wollen kompressen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Yule, Oct 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yule

Yule VIP lid

Dec 6, 2007
    8,059
    1
    36
    Hallo,

Nog een vraagje.

Sinds 2 dagen ben ik weer begonnen met BV na een week tijdelijk kolven ivm antibioticagebruik (wat niet met BV samen kon). De eerste 3 weken BV had ik verschrikkelijk veel pijn, m.n. de toeschietreflex was zeer pijnlijk (schreeuwen van de pijn) en ik kreeg kloven dus aanleggen was zeer zeker een probleem. Voor de aanlegtechnieken heb ik een lactatiekundige aan huis gehad en met haar tips ben ik een heel eind gekomen. Maar de pijn bleef.

Een weekje kolven en antibiotica heeft mijn kloofjes ook geheeld, dus dat was ook erg fijn. Tijdens het kolven had ik overigens ook brandende pijn en steken in mijn borsten, maar veel minder dan tijdens het borstvoeden.

Nu ben ik dus weer begonnen met BV en volgens mij doe ik het aanleggen nu echt wel goed (heb de site van Jack Newman ook helemaal uitgeplozen ;) ). Ik voel alleen nog steeds een brandende pijn tijdens het voeden en na de voeding wordt dat branden erger en duurt ongeveer een half uur tot een uur, daarna gaat het bonken in mijn borst. Ik heb over het syndroom van Raynaud gelezen en ik denk dat ik dat heb. Als ik verkeerd aanleg komen mijn tepels er echt wit uit. Soms ook paars. Ik heb ook vaak kramp in mijn voeten, koude handen en voeten en vroeger wintervoeten gehad (als kind).

Ik ga even kijken of er ook spruw in het spel kan zijn, want ik las dat dat de pijn kan veroorzaken/verergeren.

Ook las ik over wollen borstkompressen, maar waar koop je die?

2. Yule

Yule VIP lid

Dec 6, 2007
    8,059
    1
    36
    Nog even een aanvulling: gisteren zag ik toen ik onder de douche vandaan kwam mijn tepels van wit naar roze naar paars gaan. Ik had er brandende pijn bij dus nu weet ik wel redelijk zeker dat het Raynaud is.
    Ik ben gaan proberen direct na het afhalen mijn hand op mijn tepel te leggen en daarna snel de boel dicht te maken (BH, shirt etc) zodat de temperatuur op peil blijft. Het enige wat ik daar een beetje naar aan vind, is dat de compressen (weggooi en/of wasbaar) dan aan mijn tepel gaan kleven, waardoor ik ze beschadig als ik het compres er weer afhaal.
    Zijn er ook compressen die dat niet doen (kleven)? Of zal ik gewoon elke keer Purelan erop smeren (bliksemsnel ;) ) zodat het niet gaat plakken?

Het aanleggen gaat trouwens echt steeds beter, waardoor de pijn ook minder lang aanhoudt na de voeding... Ik ben zo blij dat ik de BV weer heb kunnen oppakken!

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

beetje late reactie helaas....
    wollen zoogcompressen vind je bij www.borstvoedingalmere.nl

mocht je er in ernstige mate last van hebben, zijn sommige moeders nog geholpen met medicatie.

let goed op je voeding, zorg dat je vit. b peil goed is.

greotjes heidi margit

Share This Page