stoppen lukt maar niet

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door pattyxx, 25 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    Het kan heel lastig zijn te stoppen met roken! Ik ben zelf ook gestopt en dit heeft mij geholpen:

* zoeken op internet naar gevolgen voor de baby
    * Ik heb er een week overgedaan en eerst mijn 'fijnste' sigaretten overgeslagen. bijvoorbeeld die, net na het eten. Ik moest dan van mezelf eerst iets anders doen en pas een uur na het eten mocht ik er dan nog 1 van mezelf. Die sigaretjes zijn het lastigst.
    * tictac en snel iets anders gaan doen als je zin krijgt in een sigaret.
    * en wat mij het meest heeft geholpen is het feit dat ik gewoon een pakje in de kast had liggen. Ik werd altijd al lichtelijk panisch van het gevoel dat je helemaal geen sigaretten meer had. Nu dacht ik steeds, Ik MAG wel roken, maar ik WIL het niet! En als ik er echt 1 wil dan kan dat. Uiteindelijk nooit gedaan en heb ik er 5 dagen over gedaan om helemaal te stoppen.

Het gaat goed en ik ben echt supertrots op mezelf. Ben bij de andere zwangerschappen ook gestopt maar toch telkens weer begonnen helaas. Hopelijk ben ik nu voor altijd gestopt!

Zet hem op!!

2. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Kun je hier met je HA of VK over praten?
    Er zijn zat "stoppen met roken" programma's, en als je er écht achter staat, is er vast één tussen, die bij jou past!

Succes!

3. tdw

tdw Niet meer actief

wat iedereen zegt... Hulp zoeken bij HA en/of vk... Ik ben gestopt nadat ik onverwacht zwanger bleek van de eerste 4,5 jaar geleden... Nooit meer een sigaret aangeraakt en geen moeite mee gehad want Ik bedacht gewoon wat ik mijn kindje aan deed...

Succes, ik hoop dat het je lukt voor je kindje...

4. JoliJoy

JoliJoy Actief lid

27 jun 2014
    391
    0
    16
    Voor mij was een positest DE rede om te stoppen.
    Maar dat helpt jou niet.
    Ikzelf heb het met momenten best moeilijk gehad, en erg zin in een sigaret. Maar dan dacht ik: wat als het kindje zo meteen een aandoening heeft, dat vergeef ik het mezelf NOOIT!
    Dan is de zin om te roken zo verdwenen.
    Daarbij, wat zijn toch 9 maanden stoppen, daarna kun je nog vaak zat een sigaretje roken. Als je daar dan uberhaupt nog behoefte aan hebt.
    Kom op, even doorzetten. De gezondheid van je kindje is toch echt belangrijker dan die stomme peuk die eigenlijk totaal nergens op slaat ;)

5. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    Meid... je vergeeft het jezelf nooit als je kindje wat mankeert... ik ben bij beide jongens gestopt rond de 8 a 10 weken ik moest afbouwen.
    Mijn tweede zoontje heeft kanker gehad. Je wilt niet weten hoe vaak ik mijzelf hier de schuld van heb gegeven ook al zeiden de artsen dat dat los stond van elkaar.

Nu ben ik ruim van tevoren gestopt voordat we überhaupt al zwanger waren en wat ben ik trots! Ik heb er alles aan gedaan om haar ern goede start te geven. Ik wou dat ik dat toendertijd bij mijn knulletjes ook had gekund...

6. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Je zou stoppen met roken kunnen ondersteunen met accupunctuur. Dit kan en mag gewoon tijdens de zwangerschap.

Mijn vriend is cold turkey gestopt toen hij vliegtuig in stapte op vakantie. Hij was daardoor al uit zijn vaste gedrags (rook) patroon.

Succes met stoppen voor jou gezondheid en de baby :)

7. Elissa

Elissa Lid

2 dec 2013
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bel de huisarts op en vraag advies. Ik ben in een keer gestopt en had 2 weken last ervan, nu al jaren niet meer gerookt( ver voor mijn zwangerschappen). Mijn partner heb ik weer laten roken, omdat hij echt een depressie begon te ontwikkelen. Dat de een makkelijk stopt zegt niks en heeft niet met falen te maken. Mijn man heeft echt wel een karakter. Overleg met de huisarts welke mogelijkheden er zijn. Tegen een oud collega werd gezegd dat ze in haar zwangerschap 3, 4 sigaretjes kon roken, omdat dat beter zou zijn voor het kind dan de stress die ze had. ook hier heb ik mijn vraagtekens bij. Goed van je dat je eerlijk bent en je zwakte aangeeft. Het is zo makkelijk om te oordelen over anderen. iedereen is anders. Succes met je verslaving.

