby81 Actief lid

1 aug 2013
    167
    41
    28
    Wij hebben 3 jaar geleden een huis gekocht en een hypotheek plus een bouwdepot afgesloten. Ons werd toen verteld dat als je energiebesparende maatregelen treft je iets meer dan 101% kunt krijgen. Omdat ons huis nog overal enkel glas had hebben wij dat gelijk laten vervangen (vanuit het bouwdepot betaald) en hebben wij geen eigen geld in hoeven brengen. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jouw broer ook zou lukken maar hier was het mooi meegenomen.

18. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Klopt! In sommige gevallen kan je met energiebesparende maatregelen tot 106% aan hypotheek krijgen. Volgens mij dan wel afhankelijk van welke energiebesparende maatregelen, denk aan dubbele beglazing/HR++, spouwmuur/vloer/dakisolatie, zonnepanelen etcetc.
    Maar hier nog niet veel verder in verdiept gezien wij de spouwmuren eventueel zelf kunnen voorzien van isolatie, en volledige woning al voorzien is van kunststof+HR++.
    Uiteraard nog meer te behalen, maar wij doen het vanuit eigen geld..

19. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Die eigen inleg regel is natuurlijk niet voor niets ingevoerd. Het is ook een vorm van zelfbescherming aangezien zoveel mensen in het verleden "onder water" zijn komen te staan en daardoor in grote financiele problemen zijn gekomen. Als je mijn mening vraag moet je de constructie waar je het over hebt niet eens willen.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Vriendin van mij heeft het vorig jaar idd op die manier gedaan.

Ik zelf niet, keurig die berg met geld gespaard en 'weggegooid'... Zo voelde dat wel een beetje toen we dat reusachtige bedrag aan de notaris overmaakten ;)

Maar het bespaard jezelf wel een berg potentieel drama. Ik zou het je dus afraden om zoveel extra te financieren. Ze hebben niet voor niets deze regels ingesteld. Vergeet niet dat de overdrachtsbelasting momenteel erg laag ligt. Als je dit al niet kunt betalen.. Tsja, hoe verstandig is het dan om een huis te gaan kopen?
    Wat nou als je grote kosten gaat krijgen? Als je in de 'voorpret' niet genoeg gemotiveerd was om flink te gaan sparen, hoe wil je dat dan straks gaan doen als je er woont?

Deel Deze Pagina