Weet iemand hoe dit zit? Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe baan binnen dezelfde organisatie (in de zorg) Ik werk 24u waarvan ik 8 uur ouderschapsverlof opneem per week. Nu blijk ik nog bijna 200 vakantieuren te hebben staan, wat neerkomt op zo'n 8 weken vakantie Ik ga eind november met verlof. Ik mag hooguit 24 uur meenemen naar volgend jaar van leidinggevende en volgens LG kan ik door drukte geen vakantie extra meer opnemen. Ik moet dus gedwongen een behoorlijk aantal weken uit laten betalen terwijl ik dit eigelijk niet wil... Kan mijn leidinggevende dit eisen??
Volgens mij niet. Je moet de kans krijgen om ze op te nemen. Kijk het even na in je cao, daar staat het ook in.
Nope.. maar hier gebeurt het helaas ook ... of ze spelen t zo dat vakantie steeds geweigerd wordt en dat je wel moet kiezen voor uit betalen omdat je ze anders in het nieuwe jaar kwijt! Al hoe wel dat door ZWverlof miss wel wat anders zit! Maar dat durf ik je zo niet te zeggen.. Kun je niet zo regelen dat je dmv vakantiedagen eerder met verlof gaat?
Als je werkgever exact hetzelfde blijft, dan zouden je vakantieuren meegenomen moeten kunnen worden. Aanspraak op vakantie gaat altijd in overleg, dus het zou kunnen dat je in die periode geen vakantie kunt opnemen.
Het klopt niet wat je wg doet. Je wettelijke verlofuren vervallen een half jaar na afloop van het jaar. Je hebt in principe dus nog tot 1 juli 2015 om ze op te nemen (aannemende dat ze van dit jaar zijn). Hier staat er meer over: Vakantiedagen en vakantiegeld | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl
Hier ben je juist verplicht om om de zoveel tijd verlof op te nemen. Dit omdat je je verlof nodig hebt en het niet gezond is om zolang achter elkaar te werken en uiteraard om te voorkomen dat je op het eind van het jaar niet de mogelijkheid hebt om je uren op te nemen i.v.m. drukte. Dit vind ik dus een taak van zowel de werkgever maar ook de werknemer die dit in de gaten moet houden.
Verschild denk ik wel per werkgever.. ik werk ook in de zorg en mag contracturen aan vakantiedagen mee nemen naar t nieuwe jaar (dus 24 uur werken = 24 verlofdagen).. volgens mij staat dit ook in de cao.. maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen en heb ook geen zin om t op te zoeken
Kan je niet elke week 1 dag verlof nemen? Ik zou misschien een deel laten uitbetalen, maar er bij je werkgever op blijven aandringen dat je een deel toch echt wel wil opnemen. Dan nemen ze desnoods maar iemand extra deeltijds aan, want jij zal wel niet de enige zijn op je dienst die zoveel uren over heeft. Verenig je dus met een aantal collega's en blijf eisen dat je het kan opnemen of meenemen.
Ja zo is het bij mij ook. Tevens is het zo dat je werkgever alleen je vakantie aanvraag mag weigeren als hij kan aantonen dat jouw vakantie de voortgang van het bedrijf belemmert. Als dat niet zo is mag jij je uren dus gewoon opnemen.
Volgens mij mag dit wel wij mogen ook niet teveel vakantie uren meenemen (je contract uren) Dit ook zo met je overuren die worden elk kwartaal uitbetaald (contract uren mag je wel meenemen) Moet wel zeggen dat ze onze uren hoger uitbetalen zodat je hetzelfde overhoud dan als je gewoon werkt erg fijn.
Heb dit gehad bij de jongste.. uiteindelijk in overleg gewoon gepland na mijn verlof (in het volgende jaar)..
