stoppen met 1 jaar hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door baby001, 26 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Mijn dochter is bijna 9.5 maand, drinkt nog elke 3 uur 1 borst. Ze meldt zichzelf niet (waarschijnlijk omdat ik het voor ben) maar ze pakt de borst altijd goed en drinkt dan ook goed. Op hrt kdv drinkt ze ook elke drie uur ong 100-120 cc... daarna ook vv wat ze ook goed eet.

snachts drinkt ze ook nog 1-2 keer

Nu wil ik gaan stoppen als ze een jaar is maar ik weet niet hoe ik daar naartoe moet gaan werken zeg maar.. elke drie uur drinken vind ik n.m. nog best wel veel en om dan zomaar te stoppen/mindere ?? Vind ik wel erg bruut...niet alleen voor haar maar ook voor mezelf... ik moet n.m. psychisch ook een beetje wennen dat dit eraan zit te komen maar ben ook blij als ik van het kolven af ben en van het feit dat ze nergens anders dan thuis aan de borst drinkt... geen zorgen meer of mijn productie wel goed blijft ed... en aan de andere kant mis ik nu al de momenten samen :'(

Maargoed... buiten dat ( :) ) wie weet hoe ik dit aan moet pakken??

Bedankt alvast

gr baby001

2. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik merkte 2 weken geleden dat mijn zoontje weinig ging drinken om half 10 en half 4. Waarschijnlijk omdat hij al super bijvoeding at.
    Ik ben in een keer met die twee voedingen gestopt. Hij drinkt nu als alternatief water uit een rietjesbeker, dat snapt hij sinds pas goed. Schema is nu zo:

- 7:30 uur bv daarna soms wat hapjes brood, maar hij eet slecht brood
    - 9 uur 150ml pap (spelt) van water en een halve banaan (daarna slapen)
    - 12:30 warme maaltijd minimaal 150gr en wat slokken water uit rietjesbeker
    - 13:30 bv (daarna slapen)
    - 15:45 liga met wat water en bakje fruit van 100gr, paar slokken water uit rietjes beker
    - 17:45 150gr havermout met fruit pap, daarna beetje water
    - 19:30 bv (slapen)
    - 23:00 droomvoeding bv

In totaal drinkt hij nu 150cc water op een dag.

De droomvoeding laat ik over 2 weken vallen, hij drinkt steeds minder en meld zichzelf echt niet. Ga ik om 1 uur naar bed dan heb ik hem ook niet gehoord. In de nacht drinkt hij sinds 8 maanden al niet meer.

Als hij een is wil ik graag de overige bv gaan afbouwen door gewone melk of iets dergelijks. Dat zal waarschijnlijk in een rietjesbeker gaan, want een fles is volgens meneer bedoeld om op te kauwen :D

3. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.024
    3.257
    113
    Wil je echt stoppen of wil je van het gedoe af?

Ik ben bij mijn jongste twee rond een jaar gestopt met kolven, buitenhuis kregen ze wat anders te drinken en ik maakte me niet meer druk over mijn productie, ik zou wel zien hoe het liep. Op die manier heb ik mijn tweede 22 maanden gevoed en mijn jongste 16 maanden. (oudste was met 11 maanden gestopt).

Ik heb het dus gewoon op zijn beloop gelaten en zo hebben mijn jongens zelf, heel rustig en natuurlijk afgebouwd.

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Na de 9 tot 11 maanden hoef je niet meer te kolven als je kindje niet bij je drinkt. Je kindje drinkt dan ook minder vaak als het goed is. Lekker ander drinken en eten aanbieden, ook als je er wel bent.
    Mijn dreumes drinkt nog 3x per dag en 2x als hij naar het KDV is.
    Met een jaar stoppen heb ik nog niet gedaan. Ik was het bij mijn dochter wel van plan, maar toen zijn we wel doorgegaan.
    Je kunt beginnen met 'don't offer don't refuse'.

5. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Zoon is bijna 10 maanden.

Schema (buiten de vakantie) is:
    06.00 bv
    10.00 fruit + wat roosvicee laxo
    12.00 brood (1-2 stukken)
    13.00 BV uit fles (160cc)
    15.00 soepstengel oid + fles met .....(sap/water/thee)
    17.30 warm eten + toetje
    20.00 BV

Eventueel in de nacht ook nog.

