Stootrand in bedje?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Beertjelulu, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertjelulu

8 jul 2014
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Mijn dochtertje is nu 2 maanden oud en slaapt heerlijk op haar buikje. Nu wil het zo dat ik haar regelmatig in de ochtend terug vind met haar hoofdje tegen de spijlen. Vaak bonkt ze hier dan tegenaan en dat vind ik heel erg zielig. Is het daarom een goed idee om van die stootranden in het bedje te plaatsen? Het cb zei dat, dat gevaarlijk is, maar ik wil graag jullie mening/ervaring weten.

Groetjes

2. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    En anders misschien een langwerpige knuffel tegen de bovenrand van het bed. Lijkt me dat dat wel mag toch?

3. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn dochter bonkt ook vaak tegen de randen van haar bedje aan, maar meestal moet ze hier om lachen... Mijn conclusie is dat ze zichzelf dus geen pijn doet! Ik vind het zelf niet nodig om er daarom wat aan te doen. Maar misschien denk ik daar te simpel over? ;)

Ik denk dat het cb het gevaarlijk vindt vanwege 'stikkingsgevaar'. Als je kindje bijvoorbeeld op haar buik ligt en haar hoofd opzij doet om te ademen, kan ze met haar gezicht tegen deze rand aan komen te liggen... (Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe dit in de praktijk zal zijn.)

4. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Beertjelulu,

Zo'n stootrand of hoofdbeschermer is inderdaad niet veilig in het bedje van je baby. Dat geldt trouwens ook voor een knuffel of ander kussenachtig materiaal.

Als een baby met neus en mond namelijk tegen zo'n zachte ‘beschermer’ aan draait, kan dat tot verstikking leiden. Dat geldt vooral voor jonge baby’s die nog te weinig controle hebben over hun hoofd en nekspieren om zich uit die positie te bevrijden. Een kind kan bovendien ook met z'n hoofd tussen hoofdbeschermer en spijlen bekneld raken, zo blijkt uit de ervaringen van ouders.

Sommige fabrikanten suggereren dat een baby door hun hoofdbeschermer kan ademen. Dat dit zou kunnen is onbewezen en, gezien het geringe ademvolume van een baby, niet erg waarschijnlijk.

VeiligheidNL raadt het gebruik van hoofdbeschermers dan ook af.

Ik weet natuurlijk niet hoe je kindje het fijnste slaapt, maar als het mogelijk is, kun je haar het beste op haar ruggetje leggen. Dat is de veiligste slaaphouding. Je baby ligt zo met het gezichtje vrij. Als ze zichzelf vlot om en om kan draaien, kan je kindje zelf haar slaaphouding bepalen. Wie weet zorgt deze andere houding er ook voor dat ze niet meer met haar hoofdje tegen de spijlen bonkt? Het is de moeite waard om het eens te proberen.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

5. BeertjeS

BeertjeS Actief lid

2 aug 2012
    286
    0
    0
    Wij hebben zo'n stootrand, of hoofdbeschermer, gehad in het ledikant. Ziet erg leuk uit en leek me handig tegen het stoten. Enkele zaken zoals Babydump verkopen ze nog gewoon. Bij Prenatal zijn ze uit de handel gehaald, nadat er ergens in Europa een kindje is gestikt in zo'n rand. Mijn zoon vond ik rond vijf maanden ook met zijn hoofd erachter en toen heb ik die stootrand gelijk weggehaald uit zijn bedje.

6. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Campingbedje proberen!
    Hier echt een oplossing omdat het meevoert en zacht is.
    Gewoon eigen matras erin, prima!
    Zoontje slaapt veel relaxter nu!

Deel Deze Pagina