Hoi, Op onderstaande site las ik dat het gebruik van een stootkussen afgeraden wordt. Heeft iemand ervaring met deze raadgeving van kraamverzorgers of dergelijke? Een veilige slaapomgeving en babybedje Maak geen gebruik van een stootkussen, die je door de spijlen heen vlecht of vastmaakt met koortjes. Je kindje kan er tegenaan komen te liggen en stikken. De spijltjes mogen een maximale tussenruimte van 7 centimeter hebben. Bron: http://www.bewusteouders.nl/index.html? ... php?id=252 Groetjes, Sandra Edit: Ik lees nu ook op de site van Kind en Gezin dat een stootkussen afgeraden wordt ivm verstikkingsgevaar (http://www.kindengezin.be/KG/Themas/Vei ... nagaan.jsp)
In onze wieg zat een stootkussen van heel luchtig materiaal. De zijkanten van onze wieg zijn ook dicht.. In mijn album staat een foto, dan kun je zien wat ik bedoel. Wij hebben de wieg geleend van een vriendin, en zij heeft hem in Belgie gekocht. Zij vertelde mij dat de regels daar anders zijn met betrekking tot dit soort dingen.. Maar of dat ook zo is weet ik niet.. Onze kraamverzorgster heeft er helemaal niks van gezegd. Ik heb de bekleding er pas bij 4 mnd uitgehaald zodat Jelle iets meer ruimte kreeg.Bij mij is de bekleding een soort van hoes, waar het matrasje dan weer in ligt. De bovenste rand van de bekleding zit rondom met klittenband vast.. (En stevig ook.. Dat trek ik er zelfs net zomaar af.) Er zitten wel koordjes aan maar die zijn voor de sier, en niet eens zzo heel lang.
Ik zie het, wat een mooi kamertje hebben jullie trouwens! Ik vind overal adviezen dat je geen stootkussen meer mag gebruiken (ook op belgische kind en gezin-site, vermits ik van België ben). Ik wou het eigenlijk weten omdat ik het ledikantje aan het opkuisen was en morgen in de uitverkoop voor stof ga zien. Als ik dan een leuk stofje tegenkwam voor een lakensetje kon ik het meteen meebrengen Maar ik denk dat ik het maar niet ga doen, vermits ik nu overal lees dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Jammer eigenlijk, want ik vind het zo mooi
Dank je! Het is naar mijn idee pas gevaarlijk op het moment dat ze zelf gaan draaien, vandaar dat ik het gewoon heb laten zitten. En idd, ik vond het ook mooi en wat knusser voor zo'n klein friemeltje wat ineens in zo'n groot bed moet liggen ipv in mama's buik..
Ja inderdaad, dat grote bedje is zo groot voor zo'n klein friemeltje! Ik denk dat ik toch maar uitkijk naar een leuk stofje, als de kraamzorg op 't moment dat we de wieg moeten aankleden zegt dat het niet mag, dan gebruiken we het wel gewoon in de box! Bedankt voor je antwoordjes!
Wij wilden het bij onze babykamer erbij bestellen,het stond nl. wel in de brochure dat ie erbij te bestellen was. Wij vonden het er ook zo lief uitzien, maar helaas....bij prenatal wordt het gezien de veiligheid niet geleverd...is ook niet te bestellen daar, dus leggen we er ons maar bij neer
Ik snap heel eerlijk gezegd niet waarom je er zo graag eentje wilt als het overal wordt afgeraden ivm de veiligheid. Dat is toch veel belangrijker dan hoe iets eruitziet?
Ah, maar ik wil niet persé een stootkussen hoor! Ik wist gewoon helemaal niet of het nu mocht of niet, daarom vroeg ik jullie even om raad! Maar ik heb uiteraard besloten om géén rand te kopen/maken! Ik dacht gewoon om aan de kraamzorg te vragen of een rand aan één kant van de de box wel toegestaan is omdat je er toch constant bij bent en je kindje normaal meer in het midden ligt of in een wippertje. Ik zou de rand enkel gebruiken als ons kindje oud genoeg is zodat er geen verstikkingsgevaar meer is maar wel graag in de box speelt. Maar begrijp me niet verkeerd: ik zou UITERAARD nooit iets doen dat de veiligheid en gezondheid van mijn kind in het gedrang brengt!
is trouwens wel een beetje krom dat die kussens in Belgie wel schijnen te mogen. Zo zie je maar hoe t per land verschilt. En schijnt dat vroeger hier in nl t ook gewoon mocht. Sommige dingen mbt veiligheid zijn wel een beetje overdreven denk ik zo maar ja... en je kunt t idd altijd aan kraamzorg vragen mbt rand in de box. dat lijkt me ook niet zo bezwaarlijk dat t niet zou mogen. Succes ermee!
Maar die kussens mogen in Belgie ook NIET hoor! Ik heb het uiteindelijk op kind&gezin (België) gevonden, dus dat is wel duidelijk
Die kussens worden hier (Amerika) niet afgeraden tot 3 maanden en overal verkocht. Op cursussen geven ze aan dat het geen kwaad kan tot die leeftijd omdat \ de kleine tegen die tijd zelf kan draaien in zijn/haar bedje en deze het dan kan lostrekken en er dus in verstikt kan raken. Het is puur voor de sier dus en niet zolang te gebruiken.
Dank je Present, het gevaar wordt hier in België niet gezien als ze de kussens zouden lostrekken, maar omwille van verstikkingsgevaar als het kindje met het gezichtje tegen het kussen zou komen te liggen. Dus voor 3 maand is het gevaarlijk voor verstikking en na 3 maand ivm het lostrekken. In ieder geval: niet geschikt dus
idd, het wordt hier als gevaarlijk gezien ivm het verstikkingsgevaar. en dan denk je misschien dat die hele kleintjes nog niet zoveel bewegen, maar wel dus! Ik heb jesper eens teruggevonden in zijn ledikantje bijna bovenin, met zijn hoofdje tegen de spijltjes. Toen was hij nog maar een week of 7.