In de vakantie ben ik begonnen met stoppen met de middagvoeding te kolven. heb nog veel voorraad om hem nog een tijdje melk te kunnen geven na het brood.

Gister vergeten te kolven en geen probleem gehad.

Ik heb nu geen deadline meer om te willen stoppen en volg hem gewoon. Maar anders is het denk ik hetzelfde als bij mij de middag eraf.

Eerst jezelf mentaal de tijd geven om je erop voor te bereiden!!!

Vervolgens ben ik begonnen met 7 min te kolven per kant (1,5 min tsr en de rest kolven).
    Met de hand wat nakolven. Dit voor een dag of 3 en zo afbouwen met een halve min. per keer tot nu.
    Ik kolfde nu 3,5 min incl. tsr. En probeer vandaag ook zonder te kolven of ik geen stuwing krijg.

6. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    ik heb voedde op een gegeven moment alleen in de ochtend en in de avond voor het slapen gaan, en dat gaat prima, inmiddels wordt er nu alleen in de avond gedronken, 1 kind op de ene avond en mijn andere kind op de andere avond, soms allebei.
    maar kolven doe ik al heel lang niet meer, ze eten en drinken genoeg andere dingen. maar de borst voor het slapen gaan vinden ze allebei nog heel fijn.
    en het voordeel is als ze ziek zijn, krijgen ze een paar keer per dag extra de borst en zijn ze zo weer beter ;)

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Waarom wil je graag stoppen? Je zou het ook aan haar kunnen laten hoe lang ze zelf nog de behoefte heeft. Vanaf een jaar vond ik het zo ontzettend makkelijk worden en was het echt alleen nog maar genieten. Niet meer kolven, gewoon van huis kunnen zonder je druk te maken om voedingen. Als je er zelf nog niet echt klaar mee bent zou ik gewoon nog een tijdje aankijken hoe het gaat. Ze heeft de natuurlijke leeftijd om te stoppen met drinken nog lang niet bereikt.

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ik heb mijn oudste ongeveer een jaar gevoed en wil dit bij de jongste ook doen. Persoonlijk vind ik dat genoeg, gewoon omdat mijn zoons vanaf een maand of 9 heel onrustig gingen drinken en ik de nachten zo zat was... en ik vond/vind het gewoon mooi geweest... 2 jaar voeden is super mooi als je dat kan natuurlijk, voor mij is dat het niet.

Ik ben nu bij mijn jongste langzaam aan het afbouwen. Ik geef ipv een borstvoeding dat bijv een bekertje water + fruit, of wat yochurt, of een flesje kv. Als je geen kv wil geven kan dat ook hoor, dan moet je met andere producten geven ook wel naar 3x kunnen afbouwen, met 1 jaar kan je dan overstappen op gewone koemelk. Mijn zoon krijgt nu meestal 2x bv en 1x kv (150/180 cc) en 1x yochurt. + fruit, groente en brood.

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik ben nu aan het afbouwen van de droomvoeding. Meestal 2 nachten niet, dan 1 wel. Hij wordt niet wakker als hij geen droomvoeding krijgt. Vanavond krijgt hij weer niet, dat is dan nacht drie. Waarschijnlijk doe ik het morgenavond nog voor de laatste keer, dan stop ik er definitief mee.
    Dan zit ik dus nog op 3x bv.
    Als hij 1 wordt stop ik met de middagvoeding. En dan per maand laat ik die andere twee vervallen. Dus met 14 maanden ben ik dan gestopt.
    Vond het fijn om te doen, maar vind het nu genoeg geweest. Dit is onze derde en ik wilde in eerste instantie geen bv geven, maar ben begonnen omdat hij prematuur geboren is.

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb mezelf ook 1 als doel gesteld. Nu was bij de afgelopen hittengolf mn productie ineens ruk dus moest ik kv bijgeven. Na ren beetje zoeken en googlen bij nany care geitenmelk gekomen. Dat is redelijk onbewerkt in vergelijking met hero of nutrilon het stinkt niet en smaakt ook wel gewoon als melk. Geen geitensmaak doordat de melk voor baby oeding alleen uit de periode ls in het jaar gebruikt worden wanneer die hebige geitsmaak er niet aan zit.

Hier zit is nu op 3x bv per dag en zoals nu is hij een dagje bij opa en oma en krijgt hij de kv.

