bij de erste bijna gen melk gehad..2e ook dan?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door knorretje21, 8 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    hallo :)

ik had een vraagje ben er wel al vroeg mee maar toch vraag het me al een tijdje af.

Bij mijn eerste dochter Alysia heb ik waarschijnlijk veeste eiig mlk gehad dus veel problemen gehad met voeden en dusna 6 weken gestopt.

Nu vroeg ik me af zal het bij de 2e da wel goed op gang komen? is dit dan vaak hetzelfde of zeg het niks? en heb k stras gewoon een perfecte melkproductie?

bedankt alvast :)

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Natassie,

Gefeliciteerd met je nog kers verse zwangerschap.

Het is nooit te vroeg om je iets af te vragen. zo ook niet over borstvoeding.

Om kort te zijn, je lijf weet nu al wat BV geven is, er is iets van productie geweest en dus is het niet nieuw meer. Ik denk dat het goed is, maar dat is ook puur voor jezelf om anders te starten, om je tijdig te informeren. Kijk in debuurt of er een LK of een andere instantie een informatiebijeenkomst geeft over borstvoeding. Natuurlijk weet je er al veel van maar je hebt nu ook een eigen ervaring met misschien (onbewust) angsten dat het verloop hetzelfde zal zijn.

Om nu daarop beter voorbereid te zijn is het goed om met die ervaring een bijeenkostm te bezoeken. Onze praktijk geeft juist voor moeders met een mindere ervaring een soort prive voorlichting. Dan kunnen we ingaan op hoe het hoort te verlopen, hoe het is verlopen en hoe die valkuilen nu overwonnen kunnen worden. Ik weet dat vele LK bijeenkomsten met soortgelijke opzet hebben.

Het voordeel is dat je dan beter beslagen ten ijs komt. Op tijd aan de bel kan trekken als het mis mocht gaan.

Belangrijkste om te onthouden zijn 2 dingen.

Principe van vraag en aanbod, zolang jij voldoende vraagt (aanleggen of kolven) dan reageert jouw lijf door meer melk te produceren.

BV gevne mag geen pijn doen! Doet het wel pijn, trek aan de bel en modder niet door.

Heel veel succes, geniet van je zwangerschap en je weet ons te vinden.

Ilse

3. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    super bedankt voor het uitgbreide antwoord.
    Ik ga zeker naar info avonden toe, vind ik een goed idee..

Wat ik me alleen oof afvraag ik heb al een paar jaar een knobeltje in me borst. Volgens de huisarts niks boeiends maar zal het ook daardoor komen dat de borstvoeding niet gaat? Want aan die borst deed het ook altijd het meeste pijn bij Alysia.. En ik heb haar toen bijna elk uur aangelegen maar kwam achteraf niet voldoende uit ze is pas ook weer aangekomen toen ik op de fles overging...

Heb hele slechte begeleidng gehad door de VK helaas... maar vroeg me af of dat ermee te maken had..

Nogmaals super bedankt!

groetjes natasja

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Natasja,

Het kan zijn dat het knobbeltje een bellemering oplevert. Het zou niet direct de pijn hoeven te verklaren en het zal zeker niet alle melkstroom remmen. Ik denk dat het goed is om een LK ter arm te nemen en straks na de bevalling gewoon kijken hoe het gaat. Pijn ontstaat meestal door verkeerd aanleggen.

het kan zijn dat er melkstasis is geweest en dat er wat melk ingekapseld is. Dat vormt een knobbeltje.

Zelf zou ik geneigd zijn om er wel even goed naar te laten kijken (maar misschien heb je dat wel gedaan)

Het hoeft in elk geval niet direct te betekenen dat het nu weer niet gaat lukken.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina