Hallo, mijn zoontje is nu 8 weken oud. Hij heeft erge last van verborgen reflux en krijgt hiervoor ook medicatie. Toch wil hij nog vaak drinken (gemiddeld om de 2u, maximum één keer per dag om de 3u, 's nachts laat hij er wel één keer 4u tussen). Ik geef maar 1 borst per voeding, omdat hij bij het aanbieden van de tweede borst zich vaak "overdrinkt" en nadien nog meer last heeft van de reflux. Soms ben ik wel onzeker of hij hiermee wel genoeg heeft. Zeker 's avonds lijkt hij onrustiger na 1 borst en weet ik niet goed of ik toch de tweede borst moet aanbieden omdat ik bang ben dat hij zich dus zou overdrinken. Moet ik bang zijn dat mijn melkproductie erop achteruit gaat door maar 1 borst te geven? Ik heb trouwens ook de indruk dat ik aan de rechterborst minder melk heb, kan dat? Is daar iets aan te doen? Mijn volgend probleem is dat ik graag een voorraadje zou aanleggen zodat ik er ook eens even alleen tussenuit kan, maar omdat hij zo vaak drinkt, weet ik echt niet goed hoe en wanneer ik best kolf... Als ik een uur de voeding ziou kolven, is er dan al genoeg melk het uur nadien? Moet ik 1 borst afkolven, of beide? Oja, ik had eerder al een onderwerp gepost over reflux en blokvoeden, maar daar ben ik dus ondertussen mee gestopt. Bedankt!
Hoi. Je vorige vraag is er denk ik helaas bij-in geschoten. Vervelend dat je zoontje reflux heeft. Als je zoontje goed groeit, voldoende plasluier heeft en regelmatig poept zou ik me geen zorgen maken of hij voldoende heeft aan 1 borst. Het kan heel goed zijn dat hij zijn volledige voeding uit 1 borst haalt. Bied per voeding wisselend de borsten aan. De ene keer links, de andere keer rechts, zodat ze beide goed gestimuleerd blijven. Het is niet raar dat je in de ene borst minder melk hebt dan de andere. Dat is bij veel vrouwen zo. Om een voorraadje melk te maken, is het in jou geval het handigste om de borst te kolven waar hij niet aan heeft gedronken direct na een voeding. Doe dit voor nu 's ochtends (Dan heb je waarschijnlijk de meeste melk in je borsten zitten). Tegen de tijd dat je weer aan het werk gaat heb je een mooi voorraadje. Als je dan op het werk ook gaat kolven behoud je voldoende voorraad melk om je zoontje volledige moedermelk te blijven geven. Vind je dat je teweinig voorraad kan opbouwen met alleen 's ochtends kolven dan kan je 's avonds op dezelfde manier kolven wanneer je weet dat er meer tijd tussen de voedingen gaat zitten. Zo ben je er zeker van dat je borst weer gevuld is voor de volgende voeding. (ip is je borst ook al na 1 uur voor ongeveer 2/3 weer gevuld) Groetjes Saskia