8. Drieka

Drieka Niet meer actief

Waarom reageer je niet meer Pattyxx?
    Je krijgt echt wel goede tips en vrijwel iedereen probeert je hier te helpen?

9. grl1980

grl1980 Actief lid

3 aug 2014
    219
    2
    18
    NULL
    Het kan heel moeilijk zijn om te stoppen met roken, al weet je dat het beter is. Ik heb kanker gehad, en vond het zelfs toen moeilijk, om voor mijzelf, maar ook voor mijn partner te stoppen. Met uitgaan lukte mij dit ook echt niet, tot ik mezelf steeds vaker een sigaret gunde. Niet tot fulltime roken, maar toch een paar keer per week.
    Nu ik zwanger ben heb ik geen sigaret meer aangeraakt, maar ik blijf er wel trek in hebben!

Vraag je huisarts om advies en hulp. Eventueel samen met een consulent(e). Het is bewezen dat stoppen met roken beter lukt met hulp(middelen). Toen ik onder behandeling stond lukte het mij ook zo een lange tijd vol te houden.
    En, let de lat niet te hoog. Probeer voor jezelf 1 dag niet te roken. Beloof jezelf de volgende dag weer 1. Kijk eens hoe dat gaat, misschien gaat dat best goed, en stel je de beloofde sigaret nog een dag uit.

Succes en heel veel sterkte!

10. AZ83

AZ83 Lid

11 feb 2015
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Probeer eens een paar minuten door zo'n smal rietje te ademen. Schijnt dat je dat je dan voelt wat de baby voelt. Laatst gezien op tv.

11. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Knap dat je het eerlijk toe durft te geven!
    Ik zou zeker hulp zoeken, dan heb je gelijk een stok achter de deur.
    Vertel je omgeving ook dat je stopt/gestopt bent dan heb je ook nog een soort van sociale controle!
    Cold turkey lijkt me niet de methode voor jou (of wellicht met goede begeleiding wel!) want stress kan ook een hoop schade aanrichten aan je kindje.

Veel geluk en wijsheid en doe wat voor jou en je kindje het beste voelt. Zoals eerder al genoemd, wellicht het besef wat de gevolgen kunnen zijn....

12. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    hier ben ik ook benieuwd naar. Je opent dit topic niet voor niets, dus ben benieuwd naar je reactie.

Ik heb jarenlang gerookt en ben gelukkig 8 jaar geleden al gestopt. Lang voor ik zwanger raakte. Maar man, wat was dat stoppen moeilijk.
    Ik begrijp dat je het moeilijk vindt maar vind wel dat je meer actie moet ondernemen. Zoek hulp en stop zsm. Voor je kindje. Zoek maar eens op wat je kindje moet doorstaan omdat je nog niet gestopt bent.
    Hoe moeilijk het ook is, je vergeeft het jezelf nooit als je kindje wat mankeert omdat je rookte tijdens de zwangerschap...

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik ben ook gestopt met (veel) roken toen ik zwanger bleek te zijn. In eerste instantie niet; het heeft nog even 2/3 weken geduurd maar daarna was het resoluut klaar. Ik denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat ik plotseling zwanger bleek - het was nooit de intentie om zwanger te worden en dat nieuws kwam als een grote verrassing (volgens het ziekenhuis was ik onvruchtbaar). Heel mijn leven stond ineens op zijn kop en alles moest anders. Nou, stoppen met roken kon ik op dat specifieke moment nog even niet. Maar niet lang daarna gelukkig wel.

Kinderen kunnen gezond worden geboren als je doorrookt - het kan ook niet - maar het kan ook wel. Iedereen die rookt heeft 10.000 overtuigingen waarbij het hun kindje niet overkomt. Net als met zedendelicten; dat overkomt altijd een ander, nooit jezelf. Totdat je er midden in zit. Het punt is dat je jouw interne knop moet vinden en die moet omzetten. Klinkt simpel, is het niet.

Ik kon er inderdaad niet over uit wat ik mijn kereltje aandeed. Arm klein jongetje in mijn buik; wiens lichaampje ik vergiftigde bij elke teug van mijn sigaret. Ik ben een beelddenker en zag het gewoon helemaal voor me dus dat was voor mij wel een grote reden om ermee te nokken. Maar het ging nog wel veel verder dan dat. Mijn ouders rookten en ik had er als kind zijnde een hekel aan; ik stikte soms van die vieze rook - ik had al astma. Alle keren dat ik op de achterbank in de auto zat terwijl beide ouders rookten... Wil ik dat mijn kind aan doen? Wil ik ook duizend keer horen: maahaam, je sigaret rookt in mijn gezicht. De as overal. De rook in huis en kleding. Wil ik een moeder worden die achter de kinderwagen loopt met een sigaret op mijn lip?

