Hallo iedereen, Sinds vandaag ben ik begonnen met kolven.. pff lastig hoor allemaal! Ik heb een handkolf om te beginnen van avent. Nu lees ik in dit boekje dat als je het steriel het gemaakt met uitkoken 5 min.. dat het maar 3 uur steriel is. Heeft iemand hier ervaring mee? En doe ik dit zo goed? - Uitkoken van kolf + flesjes 5 min. - op laten drogen op schonen theedoek - in elkaar draaien van kolf en flesjes en in een pendaal emmerzak doen en dicht knopen en dan achter in de koelkast zetten. Maar dan kan ik die spullen dus maar 3 uur gebruiken? En dan moet ik alles weer opnieuw steraliseren? En hoe doe ik dat dan als ik 8 uurtjes op me werk ben? Ik snap er niks meer van, xxx
Volgens mij blijft het wel wat langer steriel als je het inderdaad in de koelkast zet. Ik ben al na een week of 6 gestopt met alles steriliseren (behalve spenen). Vond het allemaal een beetje onzin
Oke, dus nu steraliseer je het helemaal niet meer... kan dat wel dan? Doe je het dan gewoon zelf afwassen ofzow? Bedankt voor je reactie x
volgens mij is het helemaal prima hoor. Ik kookte het uit, zette het op een schone theedoek op het aanrecht en gebruikte het echt uren later pas weer. Elektrisch kolven vind ik zelf makkelijker. Je kunt ook bij het bv topic kijken, daar word vaker over kolven enz gesproken.
Je moet de kolf en de flesjes eigenlijk 1x per dag stereliseren. En steriel is het al niet meer zogauw het in de buitenlucht is geweest en jij er met je handen aan zit, tenzij je sterile handschoenen draagt en in een speciale afgesloten ruimte zit ! Maar oke, bijv gewoon elke avond even je flesjes en kolf uitkoken, ik doe het dan op het aanrecht op een schone theedoek/hydrofielluier drogen en dan doe ik de kolf weer in een schone theedoek/hydrofielluier wikkelen en in de koelkast. Flesjes had ik altijd los in de koelkast staan. Maar sinds een tijdje niet meer. Geen idee waarom eigenlijk, enige wat ik kan bedenken is die ruimte in de koelkast ! Na het kolven je kolf even afspoelen, eerst met koud water, dan met warm/heet water (en den deed ik het nog even een keer met koud) en weer netjes opbergen. Zo kan je er gewoon een dag mee doen. Overigens niet stoppen na 6 weken ofzo hoor omdat je het onzin vind ! Zeker omdat je de melk bijv wat dagen in de koelkast bewaard of je het invriest moeten de flesjes en je kolf echt wel netjes schoon zijn. Je wil toch geen 'groeiende beestjes' in je melk neem ik aan. Succes met voeden en kolven! Liefs, Hanneke!
Ben het met Elle eens, ik sterilliseer nu ook niet meer, alleen nog de speentjes en dan om de dag.Gewoon met (heel) heet water en sopje wassen, GOED afspoelen en laten uitlekken. Als je het in de ijskast doet lijkt het me langer dan 3 uur hoor!
Even een vraagje aan EllenNY en Lucia, geven jullie borstvoeding of kunstvoeding? Als jullie borstvoeding geven en dit in jullie flesjes wil bewaren na het kolven of invriezen zou ik ze toch wel even uitkoken ivm bacterie groei in je melk ! Liefs!
Oke thanx voor de reacties dames, Ik heb vanmiddag gekolft in me kolf die ik gister heb uitgekookt, wel gelijk in de koelkast gedaan met een pendaal emmer zak erom heen. Ik had alleen vergeten de deksel op het uiteinde te doen waar je je tepel in doet zeg maar. Is dit heel erg? En kan ik dan die melk die ik vanmiddag dus in die kolf hierboven beschreven heb niet geven straks? Of kan dat wel? XX
Deksel erop of eraf maakt mi niet zoveel uit, ik bewaar de kolf meestal in losse onderdelen ! Je kan de melk nu nog wel geven hoor, je kolf is gister uitgekookt toch ! Ik zou alleen wel proberen aan te houden om elke 24 uur uit te koken. Maar meer als je de melk een dag of 3-4 wil bewaren dan zou ik het niet doen zegmaar. Maar nu geven kan mi wel. Liefs, Hanneke!
Oke haha ja ik ben echt onzeker ik wil gewoon het beste voor me kleintje... en geen lompige fouten maken. maar de melk is vrij vers van vamiddag dat kan haast niet mis gaan denk ik. xxx
Ik moet wel even volledig zijn. Ik heb borstvoeding gegeven tot 9 weken en die tijd heb ik wel gesteriliseerd (6 weken was wat kort door de bocht). Kolfapparaat en flesjes 1 x per dag en / of voor gebruik. Vanaf de 9e week ben ik over gegaan op flesvoeding en nu steriliseer ik de spenen nog steeds (na gebruik en na drogen gaan ze in een opbergbakje tot aan gebruik). Flessen gaan in de afwasautomaat 's avonds en tussendoor worden ze afgewassen. Ik gebruik ook (warm) water uit de kraan voor de flesvoeding dus ik ben erg relaxed (misschien voor sommige een beetje te relaxed). Spenen kook ik dus nog altijd even uit maar dat is omdat ik ze niet in de vaatwasser wil doen (verkleuren ze van (spagettisaus!) en ze gaan sneller scheuren). Met steriliseren is niets mis maar ik vond het een heel gedoe en vind dat mijn zoontje ook maar een beetje weerstand moet opbouwen (niet overdrijven natuurlijk want zoals je hierboven kunt lezen maak ik wel alles goed schoon).
Marit23, Op www.borstvoeding.com kan je heel veel tips vinden wat betrefd de borstvoeding ook kan je daar veel tips vinden over het kolven en het bewaren van je melk. Misschien fijn voor je om dat door te lezen ! EllenNY, Idd met kunstvoeding ben ik ook een stuk relaxter, maar met mijn borstvoeding ga ik toch liever wat voorzichtiger om! Zeker wanneer het even bewaard moet worden !
Ik geef nog 100% bv en kolf op het werk. iedere dag dat ik moet werken en mijn zoon de fles krijgt kook ik alles uit en bewaar het in een afgesloten doos in de koelkast. Ook op het werk maar dan bewaar ik de spullen in het koeltasje in de koelkast. Kolf na gebruik goed afspoelen met koud en warm water en dan weer in de koelkast opbergen. Zo heb ik het van de kraamhulp geleerd en hoef je het maar 1 keer in de 24 uur uit te koken. Is wel wat werk maar het gaat ook om de gezondheid van mijn zoon. Succes ermee
Je kunt het ook steriel maken in zo'n magnetrongeval, erg makkelijk en blijft lang steriel. Bewaar het in een bakje in de koelkast ( wel errug koud als je gaat kolven... )
volgens onze kraam hoefden wij helemaal niks te steriliseren. 1x per dag in een huishoudelijk sopje schoonmaken. En verders gewoon afspoelen onder de kraan en in een theedoek in de koelkast. Dit btw ook met flesjes en speentjes (nouja, niet die theedoek dan he..)
Hier hetzelfde advies, niet meer steriliseren, Wel het sopje en iedere keer na gebruik schoonmaken met warm water. Daarnaast 1 x per dag in de vaatwasser. Vanwege spruw ben ik toch gaan steriliseren, na iedere keer dat ik gekolfd heb.