Het is ook de plicht van een werknemer om in de gaten te houden of je niet teveel verlof oppot vind ik Neem aan dat dit niet zomaar uit de lucht komt vallen? Maargoed afhankelijk van wanneer deze uren zijn en je Cao etc is het antwoord op je vraag eigenlijk wel.. Hier wat algemene info: Vervaltermijn wettelijke vakantiedagen Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na 6 maanden. Ongebruikte vakantiedagen uit 2013 vervallen op 1 juli 2014. Voor opgebouwde vakantiedagen voor 2012 geldt nog een vervaltermijn van 5 jaar. Vakantiedagen afkopen U mag bovenwettelijke vakantiedagen afkopen. U krijgt dan geld in ruil voor de opgespaarde vakantiedagen. U of uw werkgever kunnen elkaar hier niet toe verplichten. Niet opgenomen wettelijke vakantiedagen mag u aan het eind van uw contract ook afkopen. Inhoudsopgave 4.2. De vakantiedagen waar de medewerker recht op heeft volgens de wettelijke regeling mogen niet in geld uitgekeerd worden zolang het arbeidscontract voortduurt (4.2.3.). Het is daarom niet toegestaan om vakantiedagen af te kopen terwijl de arbeidsovereenkomst nog niet is geëindigd (art 7:640 BW). Mogen boven-wettelijke-vakantierechten uitbetaald worden? Heeft een medewerker meer aanspraak op vakantiedagen dan de wettelijke regeling als minimum stelt, dan speelt de vraag of deze extra vakantiedagen in geld uitgekeerd mogen worden. Dat mag alleen als dat uitdrukkelijk in een schriftelijke (arbeids)overeenkomst of CAO is geregeld (art 7:640-2 BW). Daarbij komt dat de medewerker met die afkoop van vakantierechten niet hoeft in te stemmen, aangezien hij recht heeft om die dagen op te nemen (art 7:638 BW). Mag de werkgever de boven-wettelijke-vakantiedagen uitbetalen, dan kan het lastig zijn deze extra dagen van de wettelijke dagen te onderscheiden. In beginsel kan aangenomen worden dat eerst de dagen van de wettelijke regeling opgenomen worden en vervolgens de extra dagen. Het zijn dan vaak deze extra dagen die overblijven en die in geld uitgekeerd mogen worden. Echter, wanneer er vakantierechten van voorgaande jaren bestaan, dan worden eerste deze oude vakantierechten opgenomen. Onverschuldigde betaling en verrekening Medewerkers behouden aanspraak op vakantie en doorbetalen van loon, als de vakantiedagen onrechtmatig in geld zijn uitbetaald. Het uitbetaalde geld, oftewel het geld voor de afkoop van de vakantiedagen, kan de werkgever terugvorderen aangezien dit onverschuldigd is betaald. De medewerker heeft dus een vordering op de werkgever, die loon moet doorbetalen over de tijd dat hij zijn recht op vakantie opneemt. Voorgaande betekent dat de medewerker recht op loon (vakantiegeld) heeft, maar daarnaast het te veel betaalde loon (reeds uitbetaalde vakantiegeld) moet terugbetalen. Verrekening van beide vorderingen met elkaar is mogelijk op het moment dat de medewerker vakantie neemt, wanneer de medewerker hiermee instemt. Stemt een medewerker hiermee niet in, dan kan de werkgever dit onverschuldigde bedrag (uitbetaalde vakantierechten / te veel betaald loon) verrekenen met het loon dat de medewerker tegoed heeft (voor de arbeid die hij heeft geleverd). Dit moet spoedig plaatsvinden, waardoor hiermee niet gewacht kan worden tot de tijd dat de medewerker zijn recht op vakantie opneemt (4.1.8.2.). ettelijke vakantiedagen vervallen niet na een half jaar als u niet in staat was om deze op tijd op te nemen. Bijvoorbeeld omdat u daarvoor te ziek was. Of omdat uw werkgever het onmogelijk maakte om (genoeg) vakantie op te nemen. In die gevallen geldt een verjaringstermijn van 5 jaar. De vervaltermijn van een half jaar geldt ook niet voor bovenwettelijke vakantiedagen.
Voor de wettelijke vakantieuren is het dus wettelijk geregeld... je cao mag je daarin niet beperken. Voor de bovenwettelijke vakantieuren geldt alleen je cao
Hier (zorg) hebben ze dit ook geprobeerd. Ik had weinig vakantie opgenomen en kwam toen door zwangerschap in de ZW. Tijdens de zwangerschap en een tijd erna. Hierdoor had ik geen vakantie opgenomen. Ik mocht maar een max aantal uren meenemen en de rest zou dan in het nieuwe jaar komen te vervallen". Niet dus. Je mag een aantal weken meenemen. Ik heb iets van 150 uur meegenomen. Goed voor een paar weken. Ze probere het, maar het mag niet.
Kun je niet regelen dat je ouderschapsverlof stopgezet wordt en je ipv daarvan verlofuren opneemt? Werkt natuurlijk alleen als het onbetaald ouderschapsverlof is. Maar van nu tot eind van het jaar geen vakantie is natuurlijk niet logisch. Alleen dit jaar nog 8 weken is natuurlijk wel veel, misschien dit jaar een x aantal weken en het eerste half jaar van 2015 nog de rest opnemen?