Nou ja, die combinatie met factoren wogen niet op tegen mijn 'oh-wat-lekker-zo'n-sigaretje'. Ik ben daardoor gestopt. En dat was zeker niet makkelijk. De drang/trek is heel lang nog gebleven en af en toe heb ik nog steeds zin. Maar mijn kereltje is al anderhalf en voorlopig heb ik nog steeds geen pakje sigaretten gekocht. Mijn lichaam is nicotine-afgekickt. Heel soms als ik heel erg veel zin heb, ga ik naar een rokende vriendin en biets ik een sigaretje van haar. Dan neem ik een trekje en word ik DIRECT misselijk. Gewoon spuugmisselijk. Nou ja, dan ben ik gelijk weer vijf maanden genezen van mijn 'trek'.

14. Lady Flower

Lady Flower Fanatiek lid

2 nov 2011
    1.055
    0
    0
    Kom op, je kunt het!! Weg met die rotzooi!

15. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    Zie dat je niet meer reageert! Maar toch even een berichtje

Ik heb nu ook zoiets. Jaren gerookt maar gelukkig bij al mijn zwangerschappen kreeg ik als kwaal; kotsmisselijk van sigaretten. Alleen nu krijg ik ineens zin om weer te gaan roken. Om het niet te doen doe ik om de 2, 3 dgn € 6,20 in een potje. Want dat gaf ik uit aan sigaretten.
    Ook mag niemand meer in huis roken, man ook niet. En erg jammer maar ik ga niet meer op bezoek bij vriendinnen want zij roken ook.

Ik weet dat het erg moeilijk is en wens je heel veel sterkte.

16. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Voor mij makkelijk om te zeggen want ik heb nooit gerookt, maar STOP!!!!

Google eens op een gezonde placenta en op een placenta van iemand die gerookt heeft tijdens de zwangerschap.
    Ik weet zeker dat je je rot schrikt en dat je niet wilt dat jouw kindje uit zoiets vies komt straks!

Succes!

17. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ik was al ver voor mijn vorige zwangerschap gestopt en had het echt heel moeilijk. Ik heb toen het boek van Allen Carr 'Stoppen met roken' gelezen en dat heeft mij inzicht gegeven in mijn verslaving en hoe deze in elkaar steekt. Daardoor kon ik de knop beter omzetten en was het stukken makkelijker.
    In jouw geval zou ik het ook bespreken met je vk en huisarts.

18. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben direct gestopt toen ik een positieve test in mijn handen had. Voelde me veel te schuldig om mijn kind daarmee op te zadelen. Gelukkig ook na mijn bevalling nooit geen zin meer in een peuk gehad. En ik was ook echt verslaafd want eerdere stop pogingen lukten nooit.

19. Natas123

Natas123 Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.469
    323
    83
    Hoi patty,
    Ik rookte ook ong 20 peuken op een dag, na de positieve test nog maar 2, kon het nog niet loslaten, ben nu pas 5 weekjes, en wil me sigaretje voor na het eten aankomende dagen nog bewaren en dan stop ik er ook helemaal mee!:)
    Me vk was al blij dat ik van 20 naar 2 ging, en dat ik idd helemaal moest stoppen, en die bood een curcus aan in 't ziekenhuis, voor stoppen met roken! Ik zeg doen, als je nog heel veel sigaretten rookt!

20. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Nou, inderdaad... Ik ben ook een beelddenker en zie gewoon voor me hoe zo een klein lichaampje ineen krimpt bij elke teug. Hoe de baby wil schreeuwen: 'mama, stop alsjeblieft, ik krijg geen lucht' en tevergeefs naar adem hapt.

Ik rook niet en ben nooit een roker geweest. Misschien begrijp ik daarom niet hoe lastig het is om te stoppen. Toch zou het besef van een klein mensje in je buik voldoende moeten zijn om per direct te stoppen. Een baby heeft geen keus. Jij wel. Stop direct en zeg tegen iedereen in je omgeving dat je niet meer rookt i.v.m. zwangerschap. Door de sociale controle heb je ook kans dat je niet meer wilt roken. Want zeg nou zelf: hoe beschamend is het wel niet als je tegen iedereen zegt dat je stopt voor je baby en mensen spotten je vervolgens met een peuk? Precies, nogal gênant. Bovendien vergeef je het jezelf echt NOOIT als je kindje straks een afwijking o.i.d. heeft wat jij had kunnen voorkomen...

Deel Deze Pagina