Refluxklachten, BV tegenover FV

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lien81, 2 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lien81

Lien81 Actief lid

5 jul 2006
    250
    0
    0
    Mijn dochtertje is nu 5,5 week oud en krijgt voornamelijk borstvoeding. Omdat ze op sommige dagen erg vaak om voeding vraagt (binnen 2 uur weer), krijgt ze af en toe een flesje. In beide gevallen drinkt ze goed. Wel snel, een borstvoeding (beide borsten) duurt ongeveer een kwartier, een fles van 100 cc heeft ze met 10 minuten leeg. Ik heb op zich wel genoeg voeding bij een normaal ritme, af en toe heb ik zelfs het idee dat het iets te veel is, dan verslikt ze zich of klokt heel hard om het te kunnen bijhouden. Ik haal haar dan even los en soms spuit de BV er dan gewoon nog uit. Af en toe kolf ik dan wat af met de hand.

Nu is ze sinds een tijdje nadat ze BV heeft gekregen erg onrustig. Ze beweegt heel veel (uitstrekken), smekt, spuugt soms een beetje en huilt dan steeds. Als ze boert lijkt ze even iets rustiger te worden. Ik heb het idee dat ze last heeft van reflux(achtige klachten), maar heb dit nog niet besproken op het CB. Nu is het me wel opgevallen dat ze na een flesvoeding rustiger is. Ze trappelt en huilt dan wel een beetje, maar het lijkt er meer op dat ze dan gewoon bezig gehouden wil worden en niet dat ze last heeft van haar eten. Kan het zijn dat ze bij FV minder last heeft dan bij BV? Ik wil op zich nog wel een tijd de combi blijven doen, maar als de klachten met FV een stuk minder zijn, zou ik dat misschien moeten heroverwegen.

Gr. Lien81

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

fijn dat je BV op zich goed loopt en dat je voldoende melk hebt. Jammer dat je dochter die klachten heeft. Als ik je verhaal zo lees zou het kunnen komen doordat je behoorlijk veel melk maakt. Misschien schiet de melk zo snel toe dat ze moeite heeft om het weg te slikken en dat ze in een korte tijd zoveel binnenkrijgt dat ze daar even overstuur van is. Ik denk dat je met wat tips de klachten bij haar wel kunt verminderen. Bijvoorbeeld blokvoeden, dat wil zeggen dat je in een blok van 3 of uur steeds dezelfde borst aanbiedt. Die borst is dan wat leger, zij krijgt ook de vettere achtermelk, en de melk spuit er niet zo uit. Voor je de eerste keer aan de volgende borst voedt kolf je wat af ( kan met de hand) en laat de eerste melk weglopen. Je kunt haar ook voeden in een andere houding, wat meer tegen de zwaartekracht in.
    Lees ook eens het volgende artikel op borstvoeding.com ik denk dat dat heel behulpzaam kan zijn:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie verkleinen - Hyperlactatie tijdens de lactatieperiode
    Succes en bij vragen hoor ik het graag weer.

Mirjam

Deel Deze Pagina