In princiepe zit je nu op een tijd dat je niet meer zoveel last van stuwing zal hebben als je hem nog 3 voedingen zou geven. Melk wordt nu meer op het moment zelf aangemaakt.

Ik zou gewoon lekker doen wat je zelf fijn vindt. Ik hoop stiekem wel dat ik het nog wel wil doorzetten als zl 1 is. Voor de avondvoeding.

11. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Ik ben nu een maand gestopt, toen werd ze 1 jaar.

Ik gaf nog in de ochtend/avond en nachten bv, ik ben langzaamaan de ochtend en avondvoedingen vervangen voor opvolgmelk ( ze is erg aan de lichte kant dus ik wilde zeker weten dat ze extra binnen kreeg)

Uiteindelijk is ze zelf in de nachten gestopt met vragen om bv, en slaapt ze alle nachten door sinds ze opvolgmelk krijgt met pap erin!!

Ze hapte uiteindelijk ook niet meer aan, en werd ze boos dus het voelde voor mij ook goed om het hoofdstuk af te sluiten, en ik begin weer mezelf te worden na 1 jaar slapeloze nachten HEERLIJK!!!:D

12. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    ik wil inderdaad van het gedoe af. Ik vind het voeden zelf heerlijk maar ze drinkt alleen thuis ergens anders is ze veel te nieuwschierig. Ik ben dan bang dat ze niet genoeg binnenkrijgt etc. Ze meldt zichzelf ook niet voor de voeding, ik geef haar gewoon elke vier uur en ze pakt dan gretig.
    Ander drinken is nog niet echt top mar weet niet of het veranderd als ze minder bij mij drinkt.

ik weet niet wat voor een 'schema' ik moet aanhouden aangezien ze snachts onregelmatig drinkt en de dag dus steeds anders begint(ook qua hoeveelheden op het kdv) zodat ze voldoende krijgt...)

Ik vind het zelf moeilijk afscheid te nemen van de bv maar aan de andere kant wel lekker om vrijheid te hebben en je geen zorgen te hoeven maken over de hoeveelheid melk. Een ochtend middag en avond en late avond voeding zou ik gewoon oke vinden.

vanmorgen dronk ze bijvoorbeeld pas om 830 pas...hle dan verder de dag?? Ik doe dan nu
    1230 bv
    1630 bv
    1930 bv
    en tussendoor brood fruit en avondete

13. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het gedoe wordt echt minder hoor! Ten minste bij ons wel. Toen dochter een maand of 10 was had ik ook besloten om met een jaar te stoppen omdat ik ook wel klaar was met het gedoe. Maar zo rond een jaar zaten we als vanzelf nog op twee a drie voedingen per dag (op werkdagen alleen 's ochtends en 's avonds, als ik met haar was ook 's middags nog een keer). Geen stuwing meer bij een keertje overslaan, ze kreeg eigenlijk al genoeg eten en drinken binnen om het op vol te houden en de borstvoeding was gewoon een extraatje. Ze is nu 14 maanden en zo gaat het nog steeds. Heerlijk: geen gedoe, geen stress. Ik zou waarschijnlijk zo kunnen stoppen, ze vindt het ook prima om water of thee te krijgen maar het gaat allemaal zo makkelijk nu dat ik het lekker op z'n beloop laat.

Wat ik inmiddels echt geleerd heb over borstvoeding: maak niet te veel plannen want het verandert toch steeds weer. Over een maand kan alles weer helemaal anders zijn!

14. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    hoe ben je op die drie voedingen terecht gekomen?? Heb je dat zelf een beetje gestuurd? Ik zit soms nog weleens op 6/7 voedingen (met de nacht erbij)

Als ik haar zometeen rond een uur of 4 wat water oid geef ipv de borst vind ze dat volgensmij ook prima... geef ik de borst, dan drinkt ze ook gewoon. Dus ja, wat kiezen he?! ;) Het is meer denk ik ook mijn 'ding' te bang dat ze te weinig melk krijgt ed. En zelf vind ik het ook een heerlijk momentje samen:D

Misschien moet ik mn dochter gewoon volgen en niet teveel plannen??

15. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij ons kwam het van twee kanten. Dochter begon steeds moeilijker te doen, en ik had op een gegeven moment ook wel zoiets van: als je net een boterham en een banaan en een halve fles water op hebt dan zal het vast wel even genoeg zijn :). Ze at steeds beter en dan is het ook wat minder eng om het los te laten. Ik denk dat als het een moeilijke eter was dat ik wel meer volgehouden had, maar nu heb ik er echt vertrouwen in dat ze neemt wat ze nodig heeft. Interesse in de borst gaat nog wel steeds met ups en downs, soms wil ze best nog wat vaker drinken, soms nauwelijks twee keer op een dag.

Ik zou inderdaad aanraden om niet te veel te plannen. Voor je het weet komen er bijvoorbeeld kiezen door en gaat het eten weer een tijdje slecht, of ze werkt ineens hele maaltijden naar binnen. Je weet het gewoon niet van te voren.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Júist na de 1e verjaardag heb ik de borstvoeding als makkelijk ervaren.
    Zo rond de 9 maanden kan een lastige periode zijn. Hier heeft zoon 2 weken geweigerd bijvoorbeeld. Ze zijn gewoon tijdelijk wat meer bezig met andere dingen.
    Maar als die periode voorbij is, gaan ze gewoon verder.

Rond de 1e verjaardag sliep zoon door.
    4 voedingen op een dag. Samen de ochtend beginnen. Samen de dag afsluiten.
    En dan overdag voor de 2 slaapjes.

Kolven was niet meer nodig. Dagje de stad in? Geen probleem.
    Zoon at en dronk gewoon met de pot mee. De borstvoeding was gewoon voore,tra. Voeden buiten de deur deed ik ook niet. Was niet nodig.Of wellicht als we bij vrienden/familie waren, en hij daar een tukje deed.

Kortom, geen afhankelijkheid meer, geen gedoe, alleen maar leuk en gezellig. Héél anders dan zeker de eerste 7/8 maanden.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Kan je doen.
    Maar als je wat meer overzicht wil, kan je ook vaste momenten gaan geven.
    Ik ben helemaal voor voeden op verzoek, als ze nog piep zijn. maar rond de 1e verjaardag eet een kind ook op "vaste" tijden een boterhammetje en avondeten. Dus kan je de borst ook aan een vast moment koppelen.

18. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Vaste momenten zou al ideaal zijn! Zowel voor mij als voor op het kinderdagverblijf. (Ze drinkt daar kleine flesjes van max 120 cc) als mijn dochter zou doorslapen begin je inderdaad de dag al met een bv en dat zoi al schelen...helaas is dat niet zo :)

Ik ben ook helemaal voor het voeden op verzoek maar mijn dochter vraagt gewoon niet/nauwelijks.
    Vandaag heeft ze om 830 gedronken, om 1200 en om 1800 uur. Om 1530 heeft ze water gedronken en een koekje gegeten... het voelde voor mij wat naar dat ze niet bij mij dronk maar dat zou wel iets psychisch zijn?! :)

Ik heb nog wel een paar keer de borst aangebpden maar ze wilde echt niet dus ga er dan vanuit dat ze genoeg vocht heeft gehad.

Weigeren vd borst heeft ze inderdaad een week of twee gedaan...gelukkig lijken we daar doorheen te zijn :)

Gingen jullie kinderen naar het kdv? Hoe deden jullie dat rond deze tijd? Nog om de vier uur een fles aanbieden? Of alleen bij de boterham een fles en sochtends en savonds gewoon thuis? En hoeveel cc??

enne hoe zit het eigenlijk dan met " tot een jaar is bv het belangrijkste?" Want nu geef je dus minder en meer vv

(Jullie merken al dat ik er best onzeker over ben, ik wil gewoon niet dat ze groot word!!! ;) )

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Hoe zit ze qua slaapjes?
    En hoe is de dag verder qua eet-momenten?

20. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18

Ze slaapt vrij onregelmatig. De ene keer slaapt ze 3x op een dag omdat ze maar korte hazeslaapjes van 30-45 minuten doet (dit doet ze al vanaf de geboorte) of ze doet 2x een slaapje van 60-90 minuten (dat is ideaal :) )

Verder eet ze gewoon wanneer wij eten. Ontbijt-fruit-lunch-avondeten. Brood eet ze niet zo veel.(meestal heeft ze ook net bv gehad)..fruit eet ze aardig goed. En avondeten is ze echt dol op!

Deel Deze Pagina